Людина і біосфера. 6 клас

 

Я. В. Кібалкова, ЗШ № 30, м. Горлівка, Донецька обл.


 

Мета: продовжити формувати в учнів поняття про біосферу, розглянути вплив людини на біосферу; формувати пізнавальний інтерес, навички взаємодопомоги; виховувати відповідальність за наслідки людського впливу на природу.

 

Тип уроку: формування нових знань.

 

Хід уроку

 

I.Організаційний момент

 

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

? Прийом «Лист-звернення»

 

ЗВЕРНЕННЯ

Ми повинні всі думати про чистоту нашого дому, бо ми — частина природи, і наше самопочуття, наше здоров’я залежить від неї. Але від нас залежить, яким буде світ у майбутньому. Чи й надалі забруднюватимуться вода й повітря, чи зникнуть корисні рослини й тварини, чи виникатимуть жахливі епідемії, чи не перетвориться Земля на величезну чорну пустелю. Людина теж може потрапити до Червоної книги.

Навіть найменша причетність кожного з вас до садіння і догляду за деревами є і буде вагомою підтримкою життя на планеті сьогодні і в майбутньому. Вклонимося деревам — патріархам — основі буття і культурному символу нації, їх історичній пам’яті. Доглянемо і збережемо їх.

Перш ніж зірвати квітку, зламати дерево, кинути сміття, вбити птаха, подумайте, чи маєте ви моральне право робити це, чи зможете ви після цього називатися людиною.

Дружіть із природою, з чистою водою, цілющим повітрям, духмяними травами. Приходьте до лісу, поля, степу, річки. Ставайте в їх нерозривне коло, підтримуйте його, і воно підтримає вас.

 

III. Актуалізація опорних знань

? Прийом «Мікрофон»

- Що таке біосфера?

- Назвіть складові елементи біосфери як системи.

- Укажіть межі біосфери.

- Чим обумовлені межі біосфери?

? Прийом «Вірю — не вірю»

- Чи вірите ви, що біосфера заселена живими організмами?

- Чи вірите ви, що біосфера найменша екосистема?

- Чи вірите ви, що вчення про біосферу розробив В. Докучаєв?

- Чи вірите ви, що життя у біосфері розподіляється нерівномірно?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1.       Прийом «Займи позицію»

Учні повинні обговорити і зайняти свою позицію щодо місця і ролі людини у біосферних процесах.

 Яке ж місце людини в природі?

Людина — це частина живої природи. Їй властиві всі ознаки живого організму, а саме: дихання, розмноження та ін. Проте людина — це не просто частина, а найвище творіння природи, бо від неї залежить життя на Землі.

 

 Як саме від людини залежить доля цілого — усієї природи?

Із самого початку існування людства людина прагнула перетворити природу так, щоб зменшити свою залежність від неї. У зв’язку з цим виникли мисливство, збиральництво, землеробство, тваринництво. Для захисту від несприятливих природних умов вона навчилася будувати житло, обігрівати і освітлювати його. Людина створила пристрої, що допомагають їй долати величезні відстані, побудувала дороги та мости, виготовила прилади, що дають їй змогу передбачати й контролювати багато природних явищ, наприклад землетруси, повені тощо. Через те, що людина так змінила навколишній світ, її і називають найвищим творінням природи.

 

 Чи завжди людина з розумінням ставиться до природи?

Ні, не завжди, дуже часто негативно, по-хижацьки.

 

 Наведіть приклади негативного ставлення людини до природи, які ви спостерігали.

Вона вирубує ліси, винищує звірів, осушує болота, забруднює повітря, воду, ґрунти тощо.

 

 Наведіть приклади негативного впливу людини на природу в нашій місцевості, в Україні.

Аварія на ЧАЄС, забруднення річок, сміттєзвалище.

? Прийом «Прес»

Учні аналізують доповідь «Характеристика негативного впливу людини на біосферу» (випереджальне завдання), визначають наслідки негативного впливу людини на природу.

 

V. Підсумок уроку

Чи можеш ти сказати світу:

Я — господар на Землі.

«Так», — скажеш ти,

Але ж то — ні.

Що робиш ти? Господарюєш?

Ні, навколо себе все руйнуєш.

Ти — чисту річку забруднив,

Довкілля нафтою залив,

Рослинка дихати не може

І їй ніхто ж не допоможе.

Тварина вже від нас тікає,

Бо жити хоче, а вмирає.

Так з кожним роком вид зникає,

А час тихесенько спливає.

Чи зупинився ти?

Ні, ти все будуєш

Заводи, фабрики купуєш,

Нафту, газ видобуваєш,

Але як гадаєш,

Чи завжди так буде?

Чи матінка-природа це забуде?

Що знищив, зруйнував — ти відбудуєш?

То ж поміркуй, чи добре ти господарюєш.

 

Учитель. З цих рядків ми бачимо: людина не завжди з розумінням ставиться до природи, вважаючи себе її господарем. Не завжди розуміє, що вона є частиною природи, а в природі все взаємопов’язане. Так, вирубування лісів спричиняє повені, затоплення будинків, утворення ярів, зсувів, обвалів, забруднення повітря, водойм, ґрунтів негативно впливає для здоров’я. Людина може жити тільки як невід’ємна частина природи, дбаючи про довкілля.

? Прийом «Дерево рішень»

Учні пишуть на аркушах приказки і прислів’я про природу і вішають їх на дошці на уявне дерево.

Земля — не рабиня наша, а мати.

Сонце — не вітчим наш, а рідний батько.

Ліси — наші брати.

Річки — сестри.

А ми на своїй планеті — не тимчасові мешканці, а мудрі господарі.

? Прийом «Рефлексивне коло»

• Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

• Що вам найбільше сподобалося на уроці?

• Про що б ви хотіли дізнатися на наступних уроках?

VI. Домашнє завдання

• Опрацювати матеріал відповідного параграфу.

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • ВІКТОРІЯ

    02 квітня 2013

    МЕНІ ПОДОБАЄТСЯ ТАКЕ СПІЛКУВАННЯ.