Загальна характеристика класу Плазуни. 8 клас

 

Н. О. Ахтемійчук, учитель біології та основ здоров’я вищої категорії, учитель-методист Ставчанського ЗНЗ, Кіцманський р-н, Чернівецька обл.


 

Цілі: ознайомити учнів із загальною характеристикою класу Плазуни; систематичним положенням плазунів у царстві Тварини; охарактеризувати пристосування в будові та процесах життєдіяльності до існування на суходолі порівняно із земноводними; розвивати творчу активність, учити порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати відповідальність, зацікавленість у вивченні класу Плазуни.

 

Обладнання й матеріали: таблиці «Родовідне дерево хордових», «Клас Земноводні», «Клас Плазуни», вологі препарати плазунів, скелети ящірки та жаби, проектор, ноутбук, екран, презентація у форматі PowerPoint.

 

Основні поняття й терміни: плазуни, рептилії, луска, рогові щитки, грудна клітка, холоднокровні, яйцеві оболонки.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок із використанням інформаційних технологій.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Демонстрація слайдів.

Учитель. Сьогодні ми продовжуємо вивчати представників тваринного царства — клас Плазуни.

• Хто ж вони насправді, ці загадкові плазуни?

• Скільки видів населяють нашу планету?

• Де вони поширені? Яких розмірів бувають? Чи всі вони отруйні?

• Чому вони викликають у людей величезну цікавість та суперечливі відчуття страху, відрази, пошани?

Протягом наступних уроків ми спробуємо поринути в цікавий розділ зоології — клас Плазуни та знайти відповіді на всі питання, які нас цікавлять.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення теми й мети уроку. (Демонстрація слайдів.)

Учитель. Тож звідки походять плазуни? (Робота з таблицею «Родовідне дерево хордових»)

Визначимо систематичне положення плазунів у царстві Тварини.

Біологічна класифікація

Царство Тварини (Animalia)

Тип Хордові (Cordata)

Інфратип Хребетні (Vertebrata)

Клас Плазуни (Reptilia)

Ряд Лускаті (Squamata)

Ряд Крокодилові (Crocodilia)

Ряд Черепахові (Testudines)

Постановка проблемного питання

 

Хто ж такі Плазуни?

 

Плазуни — це перші справжні наземні хребетні. Завдяки способу пересування, властивого його представникам, клас дістав назву Плазуни. Від слова reptate, що в перекладі з латини означає «плазувати», походить і друга назва цього класу — Рептилії. Вивченням плазунів займається окрема галузь зоології — Герпетологія (від грецьк. герпетон — плазун, логос — наука).

А зараз ознайомимось із основними представниками класу Плазуни.

 

Ряд Лускаті

Налічує приблизно 6500 видів. Тіло вкрите лускою. У всіх видів верхній роговий шар луски під час періодичних линьок замінюється новим. Більшість представників цього ряду живе на суходолі, але є й мешканці водойм.

Демонстрація слайдів: королівська кобра, ігуана, ящірка, парусна ящірка, хамелеони.

 

Ряд Крокодилові

Налічує 22 види. Слово крокодил походить від грецьк. крокодеілос — «галечний черв’як» — через бугристу шкіру цих тварин.

Ряд особливостей організації крокодилів, і в першу чергу досконалість нервової, кровоносної та дихальної систем, дозволяє вченим уважати їх найбільш високоорганізованими серед усіх сучасних плазунів. Те, що крокодили збереглися до сьогодні, нерідко пояснюють їхнім життям у різноманітних прісних водоймах тропічного й субтропічного поясів, тобто в місцях, умови яких мало змінилися з часу появи крокодилів.

Демонстрація слайдів і розповідь про крокодилів (гавіаловий крокодил, каймановий алігатор).

Питання. Якщо вони такі хижаки, то чи мають крокодили друзів? (Так, пташка кулик є «санітаром» і «сторожем» крокодилів.)

 

Ряд Черепахи

Налічує 230 видів. Характерна ознака — наявність панцира. Ряд, що існує впродовж 250 мільйонів років. Місця проживання черепах надзвичайно різноманітні — спекотні пустелі, тропічні ліси, гірські схили, озера, річки, болота, культурні землі, узбережжя морів і безкрайні простори океану.

Демонстрація слайдів і розповідь про черепах.

 

Галапагоські черепахи

Слонові черепахи, які мають великі розміри (довжина — 110 см, маса — 400 кг) і поширені на Галапагоських островах, зумовили виникнення їхньої назви. Коли в ХVІІ столітті іспанські мореплавці вперше побачили ці острови, то на них було дуже багато величезних слонових черепах, тому вони назвали ці острови Галапагоськими (від ісп. галапаго — велика черепаха).

Зірчаста черепаха, на щитках якої можна побачити світлі й темні кільця, за якими можна визначити вік черепахи.

Шкіряста черепаха.

Морські черепахи на суші виглядають незграбними, зате в товщі води їхні рухи за красою, легкістю та маневреністю можна порівняти з польотом птахів.

Учитель. Тож за якими загальними ознаками всі представники належать до класу Плазуни?

Визначимо головні прогресивні ознаки класу Плазуни порівняно із Земноводними.

Демонстрація слайдів.

Перша ознака. Утворення покривів тіла, що перешкоджають утраті вологи

Робота учнів із таблицями. Порівняння малюнків на слайдах і в таблицях.

 

Висновок

Земноводні: гола шкіра, багата на залози; слиз запобігає висиханню шкіри; отруйні залози оберігають від поїдання іншими тваринами.

Плазуни: шкіра суха, немає залоз; вкрита лусками, роговим щитками або пластинками, завдяки чому вони можуть жити в пустелях і солоній морській воді.

Друга ознака. Зовнішня будова й рух

Робота учнів із таблицями. Порівняння малюнків на слайдах, у таблицях і роздавальному матеріалі.

 

Висновок

Земноводні: голова з’єднана з тулубом одним шийним хребцем; грудна клітка відсутня.

Плазуни: гнучка шия дає можливість рухати головою; кінцівки розміщені по боках, інколи зникають; є грудна клітка (крім змій); є міжреберні м’язи, рухи відділів тіла різноманітніші й швидші.

Третя ознака. Підвищення ефективності легеневого дихання

Порівняння малюнків на слайдах і в таблицях.

 

Висновок

Земноводні: органи дихання — легені та шкіра; на личинковій стадії — зовнішні зябра; легеневе дихання з допомогою ротоглоткової порожнини.

Плазуни: легені мають комірчасту будову, є гортань, трахея, бронхи; вдих і видих відбувається з допомогою міжреберних м’язів.

Четверта ознака. Кровоносна система

Робота учнів із таблицями. Порівняння малюнків у таблицях.

Холоднокровні організми — тварини, у яких температура тіла залежить від температури навколишнього середовища.

 

Висновок

Земноводні: трикамерне серце; два кола кровообігу.

Плазуни: трикамерне серце; є неповна поздовжня перегородка, яка перешкоджає повному змішуванню артеріальної та венозної крові; два кола кровообігу.

П’ята ознака. Ускладнення й диференціація нервової системи

Робота учнів із таблицями. Порівняння малюнків у таблицях.

 

Висновок

Земноводні: п’ять відділів головного мозку; у передньому мозку з’являються дві півкулі.

Плазуни: передній мозок вкритий сірою речовиною — корою; краще розвинений мозочок, органи чуття краще пристосовані до наземного способу життя.

Шоста ознака. Виникнення зародкових оболонок

Робота учнів із таблицями. Порівняння малюнків на слайдах і в таблицях.

Висновок

Земноводні: запліднення зовнішнє; ікра вкрита слизовими оболонками; розвиток непрямий.

Плазуни: запліднення внутрішнє; розвиток зародка відбувається в яйці; у яйці є щільна та зародкові оболонки; розвиток прямий.

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання для обговорення

1. Які пристосування дали змогу плазунам оселитися на суші?

2. У чому особливості розмноження плазунів?

Учитель. Набуття плазунами здатності розмножуватися на суші шляхом відкладання яєць, огорнутих щільною оболонкою, звільнило їх від необхідності повертатися у воду — вони стали цілком наземними тваринами. Ороговіння шкіри та втрата шкірою дихальної функції зробили плазунів незалежними від вологості навколишнього середовища, дозволивши їм заселити області з низькою вологістю. Також посилилася дихальна функція легенів за рахунок ускладнення їх внутрішньої будови й заміни глоткового дихання дихальними рухами грудної клітки.

Закріплення

Тестові завдання

1. Укажіть чинник, завдяки якому тіло плазунів «плазує по землі»:

а) короткі кінцівки;

б) кінцівки розміщені під тулубом;

в) кінцівки розміщені з боків;

г) кінцівки нерівнозначні.

2. Позначте типи запліднення та розвитку плазунів:

а) запліднення й розвиток зовнішні;

б) запліднення внутрішнє, розвиток — поза організмом матері;

в) запліднення зовнішнє, розвиток у організмі матері;

г) запліднення й розвиток внутрішні.

3. Позначте чинник, який перешкоджає поширенню плазунів у північних широтах:

а) холоднокровність;

б) відсутність корму;

в) відсутність волосяного покриву;

г) слабкий розвиток головного мозку.

4. Укажіть кістки, якими утворена грудна клітка плазунів:

а) грудні та поперекові хребці й ребра;

б) грудні хребці й ребра;

в) ребра та грудина;

г) ребра, грудні хребці й грудина.

5. Позначте кількість відділів хребта плазунів:

а) три;

б) чотири;

в) п’ять;

г) шість.

V. Підбиття підсумків уроку. Взаємооцінювання. Оцінювання учнів

Оцінювання роботи учнів протягом уроку. Необхідно відмітити, хто активно працював із таблицями, доповнював.

VІ. Домашнє завдання

Прочитати § 39, відповісти на запитання.

Підготувати цікаві повідомлення про представників класу Плазуни.

Література

1. Барна М. М., Похила Л. С., Шевчик Л. О. Біологія для допитливих. Частина ІІ. Царство Тварини. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2002.

2. Біологія: Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Т. І. Базанова, Ю. В. Павіченко, О. Г. Шатровський. — Х.: Гімназія, 2008.

3. Резніченко В. П. Цікава біологія. — Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2005.

4. Талпош В. С. У світі плазунів. Зоовікторина: Навчальний посібник. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2004.

5. Шаламов Р. В. Біологія: Навчально-практичний довідник. — Х.: Ранок, 2010.

Dounload PDF

Відгуки читачів