ОКСИДИ, ЇХНІЙ СКЛАД, ВИЗНАЧЕННЯ. ВОДА ЯК НАЙВАЖЛИВІШИЙ ОКСИД. 8 КЛАС

Л. М. Суменкова, учитель хімії й біології I категорії КУ «УВК ШЛ № 11», м. Алчевськ, Луганська обл.


 

Цілі: сформувати в учнів поняття про оксиди, їхній склад; на прикладі води показати, що вода є важливим оксидом у природі; ознайомити учнів зі значенням води в народному господарстві, її кругообігом у природі, охороною природних вод від забруднення; розвивати вміння учнів складати формули оксидів, давати їм назви; виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів; продовжувати формувати діалектно-матеріалістичний світогляд учнів.

 

Тип уроку: одержання нових знань.

 

Хід уроку

I. Організаційний етап

Вітання, оголошення теми уроку.

 

II. Установчо-мотиваційний етап

Учитель. Які речовини називають оксидами? (Оксиди — це складні речовини, утворені двома елементами, один із яких кисень.)

А як ви вважаєте, який оксид найважливіший у природі?

Я вам допоможу, прочитавши вірш.

Если руки ваши в ваксе,

Если на нос сели кляксы,

Кто тогда нам первый друг?

Без чего не может мама

Ни готовить, ни стирать?

Без чего, мы скажем прямо,

Человеку умирать?

Чтобы лился дождик с неба,

Чтоб росли колосья хлеба,

Чтобы плыли корабли,

Чтоб варились кисели,

Чтобы не было беды —

Жить нельзя нам без...

(Воды)

Отже, тема навчального модуля — «Оксиди, їхній склад, визначення. Вода як найважливіший оксид. Значення води в природі, народному господарстві. Кругообіг води в природі. Охорона від забруднення».

 

III. Пошуково-змістовний етап

Учитель. Говорячи про оксиди, слід зазначити, що не кожна бінарна сполука елемента з киснем є оксидом. Наприклад, гідроген пероксид  оксиген флуорид  до оксидів не належать.

Оксиди можуть перебувати за нормальних умов у твердому, рідкому й газоподібному станах. Це залежить від їхньої будови. Більшість оксидів має немолекулярну будову —   Такі оксиди — тверді речовини, деякі оксиди мають молекулярну будову —   За нормальних умов вони перебувають у рідкому або газоподібному стані.

Назви оксидів складаються з назви елемента і зі слова «оксид». Якщо елемент утворює кілька оксидів, то валентність елемента вказують після назви елемента в дужках римською цифрою:  — купрум(II) оксид,  — купрум(I) оксид.

Питання класу

Які оксиди значно поширені в природі?

 — кремнезем, чистий кремнезем — гірський кришталь. Із цього оксиду складається річковий пісок.  разом із  входить до складу глини й багатьох гірських порід. Значно поширені оксиди Феруму, які входять до складу залізних руд.)

Однак найпоширенішим у природі оксидом є гідроген оксид — водa 

Антуан де Сент-Екзюпері про воду писав так: «Вода, у тебе немає ні кольору, ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя — ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не поясниш нашими почуттями. З тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже попрощалися. З твоєї милості в нас знову починають вирувати висохлі джерела нашого серця».

Питання класу

Про які властивості води йдеться в цьому уривку?

Учитель. До війни на екранах кінотеатрів ішла весела комедія «Волга-Волга», і був у ній кадр, коли безжурний водовоз, підстьобуючи коней, наспівував:

Удивительный вопрос:

Почему я водовоз?

Потому что без воды

И не туды, и не сюды!

У цій пісеньці прихований найглибший підтекст, тому що вода для життя — речовина номер один.

Спробуємо уявити, як би виглядала наша Земля, зникни з неї раптово вода.

Похмурі зяючі очниці морських западин, покриті товстим шаром солей, колись розчинених у воді. Пересохлі русла річок, джерела, що навіки замовкли.

Гірські породи зруйнувалися б, адже до їхнього складу входить велика кількість води. Ні кущика, ні квіточки, жодної живої істоти на мертвій Землі. І безхмарне небо незвичайного кольору!

Араби говорять: «Де вода вичерпалась, там і життя занепадає».

Туркмени: «Вода дорожче від алмаза. Де вода, там і життя. Земля вмирає, якщо пішла вода».

Леонардо да Вінчі назвав воду «сoком життя».

«Без соку життя, — писав він, — немислиме очищення організму від шлаків, регуляція температури тіла завдяки випарюванню, виділення кишкових соків, транспортна робота крові».

Питання класу

А як ви гадаєте, чому воду вважають речовиною звичною й незвичайною?

Учитель. Вода — речовина звична й незвичайна. Академік Петрянов свою науково-популярну картину про воду назвав «Найбільш незвичайна речовина у світі». Академік Вернадський: «Вода є особливою речовиною в історії нашої планети. Немає природного тіла, яке могло би зрівнятися з нею за впливом на перебіг основних, найбільш грандіозних, геологічних процесів. Немає земної речовини, мінералу, гірської породи, живого тіла, яке б її не містило. Все земне нею просякнуте й охоплене».

Земля давно б охолонула й перетворилася на шматок безжиттєвого каменю, якби не вода. Нагріваючись, вона поглинає тепло, остигаючи, віддає його. Земна вода й поглинає, і повертає дуже багато тепла, тим самим вирівнюючи клімат на Землі.

А від космічного холоду охороняють Землю все ті самі молекули води, які розсіяні в атмосфері у вигляді випарів. А тіло людини складається майже на 2/3 з води. Найбільше води міститься в мозку — 81 %. Людина не може жити без води й трьох днів.

Вода — найпоширеніша речовина на Землі, і в той же час ми можемо сказати, що на Землі немає чистої води. Усе, що ми називаємо водою, — розчини тих чи інших речовин у воді. Розчинні у воді солі надають їй приємного смаку. У воді деяких джерел міститься велика кількість розчинених у воді речовин, які надають їй цілющих властивостей.

Здавалося б, що ще можна розповісти про звичайну воду, з якою ми знайомі з моменту народження й до якої так звикли, що, здається, все про неї знаємо! Скільки про неї написано статей, книг, яких тільки схвальних епітетів вона не удостоєна! Але виявляється, про цю незвичайну звичайну речовину, яка несе людині життя й смерть, творення й руйнування, пізнання наші ще неповні.

Питання класу

Діти, чи знаєте ви, як і ким було доведено склад води?

Учитель. Ще давні мислителі серед чотирьох систем світобудови важливе місце відводили воді. До кінця XVI століття воду вважали простою речовиною. Стислий запис  а скільки зусиль докладено вченими різних країн, щоби з’ясувати склад води. Француз Антуан Лавуазьє пропустив водні випари крізь розпечений рушничний стовбур і розклав воду на складові елементи — водень і кисень. Тим самим він уперше довів, що вода — складна речовина.

Англійці Г. Кавендіш і Д. Прістлі синтезували воду, спалюючи водень у кисні, тим самим підтвердивши склад води.

Вода — єдина речовина, яка під час затвердіння розширюється. Тому густина льоду менша від від густини води. От чому лід плаває на поверхні води.

Послухайте уривок із роману О. Фадєєва «Молода гвардія»:

«Комуністи-підпільники займалися саботажем в організованих німцями майстернях. Відремонтовану німцями водокачку залишили наповнену водою, а вночі вдарили морози, внаслідок чого труби роздулися, полопалися, уся система стала непридатною, усе треба було починати знову».

Питання класу

Знання якої властивості води допомогло підпільникам?

Учитель. Говорячи про природну воду, зачитаю уривок Віри Ібнер:

«Говорячи про воду, що вона прозора, ми тим самим готові похвалити її якість, але насправді це має відношення лише до питної води. Гарна зрошувальна вода найчастіше мутна, тому що насичена частинками природного мулу. Великий Ферганський канал непрозорий. Дерева в ньому не відбиваються із дзеркальною виразністю: стовбури не видно, і тільки крони ніби плавають на поверхні. Але яка могутня сила родючості виходить із цієї жовтуватої, часом навіть бурої водної смуги».

Природна вода не може бути хімічно чистою, тому що містить різні домішки, які не містяться у дистильованій воді. Послухайте, як писав Леонід Мартинов про дистильовану воду:

Вода благословила

Литься!

Она блистала

Столь чиста,

Что ни напиться, ни умыться.

И это было неспроста.

Ей не хватало ивы, тала

И горечи цветущих лоз,

Ей водорослей не хватало

И рыбы, жирной от стрекоз.

Ей не хватало быть волнистой,

Ей не хватало течь везде,

Ей жизни не хватало,

Чистой дистиллированной воде.

Питання класу

1) Які властивості дистильованої води згадано в цьому вірші?

2) Діти, а як ви вважаєте, чи відрізняється питна вода від морської?

3) У яких агрегатних станах може перебувати вода?

Учитель

В кружево будто одеты

Деревья, кусты, провода.

И кажется сказкою это,

А в сущности — только вода.

Безбрежная тишь океанов

И тихая заводь пруда,

Каскад водопада и брызги фонтана —

И все это только... вода.

В бирюзовой дали исчезая,

Лебедями плывут облака,

Вот туча идет грозовая,

А в сущности — только вода.

Высокие гребни вздымая,

Бушует морская вода

И топит, как будто играя,

Морские большие суда.

Как пухом, зимой одевает

Снег белый, родные поля,

Но время придет — все растает

И будет простая вода.

Питання класу

Про що йдеться у цьому вірші?

 

Цікаві факти

1. Об’єм води у Світовому океані — 1370 млн км3.

2. 3/4 поверхні планети Земля — вода.

3. За 1 хвилину Сонце випаровує 1 млрд тонн води.

4. На виробництво 1 тонни паперу — 900 м3 води.

5. Витрата води на одну людину за добу — 100 л.

6. В 1 л води за 20 °С розчиняється 2 кг цукру, 400 г солі.

7. Води Світового океану оновлюються за 3000 років.

Учитель. Вода в природі постійно рухається, здійснюючи кругообіг. Його рушійною силою є Сонце, а головне джерело води — Світовий океан.

Майже чверть усієї сонячної енергії витрачається на випарювання води з поверхні водойм. Приблизно 2/3 атмосферної вологи повертається у вигляді опадів у Світовий океан, а 1/3 випадає на сушу. Разом із водою рослини одержують поживні речовини. У рослинах вона піднімається по стеблах і, випаровуючись через листя, надходить в атмосферу, і все повторюється знову.

Кругообіг води — винятково важливий процес. Він забезпечує сушу прісною водою, яка постійно оновлюється.

Зміна води в річках відбувається 30 разів за рік, води проточних оновлюються за десятки років, а непроточних — за 200–300 років.

Питання класу

Діти, а як ви вважаєте, чи існує закон про охорону природних вод?

Учитель. Проблема охорони природних ресурсів від забруднення — це державна проблема. На підприємствах будують очисні спорудження, щоби забруднена вода не потрапляла в природні водоймища. Розчинні у воді відходи вилучають і намагаються переробити, а очищену воду знову використовують у цьому самому виробництві.

В Україні прийнято закон про охорону й раціональне використання природних ресурсів, у тому числі й водних. Однак, не завжди цей закон виконують.

Контрольно-значеннєвий етап

Учитель. Отже, сьогодні ви ознайомилися з різноманітними оксидами, їх поширенням у природі, застосуванням і з’ясували, чому вода є найважливішим оксидом у природі.

1) Дайте відповіді на питання

1. Які речовини називають оксидами?

2. Де застосовують оксиди?

3. Чому вода є найважливішим природним оксидом?

4. Чим питна вода відрізняється від дистильованої води?

5. Як відбувається кругообіг води в природі?

2) Хімічний диктант

(Учні перевіряють роботи одне одного й ставлять оцінки.)

Домашнє завдання

Написати есе про воду.

Dounload PDF

Відгуки читачів