Проект «Морально-духовне виховання. Любов. Шлюб»

 

О. В. Даценко, Кіровоградська обл.


 

Коли, у якому віці, класі говорити про почуття?.. У якій формі? Які методи й прийоми використати?

Освітньо-виховний процес має бутиповністю побудованим і обґрунтованим любов’ю до природи, сім’ї, рідного краю, батьківщини, предметів, що вивчають тощо. Метою кожного уроку чи виховного заняття є прищеплення учням здатності розуміти, що таке любов, симпатія; яке значення вони відіграють у житті кожного з нас у різні вікові періоди.

Морально-духовне виховання сьогодні особливо актуальне, бо батьки й найближче оточення дитини не завжди, на жаль, мають час на нього. Часто члени родини просто не знаходять потрібних слів для відповідей на запитання, що турбують дитину. Особливо гостро це відчувають підлітки. Добре, якщо за необхідними знаннями батьки звертаються за консультацією до психолога. Та нерідко єдиним джерелом кваліфікованих відповідей стає саме школа.

Чому стосунки між молодими людьми нерідко ґрунтуються на корисливих потребах, існують без взаємності, несерйозно? Яким чином сформувати мотиваційну основу збереження і зміцнення репродуктивного здоров’я, довести, що романтичне кохання й безкорислива любов існують?

На ці та інші запитання допоможе знайти дітям відповіді, використавши нижченаведені матеріали. Пропонований проект орієнтований на учнів підліткового та юнацького віку. Він може стати в пригоді під час підготовки до уроків з основ здоров’я з теми «Репродуктивне здоров’я молоді», виховних занять для учнів 11-х класів, факультативів, батьківського лекторію, інформаційним підґрунтям для спілкування психолога з підлітками. Успіхів вам!

 

Довготривалий проект «Морально-духовне виховання. Любов. Шлюб» призначений для учнів 11-х класів. Його структура:

- виховні години;

- дискусії та бесіди;

- розробки творчих завдань;

- тематика творів-роздумів;

- діяльність у сфері вільного вибору.

 

Мета проекту «Морально-духовне виховання»: формування й розвиток моральних почуттів, міцних переконань і потреб поводити себе згідно з морально-духовними нормами; виховання патріотизму, колективізму, дисциплінованості, організованості, відповідальності й вимогливості до себе.

 

Мета виховних годин із теми «Любов. Шлюб»: переконати учнів в тому, що любов — це найсвятіше, найсвітліше й найпрекрасніше почуття; виховувати в молоді почуття вірності в коханні, розкрити силу любові, її безкорисливості, чистоти, світлості, романтичності; проаналізувати життєві історії кохання з літературних джерел; готувати юнаків і дівчат до майбутньої репродуктивної місії батьківства й материнства; виховувати серйозне, відповідальне ставлення до шлюбу, застерігати від необдуманих кроків.

 

Тематика виховних годин

1. Закоханість. Любов — велика цінність.

2. Вірність. Сила любові.

3. Безкорислива любов.

4. Романтичне кохання.

5. Шлюб. Що таке щасливий шлюб?

6. Історія шлюбу.

7. Обов’язки в шлюбі.

8. Ранній шлюб: «за» і «проти».

9. Діти — вершина здорового шлюбу. Розлучення і діти.

 

Дискусії та бесіди на теми:

1. Любов і дружба.

2. Чоловік і жінка.

3. Юнак і дівчина.

4. Захоплення чи любов?

5. Кохання чи захоплення?

6. Ранній шлюб.

7. Чи потрібен шлюб?

8. Розлучення і діти.

9. Яким я бачу свій шлюб?

10. Обов’язки в шлюбі.

 

Творчі завдання

1. Напишіть, як ви розумієте слово «кохання».

2. Порівняйте слова «любов» і «закоханість».

3. Опишіть нездійсненне переживання любові.

4. У чому виражена любов до себе?

5. Як ви висловлюєте любов до інших людей?

6. Як ви оцінюєте власний рівень сформованості вміння любити?

7. Як ви вважаєте, які уявлення (поведінкові стереотипи тощо) про любов треба змінити, щоб навчитися любити?

8. У літературі й історії можна знайти багато прикладів вірної та самовідданої любові. Зберіть матеріал про життя і кохання однієї з таких відомих пар.

 

Теми для написання творів-роздумів

1. Любов — велика цінність.

2. Що таке любов?

3. Сила любові.

4. Моральні заповіді любові.

5. Обери свою долю.

6. Повага й терпимість.

7. Що треба взяти з собою, рушаючи в життєву подорож?

8. Краса людини.

 

Діяльність у сфері вільного вибору

1. Анкетування.

2. Тестування.

3. Складання віршів.

4. «Поштова скринька».

5. Психологічний супровід.

6. Самосповідь.

7. Вечір запитань і відповідей.

8. Добір афоризмів.

 

Закоханість. Любов — велика цінність

 

Класна виховна година з морально-духовного виховання для учнів 11 класу № 1: проект «Любов. Шлюб»

 

Мета: переконати учнів у тому, що любов — це найсвятіше, найсвітліше й найпрекрасніше почуття; розвивати потребу в саморозвитку; виховувати чуттєвість.

Хід виховної години

 

Епіграф

Первинніше сущого всього — любов.

У піснях молодих перше слово — «любов»,

Бідний вигнанцю дивного світу — любов,

Знай, що всього життя передмова — любов.

Омар Хайям

 

І. Слово вчителя

— Наша розмова сьогодні — про найсвятіше, найсвітліше і найпрекрасніше почуття — любов. Це почуття, про яке відомий український поет Василь Симоненко сказав:

Любов, як сонце, світу відкриває

Безмежну велич людської краси.

І тому світ завжди благословляє

І сонце, що встає, і серце, що кохає.

 

Безперечно, любов — це сонце людських почуттів, вона чудодійно змінює світ у наших очах, виявляє в людині все найкраще, розкриває красу її душі.

Торкнімося своїми серцями цього дива, що змінює світ і нас у ньому, робить людей кращими, добрішими, благороднішими! Спробуємо розібратись, чи всім відкривається любов? Як вона змінює людину, і, зрештою, що таке любов і закоханість?

Закоханість— це стан переймання почуттям кохання, пристрастю до кого-небудь, що потребує взаємності.

Любов— (одне зі значень) це почуття сердечної прихильності до особи іншої статі (кохання).

Від сотворіння світу всім правила любов. Скільки бурхливих пристрастей, потрясінь, вулканічних вибухів почуттів бачив світ від своїх першопочатків.

Із точки зору психології, любов — це високе моральне почуття, що полягає у стійкій, самовідданій і свідомій прихильності людини до когось чи до чогось, зумовленій визнанням переваг об’єкта любові або спільними переконаннями, життєвими цілями й інтересами людей.

Предметом любові може бути конкретна людина, праця, батьківщина.

Любов (кохання) — це стійка, самовіддана і свідома прихильність до особи іншої статі.

Скільки творів мистецтва, безсмертних шедеврів було народжено коханням!

Пізнавши кохання, людина ніби торкається до вічності, бо воно — велика цінність. Ще Платон писав, що «…любов — це прояв безсмертного начала в істоті смертній».

Сьогодні багато хто зневірився в існуванні кохання. Але це триває доти, доки людина не звідає на собі всевладної, магічної сили цього почуття.

Існує міф про Купідона: «У хлопчика була пов’язка на очах. Пустун стріляв із лука, не цілячись, із зав’язаними очима, — і той, у кого влучали стріли Купідона, раптом запалювався жагучим, нестримним коханням. Любов, наслана Купідоном, була сліпою».

Римський поет Лукрецій у І столітті нашої ери стверджував, що засліплені пристрастю бачать чесноти коханих там, де їх немає, і не помічають їхніх недоліків.

Закохані по-іншому бачать світ і по-іншому сприймають дійсність, аніж решта люду, що не переживають у цей момент ніжного почуття. Закоханий живе в іншому світі.

Саме кохання, любов — джерело творчого натхнення багатьох поколінь, до цієї одвічної теми зверталися художники, композитори, скульптори, філософи, поети.

Ми приходимо в світ для любові.

Все, що інше, — неправда гірка.

Як сказав поет: «Любов — це бажання жити». Адже в усі часи люди кохали, одружувалися, продовжували свій рід.

 

ІІ. Бесіда

— Що означає «любити»?

— Як розпізнають людину, яка любить?

— Кого ти любиш? Чому?

— Хто любить тебе? Чому?

— Як ти дізнаєшся про те, що тебе люблять?

— Чи любиш ти себе? За що саме?

— Чим ти собі не подобаєшся?

— Кого ти не любиш? Чому?

— Хто не любить тебе? Чому?

— Чи можна прожити без любові?

— Чим відрізняються почуття прихильності, симпатії, товариськості, закоханості, любові?

 

ІІІ. Підсумки

Пам’ятайте про те, що кохання звеличує людину. Це почуття прекрасне не тільки своєю природністю, а й тим духовним збагаченням, котре наповнює серця закоханих.

Моя любов — мов білий лебідь,

Черкала в хвилях срібний шлях.

І вмить з нечутним співом серця

Завмерла в мене на руках.

Моя любов — мов промінь сонця,

Жагуча спека на пісках,

Пекучий жар, що й сам згорає

На спалених моїх устах.

Володимир Кобилянський

 

ІV. Домашнє завдання

Напишіть твір-роздум на одну із тем (за вибором):

1. «Любов — велика цінність».

2. «Що таке любов?»

3. «Захоплення чи любов?»

4. «Кохання чи захоплення?»

 

V. Узагальнювальне слово вчителя

— Завершимо наше спілкування читанням афоризмів про любов.

«Любов, яка не прикрашає душу, — зовсім не любов». (П. Ж. Сталь)

«Любов — це саме щастя, а не заслуга, не право на щастя». (І. Сумбатов-Южин)

«Головний прояв душевного життя — любов». (О. Сиром’ятников)

«Любов — це чарівниця, яка все прикрашає та перетворює, ні до чого не торкаючись». (Ларошфуко)

«Є багато ліків від кохання, але надійних немає». (Ларошфуко)

«Неосмислене кохання — не кохання». (В. Боборикін)

«Кохати — значить знайти себе в іншій істоті… або загубитись у ній». (Жюльєтта Адан)

«В одній годині кохання — ціле життя». (О. Бальзак)

«Бути коханим і любити — це найбільше щастя на землі». (Генріх Гейне)

 

Література

1. Войтко В. І. Психологічний словник. — К. : «Вища школа», 1982.

2. Здіховська Т. В. Ми приходимо у світ для любові. — Х. : «Основа», 2008.

3. АН України. Інститут мовознавства ім. О. О. Потебні. Словник української мови в 11 томах. — Т. ІІІ і ІV. — К. : «Наукова думка», 1970.

4. МОУ. Мистецтво життєтворчості особистості. Книга 1. Теорія і технологія життєтворчості. — К. : «Основа», 1997.

5. МОУ. Мистецтво життєтворчості особистості. Книга 2. Життєтворчий потенціал нової школи. — К. : «Основа», 1997.

6. МОУ. Передові освітні технології. — К. : «Наукова думка», 2000.

7. Поетичні збірки Омар Хайяма, Василя Симоненка, Володимира Кобилянського.

 

Вірність. Сила любові

 

Класна виховна година з морально-духовного виховання для учнів 11 класу № 2: проект «Любов. Шлюб»

 

Мета: ознайомити з поняттям «вірність», багатогранністю проявів любові; розвивати бачення сили любові на основі аналізу змісту поетичних творів; виховувати потребу вірності в коханні.

 

Хід виховної години

Епіграф

«Ще любиш?» — до верби звернувся вітер

На заході спекотливого дня.

Мрійливо перебирав тоненькі віти,

За стовбур мрійливо обійняв.

Вона ж відсторонилась соромливо,

Як пасма, віти скинувши набік.

В її душі незвичайне щось творилось,

А він крутнувсь і далі вже побіг.

Шукати на просторах свою долю,

Верба ж услід дивилась з-під руки,

Із ніжністю грайливо-молодою,

Чеканню присвятивши дні й роки.

В. Кобилянський «Чекання»

 

І. Оголошення теми й мети класної години

 

ІІ. Вступна бесіда

— Що ми називаємо закоханістю, а що — любов’ю?

— Чому любов є великою цінністю?

— У чому полягає сутність міфу про Купідона?

— Чому кохання звеличує Людину?

— Які афоризми про любов (кохання) ви запам’ятали?

 

ІІІ. Актуалізація виховної діяльності

1. Перевірка домашнього завдання. (Учні зачитують твори-роздуми на задані теми про любов)

 

ІV. Ознайомлення з новим матеріалом

1. Слово вчителя

— Людина починається з творіння і натхнення, а виявляється в радості, задоволенні, насолоді, інколи — у стражданні (солодких муках).

Сила любові збагачує людину духовно, морально. Вона окриляє й вимагає взаємності, а інколи — чекання, віри й надії.

 

Я Вас побачити хотів,

Торкнутись поглядом нежданим,

Ввійти у душу невпізнанним,

Сховатись там, забути світ

І тільки чути переліт

Моїх клітин у вашу душу…

І більш не згадувать про себе,

Повік не знати — хто це я?

Радіти з того, що амеби

Не народили солов’я.

Я вас побачити хотів

Крізь тінь невдач і колотнечі,

Коли від себе марні втечі.

Ще й часом так ударить лють,

Що краще деревом вродитись,

Щоб десь рости, цвісти в садочку,

На зиму скинути сорочку,

Дивись — і вік твій догорів.

Я Вас побачити хотів.

Т. В. Здіховська

 

Сила любові виражена у вірності.

Вірність — це довір’я в поглядах і почуттях, самому собі й своєму коханню, відданість тільки об’єкту кохання, що виключає зраду.

Як говорив Ромен Роллан: «Кохання варте стільки, скільки варта сама людина, яка його відчуває».

 

V. Практичні завдання

З’ясуємо за допомогою тестування, чи люблять вас люди, адже любов — поняття багатогранне.

Інструктаж до проведення: напишіть «так», якщо ви згодні із твердженням, і «ні», якщо не згодні, а заперечуєте.

 

1. Чи пам’ятаєте ви про те, що кожну хвилину протягом дня інші люди, з котрими ви спілкуєтесь, оцінюють вас?

Так

Ні

2. У людини має бути достатньо розвинене почуття незалежності, щоб обговорювати з друзями своє хобі, якщо воно їх не цікавить?

Так

Ні

3. Чи розумно демонструвати свою правоту навіть тоді, коли ви в ній невпевнені?

Так

Ні

4. Якщо людина освічена, чи має вона виправляти помилки в мовленні інших?

Так

Ні

5. Щоб сподобатись незнайомій людні, ви маєте бути дотепним, контактним, привабливим?

Так

Ні

6. Якщо ви знайомитесь із людиною й не розчули її ім’я, чи потрібно попросити повторити ім’я?

Так

Ні

7. Ви впевнені в тому, що вас поважають тому, що ви не дозволяєте іншим жартувати над собою?

Так

Ні

8. Ви весь час у напруженні через те, що інші жартують із вами?

Так

Ні

9. Якщо ваш співрозмовник ерудований, вам цікаво змагатись із ним?

Так

Ні

10. Людина має намагатись, аби її поведінка відповідала настрою компанії, у якій вона знаходиться?

Так

Ні

11. Чи допомагаєте ви своїм друзям тільки тому, що може прийти час, коли їхня підтримка знадобиться вам?

Так

Ні

12. Не потрібно допомагати людям, адже більшість цього не цінує?

Так

Ні

13. Краще, щоб інші залежали від вас, ніж ви від них?

Так

Ні

14. Справжній друг завжди допоможе?

Так

Ні

15. Людина має демонструвати кращі якості, щоб її оцінили?

Так

Ні

16. Якщо в компанії розповідають анекдот, котрий ви вже знаєте, чи станете ви перебивати людину, яка його розповідає?

Так

Ні

17. Якщо в компанії розповідають анекдот уже відомий вам, чи будете ви сміятися?

Так

Ні

18. Якщо вас кличе в гості друг, а ви зібралися на дискотеку, чи скажете ви йому правду, чи поясните відмову тим, що болить голова або немає настрою?

Так

Ні

19. Чи права людина, котра вимагає від оточуючих того, що їй хочеться, навіть якщо оточуючі того не бажають?

Так

Ні

20. Чи має людина вперто й наполегливо захищати свою думку кожного разу тоді, коли інші висловлюють протилежну?

Так

Ні

За кожну правильну відповідь — 5 балів.

Правильні відповіді («так») — 6, 13, 14, «ні» — решта запитань.

Складіть суму балів.

«Відмінно» — 85-100 балів.

«Добре» — 75-80 балів.

«Задовільно» — 65-70 балів.

«Погано» — 0-60 балів.

Чим більше балів, тим більше люди вас люблять.

 

VІ. Підсумок

— Згадаймо слова видатного філософа й письменника Григорія Сковороди: «Якщо я хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю». Замислившись над ними, розуміємо, що вірність і сила любові є в кожному з нас.

 

VІІ. Домашнє завдання

Написати творчу роботу на тему: «Вірність і сила любові».

 

Література

1. Здіховська Т. В. Ми приходимо у світ для любові. — Х. : «Основа», 2008.

2. АНУ. Тлумачний словник в 11 томах. — Т. І. — К. : «Наукова думка», 1970.

3. Збірник популярних психологічних тестів. — М., 1991.

Dounload PDF

Відгуки читачів