ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНІ РОБОТИ. КОНТРОЛЬНО-ВИМІРЮВАЛЬНІ ПРИЛАДИ. КВАРТИРНА ЕЛЕКТРОМЕРЕЖА. УРОК-АУКЦІОН У 8 КЛАСІ

 

В. М. Михальчук, учитель трудового навчання, вища категорія, учитель-методист, Вілійська ЗОШ I–III ст., Шумський р-н, Тернопільська обл.


 

Жодний наставник не повинен забувати, що його найголовніший обов’язок полягає у привчанні вихованців до розумової праці і що цей обов’язок важливіший, ніж передання самого предмета.

К. Д. Ушинський

Мета: узагальнити матеріал розділу «Електротехнічні роботи»; закріпити знання, вміння і навички учнів; формувати в учнів самостійність і вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; сприяти розвитку пізнавальної активності і самостійності учнів шляхом створення проблемних ситуацій; виховувати любов і цікавість до техніки, уміння застосовувати одержані знання на практиці.

 

Тип уроку:урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

Форма проведення: урок-аукціон.

На дошці розміщені плакати:

Набув знань — пристосуй до діла.

Знання без діла — важка ноша.

 

Хід уроку

 

I.Розминка

Учитель. Сьогодні на нас чекає дещо незвичайний урок ? урок-аукціон на тему «Електротехнічні роботи». Для того щоб кожен із вас мав свій стартовий капітал, ми проведемо розминку. На кожне із завдань розминки відведено 2 хв.

Хто найбільше (за обсягом) виконає завдань, той одержує 20 грошових одиниць.

Завдання розминки

1. «Складіть зі складів слова»

Завдання: складіть зі складів слова, які б означали вивчені терміни з пропонованого розділу:

ОП АМ КО ЯК НЕ ІН АВ РО

ІН ЛЮ ПРОБ ІР ГРА ЛІЧ КОТ ОН

ПЕР ЛЕК IP ТЕР ДИК ОМ ТОР ФІТ

СТРА НИК МЕ ТОП АТОР ЕТР ИЛЬ УШ

ТО ЄР ТР НИК КА

(Опір, амперметр, колектор, якір, інтер’єр, люстра, пробник)

(Неон, індикатор, авометр, ротор, графіт, лічильник, котушка)

2. «Тематичні терміни»

Завдання: запишіть якнайбільше термінів, що стосуються пропонованого розділу.

3. «Калейдоскоп»

Завдання: назвіть терміни на кожну букву слова «авометр».

(Амперметр, вольтметр, омметр, монтажник, електрика, терморегулятор, розетка).

4. «Чи знаєте ви прилад?»

На столі вчителя виставлені прилади, із якими учні знайомилися у ході вивчення теми. Завдання: назвати прилад і вказати його застосування.

(Індикатор, пробник, амперметр, омметр, вольтметр, авометр, електричний лічильник)

Індикатор — для вимірювання значення напруги.

Пробник — для виявлення наявності напруги в електричному колі та на окремих його ділянках, а також для визначення проводу, який перебуває під напругою.

Амперметр — для вимірювання сили струму.

Омметр — для вимірювання електричного опору.

Вольтметр — для вимірювання напруги.

Авометр — для вимірювання параметрів змінного і постійного струмів та напруги.

Електричний лічильник — для обліку електричної енергії.

 

II. Проведення аукціону

Учитель.Нарешті починаємо наш аукціон. Правила проведення аукціону такі: викупити питання може кожен учень. Учень, який купив право відповіді і дав правильну відповідь, одержує вартість питання в грошових одиницях від 5 до 20. (Грошовими одиницями правлять різнокольорові паперові смужечки.) Якщо учень купив питання, але дав неправильну відповідь, із нього знімають вартість питання.

Виставляємо технологічні годинники.

(На макетах годинників нанесені графічні умовні позначення елементів електричного кола та їхню назву. Учаснику потрібно поставити стрілки годинника так, щоб одна стрілка вказувала на умовне позначення, а інша — на його назву.)

Аукціон

Лот № 1

Скільки лампочок на 4,5 В потрібно для ялинкової гірлянди і як їх увімкнути, якщо напруга в колі 36 В?

(Відповідь: 8 послідовно)

Лот № 2

Плавкий дротяний запобіжник розрахований на струм 1 А. Чи розплавиться він, якщо два таких запобіжники послідовно увімкнути в коло з струмом 1,5 А?

(Відповідь: розплавиться)

Лот № 3

На початку місяця квартирний лічильник показував 1378,6 кВт · год, а в кінці місяця — 1491,3 кВт · год. Скільки електроенергії використано протягом цього місяця?

(Відповідь: 112,7 кВт · год)

Лот № 4

Показ лічильника 3840,2 кВт · год, а попередній показ був 1378,6 кВт · год. Скільки слід заплатити за використану електроенергію, якщо 1 кВт · год коштує 18 к.?

(Відповідь: 44 грн 30 к.)

Лот № 5

Шкільний електромагніт піднімає кусок заліза масою 10 Н. Чи підніме він 10 Н цвяхів?

(Відповідь: не підніме)

Лот № 6

Якої величини тривалий струм можна допустити в проводі марки ПР із номінальним перерізом жили 0,75 мм?

(Відповідь: до 13 А)

Лот № 7

Амперметр зі шкалою 0–2 А показує 0,84 А, коли дійсна сила струму в колі 0,87 А. Визначте відносну похибку.

(Відповідь: 1,5)

Лот № 8

Вольтметр, розрахований на верхню межу вимірювань 12 В, має клас точності 2,5. Яку найбільшу похибку може дати цей прилад?

(Відповідь: 0,3 В)

Лот № 9

Із якою метою рухому систему електровимірювальних приладів забезпечують заспокоювачем?

(Відповідь: для зменшення коливань стрілки)

Лот № 10

Як умикають у коло амперметр і вольтметр?

(Відповідь: амперметр умикають у коло послідовно, а вольтметр — паралельно.)

Лот № 11

Як вимірюють опір за допомогою омметра?

(Відповідь: з’єднують прилад із ділянками електричного кола за допомогою гнучких щупів, які вставляють у вхідні гнізда приладу. За допомогою кнопки фіксують можливість вимірювання електричного опору.)

Лот № 12

На які системи поділяються електровимірювальні прилади? За яким принципом діє прилад кожної з цих систем?

(Відповідь: прилади, принцип дії яких ґрунтується на взаємодії провідника зі струмом і магнітного поля, належать до системи магнітоелектричних. Принцип дії приладів електромагнітної системи ґрунтується на ефекті втягування залізного осердя котушкою, у якій іде струм.)

Лот № 13

Які умовні позначення нанесені на шкалах електровимірювальних приладів? Що вони означають?

 

III. Підбиття підсумків уроку

Після закінчення аукціону підбивають підсумки: оголошують набрані кожним учасником бали, виставляють оцінки.

Dounload PDF

Відгуки читачів