Настрій і здоров’я. Вплив настрою на спілкування та здоров’я. Урок у 5 класі

 

В. А. Дяченко*, Дніпропетровська обл.


 

Мета: вдосконалювати знання учнів про здоров’я, його складові; учити дітей керувати своїм настроєм, розвивати в учнів уміння та навички свідомого вибору здорового способу життя; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.

Обладнання й матеріали: роздавальний матеріал, стікери, фломастери, маркери, скотч, малюнки, схеми, аркуші паперу формату А4 (або А3), бейджики або аркуші паперу відповідного розміру з безпечними шпильками.

Заздалегідь слід подбати про заготовки для правил роботи на тренінгу та очікувань, схему структури тренінгу, назви вправ.

Хід тренінга

І. Вступна частина

1. Вправа «Привітання»:
 Зеленіє навіть пень,

Коли чує: «Добрий день!»

Не бачив друга триста літ —

Скоріш скажи йому: … (доречно зробити паузу, і діти вигукнуть потрібне слово…) «Привіт!»

2. Знайомство і рефлексія

Тренер. Давайте познайомимось і дізнаємось, із яким настроєм ви прийшли на заняття.

Ось так званий «Барометр настрою». Визначимо за його допомогою, який настрій у вас зараз. Учні прикріплюють на плакат тоненькі стікери, проговорюють речення: «Я … , у мене ... настрій».

3. Повторення правил роботи в групі.

Мета: створити атмосферу відкритості, дружнього спілкування.

Учні називають прийняті на попередніх тренінгах правила, тренер записує їх на плакаті (або використовує заздалегідь підготовлений запис).

4. Виявлення очікувань, вправа «Берег Розуміння і Гарного настрою».

Мета: виявити очікування учасників від проведеного заняття.

Тренер роздає стікери у формі корабликів, учасники пишуть на них свої очікування і наклеюють на плакат із зображенням річки й берегів. Потім озвучують написане.

ІІ. Основна частина

Теоретичний блок

1. Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування

— Що таке здоров’я?

— Назвіть його складові.

— Ми починаємо вивчати розділ «Психічна й духовна складові здоров’я».

Тема сьогоднішнього уроку…

Здорова людина — яка вона?

(Формулюють висновки: здорова людина — така, яка життєрадісно й охоче виконує свої обов’язки й повністю реалізує власні фізичні та розумові здібності.)

2. Вправа «Кульки гніву».

Слово тренера

— Діти, а було таке, що ви на когось розсердилися, розгнівались? У кожного таке траплялося, правда? Як ви почуваєтеся за таких обставин? (Відповіді дітей). У вас тоді таке відчуття, ніби ви «лопаєтеся» від злості, вам потрібно «випускати пару». (Тренер бере надувну кульку й сильно стискає, розчавлює її).

Ось бачите, що буває з тими, хто не вміє вгамовувати гнів. Звісно, він не лопається, як кулька, але його організм негативно на це реагує, що призводить до певних захворювань. (Тренер бере ще одну надувну кульку і легенько випускає з неї повітря).

А можна ось так «випустити» свій гнів, пробачивши кривдника. Давайте навчимося повільно випускати повітря (Діти виконують дихальну вправу).

Якщо ж вас переповнює злість, зробіть кілька глибоких удихів і видихів, як зараз. Намагайтеся заспокоїтись, думаючи про те, що все буде гаразд, усе забудеться, навчіться пробачати, розуміти інших. Даруйте їм тепло, радість. Хто завжди нам дарує, нічого не вимагаючи натомість? (Мама, тато, рідні, друзі).

Гарний настрій активізує всі системи організму, допомагає зміцнити його імунні функції, створює надійний природний захист проти серйозних захворювань. Завдяки гарному настрою зникає головний біль, нормалізується артеріальний тиск тощо.

Практичний блок

3. Вправа «Країна Гарного Настрою»

Мета: допомогти учасникам відкрити в собі прагнення до особистісного зростання.

Об’єднати учнів у три групи (діти обирають малюнки із зображенням ягід, плодів, що їм подобаються).

Кожна група отримує аркуш паперу формату А4, маркери, фломастери, картки із завданнями.

1-ша група — розробити закони країни Гарного настрою;

2-га група — продумати кольорову гаму прапору країни Гарного настрою;

3-тя група — намалювати герб країни Гарного настрою.

Учні представляють свої роботи.

4. Вправа «Рецепти гарного настрою»

Мета: дати учасникам відчути власні сили в плануванні свого життя.

Тренер. Добрий настрій залежить і від нас також, від нашого бажання. Ми самі можемо його створювати. Що допомагає нам мати гарний настрій?

Що ви можете зробити, щоб підняти настрій? Поділіться «рецептами гарного настрою»? (Учні записують свої рецепти, потім озвучують написане. Можна виконувати в групах. Усі записи на аркушах уклеюють до символічної книги «Рецепти гарного настрою»).

4. Руханка «Настрій»

Хід вправи: діти починають ходити по кімнаті, відчуваючи власне тіло.

Слово тренера

— Подумайте про власний настрій, у якому ви починали вправу. За допомогою ходи продемонструйте різні його прояви.

Кожен рух виконуйте протягом 10 секунд.

Рухайтесь, як:

- дуже втомлена людина;

- щаслива людина, яка отримала радісну звістку;

- людина, яка чогось боїться;

- геній, який отримав Нобелівську премію;

- канатоходець, який рухається по дроту тощо.

5. Вправа «Диригент»

Серед учнів обирають ведучого (перший раз показує тренер) — «регулювальника». Усі співають пісню, а він піднімає руку вгору і рухає нею за годинниковою стрілкою вниз.

Три правила:

• рука вгору — учасники голосно співають пісню (або стрибають і стукають);

• рука в горизонтальному положенні — пісня стихає;

• рука внизу — співають пісню беззвучно.

Потім ведучий повільно піднімає руку, і так гра триває далі. Ведучому необхідно утримувати високу динаміку рухів. Для цього можна постійно змінювати темп, аби учасники стежили за його рухами й чітко дотримували інструкції.

ІІІ. Завершальна частина

1. Зворотній зв’язок

Тренер. Повернімось до наших очікувань. Чи справдилися вони? Якщо «так», то нехай ваші кораблики пристануть до берега. А якщо «ні», вони ще плаватимуть бурхливою річкою життя, аж доки ви не усвідомите важливість впливу свого настрою на здоров’я власне та  оточуючих вас людей. Я бажаю вам, щоб якомога скоріше ваші кораблики пристали до берега «Розуміння».

2. Рефлексія.

Тренер звертає увагу учнів на плакат «Барометр», ставить питання: «Чи відбулися зміни настрою? Продемонструйте їх».

3. Завершення тренінгу

Вправа «Усмішка»

Мета: психоемоційна розрядка, зняття напруження і втоми.

Тренер. У цій скриньці лежить один із найважливіших засобів, необхідних людині для спілкування. Відгадайте, що це. Ось декілька підказок (підказки написані на смужках паперу, діти витягують їх і читають):

• вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднюючи тих, хто її дарує;

• вона нічого не коштує, але багато дає;

• вона триває мить, а в пам’яті залишається інколи назавжди;

• ніхто не багатий настільки, щоб обійтись без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатшим;

• вона приносить щастя в дім і є паролем для друзів;

• її не можна купити, позичити чи вкрасти;

• це те, без чого вихована людина не може обійтись.

Діти відгадують.

Тренер. Одна усмішка може змінити життя: знищити сум, стати початком дружби… (діти можуть продовжити цей список усно).

Усміхайтеся! І люди, зігріті вашою усмішкою, тягнутимуться до вас. Усміхайтеся! І ваша усмішка створить гарний настрій і щастя у вашому домі, атмосферу доброзичливості в спілкуванні.

Бажаю вам гарного настрою!

 

Dounload PDF

Відгуки читачів