Система образів у творі Е. Золя «Кар’єра Ругонів». 10-й клас

 

Т. В . Носань, учитель світової літератури ЗОШ I–III ступенів, с. Йосипівка, Новомиргородський р-н, Кіровоградська обл.


 

Мета: продовжувати роботу над текстом роману, допомагати учням усвідомити ідейно-художній зміст твору, розкрити систему образів; формувати навички аналізу художнього тексту, аналізу літературного героя, визначення його ролі у творі; удосконалювати навички зв’язного мовлення учнів; сприяти вихованню найкращих людських якостей.

 

Обладнання: портрет письменника, видання твору, схеми, таблиці.

 

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

 

…тут усе: прекрасне і огидне, низьке й високе, квіти, бруд, ридання, сміх — одне слово, весь потік життя, який кудись невпинно несе людство.

Е. Золя

 

Хід уроку

 

I. Організація класу

 

II. Мотивація навчальной діяльності

Слово вчителя

— Розглядаючи творчість Еміля Золя, ви впевнилися, що вона зазнала непростої еволюції. Автор обстоював вірність принципам спадковості середовища, історизму, об’єктивізму й максимального зближення позиції письменника і вченого. І, мабуть, недаремно письменник своєму роману «Ругон-Маккари» дав і другу, «наукову», назву — «Походження», а це означає, що в творі «Кар’єра Ругонів» маємо, власне, два сюжети — соціально-політологічного й сімейно-побутового романів. На сьогоднішньому уроці полем соціального дослідження будуть герої роману, оскільки для Е. Золя сім’я — це клітина соціального організму. Автор-науковець порівнює родинні зв’язки із нитками, які необхідно зв’язати в єдине ціле. А для цього «цілого» не менш важливу роль відіграє кар’єра.

 

Як ви вважаєте, кар’єра — це добре чи погано?

 

(Відповіді учнів.)

Кар’єра — це просування по службі, успіх у професійному житті. І в кожної людини свій шлях. Спробуємо розібратися на уроці в цих та багатьох інших питаннях.

III. Ознайомлення з темою і метою уроку

 

IV. Актуалізація опорних знань

 

Бесіда

1. Якою письменник змалював структуру міста Плассана? (Місто має десять тисяч жителів. Воно лежить в останніх відрогах Альп, зєднується дорогами з Ніцою і Ліоном, а нещодавно тут провели залізницю. Місто зберегло класові відмінності, про що свідчать квартали міста. Цих кварталів три, кожен має свої уподобання, інтереси і церкви. Місто оточене кріпосним муром. Населення Плассана також ділиться на три групи: дворяни, буржуа і простий люд. Улітку всі виходять на проспект Совер (у неділю), ходять по алеї, але й тут поділяються на три групи. Простий народ збирається на тому боці алеї, де є кафе, ресторан, тютюнові кіоски. Прості люди ходять по один бік алеї, а по другий — дворяни. І ніхто не намагається «перейти на іншу сторону». Буржуа з’являються тільки мимохідь.)

 

2. Чому, на вашу думку, автор вдається до такої деталізації? (Така деталізація розташування жителів у місті та сфер руху в ньому йде від «натуралістичної» тенденції Золя, що не перешкоджає його глибокому реалізму, адже далі письменник переходить до характеристики окремих представників населення міста.)

 

3. З якими двома часовими просторами пов’язана кар’єра героїв роману? (1. Історія П’єра Ругона та його сім’ї до революції 1848 року. 2. Історія Ругон-Маккарів та інших у 1848–1852 рр.)

 

IV. Формування вмінь і навичок

 

1. Інтерактивна гра «Хто цей персонаж?»

 

Учитель. Серед персонажів роману можна виділити головних і другорядних, позитивних і негативних, збірних і символічних, вигаданих і реальних, однозначних і суперечливих.

 

Давайте їх пригадаємо.

 

«На вісімнадцятому році вона залишилася круглою сиротою — батько її помер у божевільні. Дівчина була високою, тонкою, блідою, з розгубленим виразом обличчя й чудними манерами. У дитинстві її вважали просто дикункою. Але, підростаючи, вона ставала ще чуднішою, а деякі вчинки її були такі безглузді, що їх не могли до ладу пояснити навіть люди, яких у місті мали за мудреців». (Аделаїда Фук)

 

«Грубий, вахлакуватий, незграбний злидар, що ледве розмовляв французькою. Через рік і три місяці після одруження помер наглою смертю від сонячного удару, що спіткав його якось опівдні, коли він полов у городі моркву». (П’єр Ругон-старший)

 

«Чоловік, який не маючи ніяких прибутків, добре їв, пив і тішився байдикуванням під час своїх недовгих відвідин міста. Наганяв жах на доброчесних жінок передмістя; вони запевняли, що він живцем поїдає немовлят. У тридцять років йому можна було дати всі п’ятдесят». (Маккар)

 

«Ставши хазяїном у господі, він зразу ж прогнав городника й замінив його надійною людиною. Він узяв на себе керування всіма справами, продавав, купував, забирав усю виручку. Він одразу зрозумів, що спритна людина мусить завжди діяти так, щоб закон був на її боці». (П’єр Ругон-молодший)

 

«Вона нагадувала цикаду, одне з тих брунатних стрекотливих створінь, що, стрімко злітаючи, вдаряються об гілля мигдалевих дерев. Худорлява, плоскогруда, з гострими плечима, вона не мала віку: їй можна було дати й п’ятдесят, і тридцять років». (Філісіте)

 

«Довготелесий хлопець, у якому втілилися всі вади Маккара та Аделаїди, ніби злиті докупи. Проте Маккарових задатків було більше». (Антуан)

 

«У цій дівчині переважала фізична та моральна подібність до матері. В ній натури батьків не зливалися в одно, а скоріше протиставлялися у тісному зближенні». (Урсула)

 

2. Складання ОСК

 

Складіть опорну схему-конспект «Персонажі першого часового плану», врахувавши теорію спадковості.

 

«Персонажі першого часового плану»

1 рік 3 місяці

16 років

П’єр Ругон

Аделаїда

Маккар

Перебували в шлюбі

Прожили коханцями

«Діти росли, як ті дикі сливи при дорозі, що їх пече сонце і поливає дощ».

П’єр

Антуан, Урсула

 

Яка доля спіткала членів сім’ї Ругонів напередодні революції 1848 року?

(Революція 1848 року застала Ругонів готовими «за горло схватити фортуну». Усі члени сім’ї вичікували, як розбійники в засідці.)

1852 рік. Сенат проголосив Луї-Наполеона імператором Наполеоном III. Так виникла Друга імперія. Цим скористалися Ругони.

 

Складіть схему «Родовід Ругон-Маккарів»

 

«Родовід Ругон-Маккарів»

Аделаїда Фук, 42-річна мати, виглядала як стара

 

П’єр Ругон

Антуан

Урсула

Ежен (парижанин)

Арістид (журналіст)

Паскаль (учений)

Жан (робочий)

Жервеза (праля)

Франсуа (прикажчик)

Сільвестр (робітник-республіканець)

 

 

3. Літературний вернісаж (робота в парах)

(Учні систематизують заздалегідь підготовлений матеріал про персонажів твору і презентують його перед однокласниками.

П’єр Ругон, Антуан Маккар, Сільвер, Аделаїда Фук, Фелісіте постають перед читачами у «всій красі».)

 

4. Робота з ланцюгами «Ефект присутності»

 

Селянський син -зажерливий буржуа -відсутні загальнолюдські інтереси та сподівання -втрата всіх людських якостей -єдина мета — збагачення. (П’єр Ругон)

 

Чи ілюструє доля Ругона наше сьогодення? Яким чином? (П’єр здійснює задумане: кар’єра Ругонів була зроблена на крові невинних людей. Для нашого сьогодення це служить пересторогою і попередженням.)

 

 

Аморальна особистість — пройдисвіт і волоцюга -життя за рахунок дружини, дітей та матері -деспот сім’ї -егоїст -відсутність сумління -зрада. (Антуан)

 

Які риси характеру цього персонажа виявилися в останніх подіях роману? (Антуан ще більше деградує і стає справжнім запроданцем і зрадником.)

 

Звичайна дитина, сирота - серйозна, розумна людина -революційні ідеї -член таємного товариства монтаньярів -повстанець. (Сільвер)

 

У чому сутність образу Сільвера? (Останній представник роду Ругонів бореться із середовищем, прямо протилежним усьому найкращому, гуманному; але він є скоріше винятком у цьому світі, тому гине Сільвер-гуманіст, людина з високими принципами, готова до боротьби, хоча визначальна її сутність в іншому — у побудові нового, кращого суспільства.)

 

Дружина -коханка -вигнана з дому -замкнений спосіб життя -руйнування організму від розчарувань -останній спалах любові (до онука) -пережила всі втрати в сім’ї. (Аделаїда)

 

Яку оцінку дала Аделаїда своїм синам? Відповідь доведіть, цитуючи роман. («Це ви стріляли! Я чула брязкіт золота… Горе мені! Я породила вовків… цілу сім’ю, цілий виводок вовків… Була тільки одна нещасна дитина, й ту вони зжерли… всі накинулись на неї, ще й досі їхні пащі в крові… Ох, прокляті! Вони грабують! Вони вбивають! І живуть собі панами. Прокляті! Прокляті!»)

 

Донька торгівця олією -дружина П’єра -діяльнісна і честолюбна -мстива -кар’єра на крові безвинних. (Фелісіте)

 

Французька дівчина, сирота -батрачка в домі дядька -фізично сильна як для свого віку -дружба, кохання -у лавах повстанців -смерть. (М’єтта)

 

Як поєднуються для М’єтти кохання і служіння людям? (Хоча М’єтта не належить до родини Ругонів, але саме її образ автор змалював із романтичним піднесенням, утвердивши в ньому ідеї істини та справедливості. Вона ще зовсім юна: «для неї настала пора, коли у вчорашньому підлітку пробуджується доросла дівчина».)

 

VI. Підсумки уроку

Слово вчителя

— Щоб переповісти всі інтриги, зачинателями яких стали Ругони, потрібно багато часу. Я думаю, кожен із вас зрозумів, що безперечним і очевидним залишається лише один факт: заради задоволення власних потреб Ругони не погребували навіть чужим життям, їхні руки були забруднені людською кров’ю: «Але рожевий шовковий клапоть… був не єдиною яскравою плямою на святі Ругонів».

 

Таким чином, ми бачимо, що в романі автор спростував свою ж теорію. Дійсно, дуже важливими є фактори спадковості та соціального впливу, але не вони визначають внутрішній світ людини.

 

І вам, молодим, не потрібно розчаровуватись і думати, що доля несправедлива до того, хто прагне добра. Вірте і сподівайтеся, що у світі панує вища справедливість, яка виявляється не тільки в матеріальних статках.

 

VI. Домашнє завдання

 

1. Дати письмову ґрунтовну відповідь на запитання «Чи являється образом роману площа св. Митра? У чому її символічність?»

 

2. Скласти тестові завдання до змісту роману.

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Anna

    13 квітня 2015

    Урок хороший. Але я не вважаю, що цей твір варто вивчати в школі.

  • Анна

    13 квітня 2015

    Клас!!