Множення та ділення десяткових дробів. Інтегрований урок у 5 класі

 

О. І. Левус, м. Червоноград, Львівська обл.


 

Мета: узагальнити і систематизувати знання з теми; удосконалювати вміння й навички виконувати множення і ділення десяткових дробів; формувати навички самостійної роботи; сприяти виникненню інтересу до вивчення математики, життя і творчості Т. Г. Шевченка; виховувати почуття любові до України.

 

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, таблиці, картки із завданнями для самостійної роботи.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Учитель. Сьогодні ми проведемо урок математики, інтегрований з українською літературою. Слово «інтеграція» означає об’єднання ізольованих частин у ціле. Спробуємо об’єднати математику з українською літературою. Але спочатку ми повторимо правила і напишемо коротку самостійну роботу.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.                  Як помножити десяткові дроби?

2.                  Скільки десяткових знаків у добутку: 

3.                  Як помножити десятковий дріб на 1000; 0,1; 0,01?

4.                  Як поділити десятковий дріб на 10; 100; 1000?

5.                  Як поділити десятковий дріб на 0,1; 0,001?

6.                  Сформулюйте закони множення.

ІІІ. Застосування знань, умінь та навичок

 

Самостійна робота

Кожен учень одержує картку із завданням (таблиця 1). Учитель перевіряє роботи, склавши разом усі картки і проколовши їх голкою в тих клітинках, де правильна відповідь. Проколені картки роздаються учням і вони самі рахують кількість отриманих балів. 

 

Виконання вправ

Учитель. А зараз ми дізнаємося, про кого будемо говорити на уроці. Для цього необхідно виконати вправи на множення десяткових дробів. Виконавши множення, за знайденим добутком потрібно відкрити букву на таблиці, яка відповідає одержаному числу (клас об’єднується в дві команди; учні з кожної команди по черзі виконують дії на дошці).

 

 

К

Ч

В

Е Е

Н

Ш

О

39,936

0,486

19,29

0,0054

20,36

1,786

14,868

 

 

Учитель. Отже, сьогодні, крім виконання математичних вправ, вестимемо мову про видатного українського поета, письменника, художника Т. Г. Шевченка. Ви знаєте, що народився Т. Г. Шевченко 9 березня і минулий тиждень у нашій країні і в нашій школі був шевченківським: проводилися різноманітні заходи, присвяченій цій даті. А щоб дізнатися рік народження поета, вам потрібно знайти значення такого виразу: 

(Учні самостійно виконують завдання. Один учень виконує це завдання з другого боку дошки, а виконавши — відкриває дошку і всі звіряють відповіді з записом на дошці.)

Учитель. Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині в родині кріпака. Незадовго їхня сім’я переїхала до сусіднього села Кирилівку, де жили раніше. Нині це село Шевченкове на Черкащині. У якому році це сталося ви дізнаєтесь, знайшовши значення виразу:  

(Учні самостійно виконують завдання.)

Учитель. То скільки років виповнилось тоді маленькому Тарасу? (Два роки)

 

У Кирилівці, в убогій хатині й минуло тяжке дитинство поета. Саме тут прокинулась в нього любов до книжки, пісні, малювання. Тарас Григорович написав багато віршів, поем, які є улюбленими творами мільйонів українців. «Кобзар» — книга, у якій зібрані найкращі його твори.

Зараз «Кобзар» є, мабуть, у кожній сім’ї. А колись, у давнину, це була рідкісна книга. Сім’я, яка мала «Кобзар» дуже цим пишалася. Вечорами до них сходилися люди і слухали «живе» Тарасове слово. Коли вперше вийшов «Кобзар» ви дізнаєтеся розв’язавши таку задачу.

Задача. З однієї станції одночасно в протилежних напрямках вирушили два потяги. Швидкість першого потяга 83,4 км/год, що на 6,8 км/год більше, ніж швидкість другого. Яка відстань буде між ними через 11,5 години? (Відповідь. 1840 км)

(Учні самостійно розв’язують задачу; один учень працює з другого боку дошки.)

Учитель. Отже, в квітні 1840 року в Петербурзі вийшов «Кобзар». Одним із найвідоміших творів Т. Г. Шевченка, який вважають «візитною карткою» поета є «Заповіт», який покладено на музику. Дізнаємося коли написано цей твір, знайшовши значення такого виразу: 

Уважно подивіться на цей вираз. Чи можна знайти його значення у зручний спосіб?

(Учні самостійно знаходять значення цього виразу.)

Учитель. Отже, «Заповіт» написано 1845 року. Усе життя Шевченка було сповнене любові до рідної землі, рідної мови, свого народу, а також болю, страждань за тяжке життя українців. Важко прожиті роки, туга за рідною Україною, з якою часто розлучала його доля, підірвала здоров’я Тараса Григоровича. Коли ж зупинилося серце відомого поета дізнаємося, виконавши таке завдання:

Спростіть вираз і обчисліть його значення при вказаному значенні змінної

 

Отже, помер Шевченко 10 березня 1861 року в Петербурзі — на чужині, де і був похований. У своєму «Заповіті» Шевченко писав:

Як умру, то поховайте

Мене на могилі

Серед степу широкого

На вкраїні милій...

Друзі поета здійснили цей заповіт: перевезли його тіло і поховали на Чернечій горі у Каневі. Це було 22 травня 1861 року. Чи пам’ятаєте як закінчується «Заповіт»:

І мене в сім’ї великій

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

2011 року виповнилося 150 років з того дня, коли перестало битись серце поета і з дня, коли його тіло було перевезено до України.

IV. Підсумок уроку

Учитель. Сьогодні на уроці ми виконували різні вправи на дії з десятковими дробами і ознайомились з біографією Т. Г. Шевченка. Я думаю, що вас зацікавила його творчість і свої знання ви можете поповнити у шкільній бібліотеці.

Dounload PDF

Відгуки читачів