Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Використання ОСК під час вивчення новели О. Генрі «Останній листок». 7-й к лас

 

Н. М. Романенко, м. Семенівка, Семенівський р-н, Чернігівська обл.

Мета: визначити особливості жанру новели; формувати вміння аналізу новелістичного твору та поняття про майстерність письменника-новеліста; удосконалювати навички роботи над характеристикою літературного персонажа; допомогти учням осягнути моральне значення новели, ставлення автора до «маленької людини»; виховувати людяність і навчати розмірковувати про добро й мудрість.


 

Мета: визначити особливості жанру новели; формувати вміння аналізу новелістичного твору та поняття про майстерність письменника-новеліста; удосконалювати навички роботи над характеристикою літературного персонажа; допомогти учням осягнути моральне значення новели, ставлення автора до «маленької людини»; виховувати людяність і навчати розмірковувати про добро й мудрість.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок (з використанням мультимедійних технологій).

 

Обладнання: комп’ютер, опорні схеми-конспекти, мультимедійна презентація, портрет О. Генрі, ілюстрації до твору, репродукції картин П. О. Ренуара «Моне за роботою у своїм саду в Аржантеї» і «Художник Базиль у своїй майстерні».

 

Яке відношення має листок старого плюща до твого одужання?

О. Генрі

Хід уроку

I. Організація класу

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Бесіда

• Діти, чи любите ви читати героїчні книжки, переглядати героїчні фільми?

• Як ви гадаєте, яку людину можна назвати справжнім героєм?

2. Створення асоціативних ланцюгів «Герой» та «Герой О. Генрі»

1) Словникова робота

Герой — надзвичайна людина, яка здійснює подвиги.

2) Асоціації

• Побудуйте ланцюжок асоціацій зі словом герой.

Герой → мужній → сильний → міцний → Геракл, Рембо

• Яким уважає героїзм О. Генрі?

Може, у процесі спілкування на уроці ви зміните свою думку про героїв і героїзм. А поки що ми поставимо знак питання, але повернемося до цієї схеми наприкінці уроку.

Герой О. Генрі

Схема

III. Оголошення теми, мети уроку

Слово вчителя

— На сьогоднішньому уроці ми спробуємо дослідити тему справжнього героїзму й питання про те, чи можна залишатися справжньою людиною в умовах жорстокого навколишнього світу. Дамо оцінку героям та їхнім вчинкам через призму жанру новели.

IV. Робота над темою уроку

1. Опрацювання елементів теорії літератури. Робота з ОСК № 1 і 2

• Уважно розгляньте схему № 1 «Новела» й доведіть, що твір О. Генрі за жанром є новелою, а не оповіданням.

ОСК № 1

 Новела

(Італ. novella — «новина»). Фольклорний «прабатько» жанру — анекдот.

 

Оповідання

• Повільне розгортання сюжету;

• відсутність несподіваної кінцівки

(Дж. Лондон «Любов до життя»).

Новела

Стрімке розгортання сюжету;

несподівана кінцівка

(О. Генрі «Останній листок»)

прозовий епічний твір;

невеликий обсяг;

мала кількість дійових осіб;

розповідь про один чи декілька епізодів з життя персонажів

— Парадоксальність — специфічна ознака новел О. Генрі. Ви пересвідчитеся в цьому, уважно розглянувши схему № 2.

Парадоксальність новели О. Генрі «Останній листок»

 

• Пияк

• Шедевр

• Життя — за життя

Парадокс

здатний на героїчний вчинок

не велична картина, а звичайний листок плюща

Жертовно жертвує власним життям заради любові до ближнього

Парадокс — думка, яка суперечить (іноді тільки на перший погляд) здоровому глузду.

2. Бесіда

• Як познайомилися Сью і Джонсі?

• Про що вони мріють?

• Які деталі побуту свідчать про їхню матеріальну спроможність?

• Чому події розгортаються на фоні осіннього, а не весняного пейзажу?

• Чому містер Пневмонія почав перемагати дівчину?

3. Складання учнями ОСК «Берман» за трафаретом

• Яке враження справив на вас Берман під час першого знайомства?

• Як автор характеризує Бермана?

 

(Учні працюють на комп’ютерах, у схему вписують слова-характеристики Бермана: грубий, негарний, невдаха, пияк. Унизу схеми — слова-висновок: нікчемна, пропаща людина.)

• Чому автор порівнює Бермана з Мойсеєм?

4. Читання діалогу Сью і Бермана за особами

5. Бесіда

• Якою була реакція Бермана на «дурниці» Джонсі?

• Яке відношення має листок плюща, намальований Берманом на стіні цегляного будинку, до одужання Джонсі?

• Чи змінюється значення слова «шедевр» та якого змісту набуває це слово після смерті Бермана?

6. Створення ОСК «Берман» за трафаретом

• Яку пам’ять залишив по собі Берман? (Добрий, небайдужий, чуйний, дбайливий, гуманний…)

• Порівняйте своє ставлення до героя на початку і в кінці твору.

 

7. Робота з ілюстраціями твору

Уважно розгляньте картини французького художника-імпресіоніста П. О. Ренуара. Який із художників, зображений на цих картинах, вам більше нагадує Бермана? Чому?

8. Дослідницька робота учнів за ОСК № 3 «Життя — за життя»

• Дослідіть, як змінюється настрій Джонсі під час хвороби.

• Визначте настрій, із яким Джонсі вимовляє ці слова, доповніть ними схему.

(Упевнено, приречено, безнадійно, здивовано. оптимістично)

 

Життя — за життя

Сумний акорд: смерть художника

Щасливий фінал: одужання Джонсі

Це гріх — хотіти померти (…)

Я думала, він неодмінно впаде вночі (…)

Я стомилася чекати (…)

Залишилося усього чотири листочки (…)

Коли впаде останній листок. я помру (…)

V. Рефлексія

1. Звернення до епіграфа уроку

• Яке відношення до одужання Джонсі має листя старого плюща, який в античній міфології був символом безсмертя й буяння життя?

2. «Мікрофон»

• Яке відкриття ви зробили завдяки новелі О. Генрі «Останній листок»?

3. Повернення до створення асоціативного ланцюга «Герой О. Генрі»

• Чи змінювалася упродовж уроку ваша думка щодо героїзму?

• Самостійно заповніть другу колонку схеми.

4. Оцінювання діяльності учнів на уроці

VI. Домашнє завдання

1. Читати й переказувати новелу О. Генрі «Дари волхвів».

2. Відтворити сюжет новели у малюнках (за бажанням).

Dounload PDF

Відгуки читачів