ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАКТИЧНИЙ МЕХАНІЗМ ПРОВЕДЕННЯ САМОПІДГОТОВКИ В СПЕЦІАЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ КОМПЛЕКСІ

 

А. В. Михайлюк, учитель української мови та літератури, СНВК І–ІІ ст. № 2, м. Харків


 

Самопідготовка учнів до уроків мови та літератури має важливе корекційно-виховне значення у загальній системі навчання. Відомо, що виконання домашнього завдання потребує від школяра активної розумової діяльності, спрямованої на закріплення здобутих знань, осмислення теоретичного матеріалу та його практичного застосування. Ці операції учень має виконати самостійно, виявляючи при цьому й певні емоційно-вольові якості. У спеціальних навчально-виховних закладах виділено час для самопідготовки учнів, тому цей процес має бути методично й організаційно відкоригованим, націленим на співпрацю вчителя-словесника й вихователя.

 

Під час самопідготовки важливо навчати учнів працювати з підручником, орієнтуватися в тому, як знайти потрібну інформацію з мовної теорії, як працювати зі словничками. Упродовж цієї роботи в дітей формується вміння практично застосовувати одержані знання, підвищується рівень їхньої компетенції, розвивається почуття відповідальності за власну роботу, прагнення товариської взаємодопомоги, самоконтролю.

 

Існує єдність вимог і взаємна поінформованість вчителя і вихователя про проведені уроки з теми, особливості викладу навчального матеріалу, методику подання навчального матеріалу. Це дає можливість виробити правильні підходи до самопідготовки кожного учня і найбільш ефективно застосовувати методи корекції. Важливого значення набуває розміщення учнів у класі, де відбувається самопідготовка. Бажано, щоб слабкі учні сиділи із сильними для отримання потрібної допомоги. Учнів, у яких наявні порушення зору, краще розмістити на перших партах.

 

Перед самопідготовкою учні перебувають на прогулянці, де займаються рухливими іграми, відпочивають від розумового навантаження. Після цього вони виконують санітарно-гігієнічні процедури, приводять до порядку одяг, налаштовуються на серйозну роботу. Враховується динаміка працездатності учнів, і це підвищує якість засвоєння навчального матеріалу під час самопідготовки. Важливого значення набуває психоемоційна атмосфера самопідготовки. Вона є діловою, робочою і комфортною. Підготовку домашніх завдань розпочинаємо не з важкого, а з легкого предмета, який не потребує від учнів зусиль. З урахуванням працездатності класу проводяться фізкультхвилинки, ігри.

 

У підготовчій частині самопідготовки варто переключити дітей на розумову діяльність, дати психологічну установку на самостійну роботу, стимулювати дітей пригадати завдання, запропоноваані вчителями-предметниками, допомогти обрати потрібні форми й методи роботи. Важливим є коментар щодо можливих труднощів у виконанні домашнього завдання.

 

Самостійна робота — основний чинник пізнавальної діяльності учнів й закріплення набутих ними умінь та навичок. Це рівень найбільшої активізації свідомості, налаштування її на аналіз і синтез отриманої інформації. Тому на етапі самопідготовки слід уникати механічного списування та заучування матеріалу чи завдання.

 

Під час проведення самопідготовки в спеціальному навчально-виховному комплексі необхідно враховувати такі етапи:

1) організаційний момент — перевірити готовність учнів до виконання домашнього завдання;

2) психологічна підготовка з метою націлення на роботу, створення позитивного настрою;

3) інструктаж щодо виконання домашнього завдання;

4) контроль за виконанням домашнього завдання;

5) підбиття підсумків.

Зразок проведення етапу самопідготовки в 6 класі

 

Тема.Прикметник як частина мови

 

Мета:

—закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови та його роль у мовленні;

— формувати навички самостійного виконання домашніх завдань, уміння працювати з підручниками;

— уміння використовувати теоретичні знання практично, стимулювати інтерес учнів до самостійного сприйняття матеріалу;

— розвивати фонематичний слух, мислення, пам’ять, увагу, мовлення, уміння аналізувати й робити висновки, вдосконалювати роботу над дрібною моторикою учнів;

— створювати атмосферу доброзичливості, взаємодопомоги;

— виховувати особисту відповідальність за стан довкілля.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Створення санітарно-гігієнічних умов для виконання домашніх завдань; підготовка робочого місця до занять; повторення пам’ятки про раціональні шляхи і послідовність виконання домашніх завдань.

ІІ. Нервово-психологічна підготовка

Створення позитивного ставлення до роботи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель.Розповім я вам, діти, цікаву історію. Це трапилося напередодні Нового року. На Північному полюсі Дід Мороз і Снігуронька готувалися в дорогу: збиралися привітати всіх людей зі святом. І саме в цей час морозний вітерець приніс їм телеграму. Ось вона. А зміст цієї телеграми такий: «Дуже чекаємо на вас. Прикметники».

А хто такі прикметники? Яка їх роль у мовленні? Чи можна жити без прикметників? — спитав Дід мороз у Снігуроньки. Снігуронька відповіла: «Прикметники — це…», а далі — забула.

Зараз ви вивчаєте тему «Прикметники», тож можете допомогти Снігуроньці дати відповідь на деякі питання.

— Що таке прикметник і на які питання він відповідає?

— З якою частиною мови сполучається прикметник? (З іменником)

— Як змінюються прикметники? (За числами, відмінками, в однині за родами).

IV. Практична частина

Учитель.Добре ви попрацювали, а тепер продовжимо нашу історію. «О так! Це дуже важлива частина мови? Нам неодмінно треба привітати зі святом Прикметники», — сказав Дід Мороз. Він узяв у руки свою чарівну палицю, стукнув нею тричі, і вони зі Снігуронькою тієї самої миті опинилися у місті Прикметників. На його площі стояла чудова ялинка, але на ній не було жодної іграшки. “А чому ваша ялинка ще не прикрашена?” — запитала Снігуронька мешканців міста.

— Це тому, що ніхто не сказав, якою ж буде наша ялинка.

— Діти, давайте допоможемо прикрасити новорічну ялинку. За кожне правильно виконане завдання на ялинці з’явиться іграшка. І чим більше ми виконаємо завдань, тим більше іграшок з’явиться на ній. Поміркуйте, якими словами можна охарактеризувати ялинку в місті Прикметників. Яка вона, лісова красуня?

Учень.Ялинка — струнка, вічнозелена, красива, пухнаста, казкова, загадкова…

Учитель.А зараз провідміняймо словосполучення струнка ялинка, пухнаста ялинка. (Учні відмінюють словосполучення).

Учитель.Пограймо разом у гру «Сріблясті сніжинки». Діти, до вас на парти падають чарівні сніжинки. Кожна з них принесла вам загадку. Відгадаймо, що загадала нам зима-чарівниця. Назвіть слова, які допомогли вам зрозуміти, до якої частини мови вони належать.

1. Взимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени жовтий. (Ліс)

2. Влітку — лагідній, взимку — холодний, восени — пронизливий, весною — теплий. (Вітер)

3. Він легенький наче пил,

З неба він летить без крил,

Наче мох, м’який, м’який,

І холодний, і блідий.

З’їсть його весною сонце.

Хто мерщій вгадає,

Що це? (Сніг)

Учитель.Бачите, діти, які важливі прикметники. Без них ми з вами не відгадали б загадки. Давайте ще однією іграшкою прикрасимо нашу лісову красуню.

Фізкультхвилинка

Учитель.А зараз допоможемо розв’язати Діду Морозу суперечку про те, який буває сніг:

Ранок говорить, що сніг — золотий, небо вважає — блакитний, старій ялинці здається, що синій, вечірня зірка його уявляє червоним. Переконайте всіх, який же насправді сніг. Підберіть якомога більше ознак до слова сніг.

(Учні разом добирають прикметники до слова сніг)

Учитель.Отже, ви бачите, що без прикметників нам ніяк не обійтися, завдяки їм текст стає більш зрозумілим, краще сприймається. Ми ж зараз прикрасимо нашу ялинку іще однією яскравою іграшкою.

Учитель.А зараз трохи відпочиньмо й проведімо лінгвістичну гру «Упізнай предмет».

Високий, могутній, широкий, гіллястий.(Дуб)

Біла, висока, струнка, кучерява. (Береза)

Червоне, смачне, кругле, солодке. (Яблуко)

Учитель. Назвіть у цих реченнях прикметник. (Учні називають прикметники.) Молодці, діти, Діду Морозу і Снігуроньці дуже сподобались ваші відповіді. Давайте далі прикрашати нашу ялинку. Дід Мороз приніс мені чарівну скриньку, а в цій скриньці картки з домашнім завданням для кожного із вас. Снігуронька пропонує вам виконати домашнє завдання. Будьте уважні, пишіть чисто і красиво, перевіряйте свою роботу. (Учні виконують домашнє завдання індивідуально).

Перевірка домашнього завдання  (Підсумовуємо, перевіряємо, чи всі встигли виконати завдання і що іще треба доопрацювати).

Dounload PDF

Відгуки читачів