Передплатна кампанія з січня 2019 закінчилася! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Що таке вільне відвідування

Юлія ТАРАНЕНКО

Для початку — невеличке соціологічне опитування, яке я провела серед знайомих школярів та педагогів на предмет виявлення їхньої думки про потрібність чи непотрібність введення в школах вільного відвідування.

Сергій, учень 11 класу: «Вільне відвідування? Це було б дуже круто. але, чесно кажучи, я б тоді зовсім не займався тими предметами, які мене не цікавлять. а на улюблені ходив би вдвічі більше, якщо можна».


Що таке вільне відвідування

Юлія ТАРАНЕНКО

Для початку — невеличке соціологічне опитування, яке я провела серед знайомих школярів та педагогів на предмет виявлення їхньої думки про потрібність чи непотрібність введення в школах вільного відвідування.

Сергій, учень 11 класу: «Вільне відвідування? Це було б дуже круто. але, чесно кажучи, я б тоді зовсім не займався тими предметами, які мене не цікавлять. а на улюблені ходив би вдвічі більше, якщо можна».

Олена Іванівна, завуч з виховної роботи: «Вільне відвідування просто необхідно для тих учнів, які серйозно займаються спортом або творчою діяльністю і часто виїжджають в інші міста та країни на змагання, конкурси, фестивалі. Їм важко потім наздоганяти свій клас, а так вони б мали можливість цілком офіційно займатись з учителями індивідуальним чином».

Інна, учениця 10 класу: «Вільне відвідування мені б не завадило. Я давно займаюся бальними танцями, беру участь у кількох турнірах на рік. Повертаюсь — і починаю «семимильними кроками» опановувати теми, які мої однокласники вже пройшли. Спасибі, вони мені допомагають. але в школі я часто маю проблеми, коли попереджаю про свій черговий від’їзд».

Ганна Валеріївна, викладач фізики: «Я вважаю, що вільне відвідування школи у нас просто неможливе. дітей треба дисциплінувати, а вільне відвідування занять їх цілком розслабить».

Ігор Львович, викладач історії: «Вільне відвідування — інколи річ просто необхідна для дитини, коли вона їде на олімпіаду в інше місто, захищає честь школи. але яким чином потім вчителі повинні з такою дитиною займатись? У свій вільний час і безкоштовно? Має бути якийсь механізм, який би регулював ці процеси».

Марина, учениця 11 класу: «Вільне відвідування уроків просто необхідно. Є деякі предмети, які мені зовсім непотрібні. але як потім складати іспити, і що буде стояти в атестаті? Мабуть, потрібна ціла реформа всієї системи освіти. тоді можна буде говорити і про вільне відвідування».

У цих висловах, власне, і окреслена проблема. На сьогодні вільне відвідування занять у школі дозволено тільки тим дітям, які мають серйозні проблеми зі станом здоров’я. але на думку багатьох учителів такий підхід невірний і існує ще кілька категорій дітей, які потребують права на вільне відвідування уроків. діти — учасники спортивних змагань, творчих конкурсів та наукових олімпіад зазвичай відпускаються вчителями «у самостійне плавання» за умови самостійного опанування пропущених тем. або проходження їх із репетиторами. В будь-якому разі це мають бути проблеми самих школярів.

Викладачі вважають, що має бути створена документальна база, на підставі якої вчителі могли б розглядати звернення учнів про надання їм права вільно відвідувати школу. Нормативний акт визначатиме, які підстави треба вважати поважними для цього, які папери дитині необхідно принести на підтвердження цих підстав, ітиметься про вільне відвідування на тривалий чи короткий термін і про те, який саме.

Крім того, має бути прописаний механізм створення графіка індивідуальних занять для однієї дитини чи групи дітей, що мають право вільного відвідування, нараховування вчителям додаткових чи основних годин педагогічного навантаження та оплати цих годин.

Але наразі такого нормативного акта не існує, хоча сам термін «вільне відвідування» вже не є чимось невідомим в українських школах. Майже в кожній школі вчаться діти —учасники та переможці різноманітних учбових, творчих, спортивних заходів, яких не просто час від часу звільняють від занять, але й просто «малюють» їм потім гарні відмітки з тих предметів, які дитина пропустила і до яких не дуже схильна. Поїхала вона, скажімо, на олімпіаду з фізики до столиці на кілька днів, повернулася срібним призером, а в рідній школі в цей час писали твір з української літератури, робили лабораторні дослідження з хімії. і підходить вчителька з фізики до вчительки з літератури, а потім до вчителя з хімії, і говорить їм... Втім, ми всі добре знаємо, що саме вона говорить в такій ситуації.

Право вільного відвідування занять як раз і має припинити такі «підходи» вчителів один до одного, захистити право дитини на отримання справжніх знань, а не «липових» оцінок і вберегти учнів від невиправданих претензій з боку викладачів.

Гіпотетично існує ще один варіант «вільного відвідування»: коли учні можуть ходити чи не ходити на уроки за власним бажанням, займатися самостійно і демонструвати потім рівень отриманих знань викладачам на іспитах. За таким принципом навчання відбувається в багатьох університетах та деяких старших школах західних країн, але на думку педагогів та самих учнів такий варіант у нашій країні вже точно неприйнятний. Менталітет не той. такий принцип вільного відвідування переважна більшість школярів та студентів сприйматиме як «халяву», про багатогодинні самостійні заняття в бібліотеках серед українських учнів взагалі мало хто чув, а перед іспитами такі «вільні відвідувачі» почнуть діяти за старим правилом «гарного конспекту».

до того ж такий варіант підходить далеко не всім типам учнів. Багато хто ліпше розуміє новий матеріал, коли чує його з вуст вчителя, ніж коли прочитує самостійно в підручнику.

отже, вільне відвідування занять — річ дуже делікатна, вона пов’язана з багатьма питаннями особистого розумового та психічного складу учнів, національним менталітетом, розвиненим чи нерозвиненим почуттям відповідальності, наявністю у підлітка чи молодої людини такого почуття, як внутрішня свобода. Список можна подовжувати і подовжувати. Ясно одне: якщо вільне відвідування занять стане можливим хоча б для тих категорій учнів, про які йшлося на початку цієї статті, це буде ще одним кроком на шляху успішного реформування пострадянської системи освіти.

Відгуки читачів