Використання ОСК під час вивчення новели О. Генрі «Останній листок». 7-й к лас

 

Н. М. Романенко, м. Семенівка, Семенівський р-н, Чернігівська обл.

Мета: визначити особливості жанру новели; формувати вміння аналізу новелістичного твору та поняття про майстерність письменника-новеліста; удосконалювати навички роботи над характеристикою літературного персонажа; допомогти учням осягнути моральне значення новели, ставлення автора до «маленької людини»; виховувати людяність і навчати розмірковувати про добро й мудрість.


 

Мета: визначити особливості жанру новели; формувати вміння аналізу новелістичного твору та поняття про майстерність письменника-новеліста; удосконалювати навички роботи над характеристикою літературного персонажа; допомогти учням осягнути моральне значення новели, ставлення автора до «маленької людини»; виховувати людяність і навчати розмірковувати про добро й мудрість.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок (з використанням мультимедійних технологій).

 

Обладнання: комп’ютер, опорні схеми-конспекти, мультимедійна презентація, портрет О. Генрі, ілюстрації до твору, репродукції картин П. О. Ренуара «Моне за роботою у своїм саду в Аржантеї» і «Художник Базиль у своїй майстерні».

 

Яке відношення має листок старого плюща до твого одужання?

О. Генрі

Хід уроку

I. Організація класу

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Бесіда

• Діти, чи любите ви читати героїчні книжки, переглядати героїчні фільми?

• Як ви гадаєте, яку людину можна назвати справжнім героєм?

2. Створення асоціативних ланцюгів «Герой» та «Герой О. Генрі»

1) Словникова робота

Герой — надзвичайна людина, яка здійснює подвиги.

2) Асоціації

• Побудуйте ланцюжок асоціацій зі словом герой.

Герой → мужній → сильний → міцний → Геракл, Рембо

• Яким уважає героїзм О. Генрі?

Може, у процесі спілкування на уроці ви зміните свою думку про героїв і героїзм. А поки що ми поставимо знак питання, але повернемося до цієї схеми наприкінці уроку.

Герой О. Генрі

Схема

III. Оголошення теми, мети уроку

Слово вчителя

— На сьогоднішньому уроці ми спробуємо дослідити тему справжнього героїзму й питання про те, чи можна залишатися справжньою людиною в умовах жорстокого навколишнього світу. Дамо оцінку героям та їхнім вчинкам через призму жанру новели.

IV. Робота над темою уроку

1. Опрацювання елементів теорії літератури. Робота з ОСК № 1 і 2

• Уважно розгляньте схему № 1 «Новела» й доведіть, що твір О. Генрі за жанром є новелою, а не оповіданням.

ОСК № 1

 Новела

(Італ. novella — «новина»). Фольклорний «прабатько» жанру — анекдот.

 

Оповідання

• Повільне розгортання сюжету;

• відсутність несподіваної кінцівки

(Дж. Лондон «Любов до життя»).

Новела

Стрімке розгортання сюжету;

несподівана кінцівка

(О. Генрі «Останній листок»)

прозовий епічний твір;

невеликий обсяг;

мала кількість дійових осіб;

розповідь про один чи декілька епізодів з життя персонажів

— Парадоксальність — специфічна ознака новел О. Генрі. Ви пересвідчитеся в цьому, уважно розглянувши схему № 2.

Парадоксальність новели О. Генрі «Останній листок»

 

• Пияк

• Шедевр

• Життя — за життя

Парадокс

здатний на героїчний вчинок

не велична картина, а звичайний листок плюща

Жертовно жертвує власним життям заради любові до ближнього

Парадокс — думка, яка суперечить (іноді тільки на перший погляд) здоровому глузду.

2. Бесіда

• Як познайомилися Сью і Джонсі?

• Про що вони мріють?

• Які деталі побуту свідчать про їхню матеріальну спроможність?

• Чому події розгортаються на фоні осіннього, а не весняного пейзажу?

• Чому містер Пневмонія почав перемагати дівчину?

3. Складання учнями ОСК «Берман» за трафаретом

• Яке враження справив на вас Берман під час першого знайомства?

• Як автор характеризує Бермана?

 

(Учні працюють на комп’ютерах, у схему вписують слова-характеристики Бермана: грубий, негарний, невдаха, пияк. Унизу схеми — слова-висновок: нікчемна, пропаща людина.)

• Чому автор порівнює Бермана з Мойсеєм?

4. Читання діалогу Сью і Бермана за особами

5. Бесіда

• Якою була реакція Бермана на «дурниці» Джонсі?

• Яке відношення має листок плюща, намальований Берманом на стіні цегляного будинку, до одужання Джонсі?

• Чи змінюється значення слова «шедевр» та якого змісту набуває це слово після смерті Бермана?

6. Створення ОСК «Берман» за трафаретом

• Яку пам’ять залишив по собі Берман? (Добрий, небайдужий, чуйний, дбайливий, гуманний…)

• Порівняйте своє ставлення до героя на початку і в кінці твору.

 

7. Робота з ілюстраціями твору

Уважно розгляньте картини французького художника-імпресіоніста П. О. Ренуара. Який із художників, зображений на цих картинах, вам більше нагадує Бермана? Чому?

8. Дослідницька робота учнів за ОСК № 3 «Життя — за життя»

• Дослідіть, як змінюється настрій Джонсі під час хвороби.

• Визначте настрій, із яким Джонсі вимовляє ці слова, доповніть ними схему.

(Упевнено, приречено, безнадійно, здивовано. оптимістично)

 

Життя — за життя

Сумний акорд: смерть художника

Щасливий фінал: одужання Джонсі

Це гріх — хотіти померти (…)

Я думала, він неодмінно впаде вночі (…)

Я стомилася чекати (…)

Залишилося усього чотири листочки (…)

Коли впаде останній листок. я помру (…)

V. Рефлексія

1. Звернення до епіграфа уроку

• Яке відношення до одужання Джонсі має листя старого плюща, який в античній міфології був символом безсмертя й буяння життя?

2. «Мікрофон»

• Яке відкриття ви зробили завдяки новелі О. Генрі «Останній листок»?

3. Повернення до створення асоціативного ланцюга «Герой О. Генрі»

• Чи змінювалася упродовж уроку ваша думка щодо героїзму?

• Самостійно заповніть другу колонку схеми.

4. Оцінювання діяльності учнів на уроці

VI. Домашнє завдання

1. Читати й переказувати новелу О. Генрі «Дари волхвів».

2. Відтворити сюжет новели у малюнках (за бажанням).

Dounload PDF

Відгуки читачів