Стереотипи та їхня роль у житті людини і суспільства. Людина і світ. 11 клас

 

Жук Л. Б., Каланчацька ЗОШ № 1, Херсонська обл.


 

Мета: з’ясувати, що таке стереотипи та упередження, яку роль вони відіграють в житті людини, як впливають на її поведінку; виховувати толерантне ставлення одне до одного.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: папір, фломастери, дошка.
Основні поняття: стереотипи; негативні, позитивні, нейтральні, упередження.
 
Хід уроку
 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ 
 
Учитель проводить контроль відвідування, повідомляє тему та мету уроку.
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
Метод «Мікрофон»
Прочитайте наведені на дошці вирази.
- Освіта робить людину розумною.
- Чоловіки не плачуть.
- Борщ і сало — улюблена страва українців.
- Німці пунктуальні.
- Цигани завжди обманюють.
- Взимку холодно, а влітку — спекотно.
1. Чи завжди наведені твердження є істинними? Чому? 
2. Чому, на вашу думку, виникають такі твердження?
 
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
Що таке стереотипи?
Учитель. Вислови, наведені у вправі, ілюструють стереотипи. Слово «стереотип» у перекладі з грецької означає «твердий відбиток».
Стереотип — стійкий і спрощений образ чи уявлення про явище, подію, людину або групу людей. Часто це переконання, ніби усім членам цієї групи притаманні схожі якості. Ми стикаємося зі стереотипами щодня. Наприклад, яким є стереотипне уявлення про:
- гарну ученицю;
- поганого учня;
- учительку;
- хлопця вашого віку;
- дівчину вашого віку;
- бомжа;
- ділову жінку?
 
Робота в парах
 
Оберіть два стереотипи та стисло (3–4 речення) запишіть їхні характерні ознаки. Обміняйтеся своїми характеристиками. 
Обговорення
1. Чи в усіх були одинакові стереотипи? Якщо так, то чому? Якщо ні, то чому? 
2. Чому у вас виникли такі стереотипи?
     3. Під впливом яких чинників формуються стереотипи у суспільстві?
Учитель. Стереотипи можуть виникати через брак інформації, під впливом певної ситуації, особистого досвіду й уявлень, прийнятих у суспільстві. Деякі стереотипи передають з покоління в покоління, їх сприймають на віру і не перевіряють.
За змістом стереотипи поділяються на:
- позитивні (моя дівчина — найвродливіша, моя країна — найкраща, наші вчителі — найрозумніші);
- негативні (у селі люди менш освіченні, французи розбещені, араби — войовничі);
- нейтральні (усі українці люблять борщ, усі іспанці дивляться кориду, всі німці — пунктуальні).
 
Вправа
 
Прочитайте перелік слів: українець, селянин, турист, сліпий, конфлікт.
Оберіть одне слово з переліку та проілюструйте його невеликим малюнком (не кажіть одне одному, кого ви зобразили).
Обміняйтеся малюнками з сусідом  та спробуйте визначити, про яке слово йдеться.
Обговоріть вправу, відповідаючи на запитання.
1. Яке слово для ілюстрації ви обрали? Як його зобразили?
2. Чому ви обрали саме такі образи для ілюстрування слів?
3. Чи відгадали ви слово, проілюстроване вашим товаришем? Чому?
4. Які ваші уявлення щодо проілюстрованого слова — позитивні, негативні чи нейтральні?
5. Як можна уникнути стереотипів?
 
Яку роль відіграють стереотипи в житті людини і суспільства
 
Учитель. Факт наявності стереотипів не є чимось позитивним чи негативним. Людина використовує стереотипи в різних ситуаціях. Якщо ви намагаєтеся триматися якомога далі від небезпечних людей, уникаєте перебувати на вулиці пізно вночі, рахуєте гроші, не відходячи від каси, — ви теж дієте за стереотипами.
Стереотипи є корисними ще й тому, що вони допомагають систематизувати уявлення про світ. Стереотипи не завжди хибні. Чимало їх містять достовірну інформацію. Але інколи люди схильні вважати, що зерна істини, вміщені в стереотипах, — це вся істина. Стереотипи — це переконання, які впливають на нашу поведінку. Тому конче важливо навчитися критично аналізувати свої та чужі переконання й водночас бути терплячим, толерантним до переконань інших. В іншому разі вони спровокувати виникнення конфліктних ситуацій як в особистому життя, так і на рівні суспільства.
 
Вправа
 
Уявіть, що ви сідаєте в потяг, щоб здійснити тривалу подорож. У купе, окрім вам, подорожують ще три пасажири. З ким із пасажирів ви б хотіли опинитись в одному купе, а з ким ні?
- Солдат, демобілізований із лав армії;
- диск-жокей, імовірно з грішми;
- чорношкірий турист з Африки;
- ВІЛ-інфікований молодий художник;
- дівчина з вадами зору;
- циганка середнього віку з маленькою дитиною;
- репер з магнітофоном;
- жінка, яка везе кошик з надзвичайно ароматними квітами;
- молодий чоловік, схильний до вживання алкоголю;
- уболівальник, котрий повертається з футбольного матчу;
- біженець з Чечні;
- працівник банку;
- мусульманин похилого віку;
- жінка, хвора на рак.
Обговорення.
1. Чи важко було зробити вибір? Чому?
2. Чим ви керувалися, здійснюючи вибір?
3. Чи вплинули ваші стереотипи та упередження на вибір пасажирів? Які саме?
4. Як би ви почувались, якби ніхто не захотів їхати в одному купе з вами?
5. Що може вплинути на зміну вашого вибору?
 
Як виникають упередження
 
Упередження — це зазвичай негативні думки, про явища, людину або групу людей, що, однак не передбачають безпосереднього знайомства з ними, а тому формуються опосередковано.
Якщо стереотипи — це переконання, то упередження — це емоційне ставлення, яке зазвичай пов’язане з наявними стереотипами або сформоване на їх підставі.
Упередження бувають:
- етнічні, пов’язані з належністю людини до певної етнічної групи і, відповідно, до її звичаїв, культури, одягу, мови, їжі тощо;
- національні, які можуть виникати, коли хтось упереджено ставиться до особи, що належить до іншого народу;
- расові, коли ставлення до інших залежить від кольору шкіри або інших характерних ознак раси;
- релігійні, зумовлені релігійними переконаннями;
- статеві, якщо ставлення до іншої людини залежить від її статі;
- вікові, коли ставлення до інших зумовлено їхнім віком;
- пов’язані із зовнішністю або фізичними вадами, що обумовлено особливостями зовнішнього вигляду людини.
Робота в парах
Ознайомившись з описом кожного з упереджень, пригадати ситуацію, де воно могло датися в знаки, а також те, які типи упереджень, на ваш погляд, є найбільш поширеними в українському суспільстві.
 
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
 
Робота в групах
1. Що можна зробити, коли хтось ставиться до нас упереджено?
2. Чи може бути упередження корисним?
Презентуйте  свою інформацію  класу.
 
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
 
Учитель. На подолання стереотипів та упереджень впливає:
- поширення інформації;
- зосередження інформації на позитивному;
- відмова від перенесення ознак, притаманних одній людині, на всю спільноту (расу, націю, соціальну групу тощо);
- викорінення переконання в тому, що лише моя думка (оцінка) правильною, а ті, хто мені суперечать, помиляються.
 
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Напишіть коротке есе на тему «Як стереотипне мислення впливає на людину,  на суспільство загалом?»
Dounload PDF

Відгуки читачів