Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Безсумнівно, ти прекрасна

Наталя ШУБЕНКО

У повісті Оскара Вальда «Портрет Доріана Грея» портрет героя, написаний його товаришем, точно віддзеркалював усе те погане, що чинив у своєму житті Доріан. Але на відміну від Доріана, який не мав влади над портретом, ми, у реальному житті, можемо переписувати свій «невидимий автопортрет» багаторазово, ми маємо можливість постійно вдосконалювати свій образ, творити позитивний, творчий імідж. У будь-якому випадку, так вважає консультант нашої рубрики, професор кафедри педагогіки Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна Ірина Олександрівна Ковальова.


Безсумнівно, ти прекрасна

Наталя ШУБЕНКО

У повісті Оскара Вальда «Портрет Доріана Грея» портрет героя, написаний його товаришем, точно віддзеркалював усе те погане, що чинив у своєму житті Доріан. Але на відміну від Доріана, який не мав влади над портретом, ми, у реальному житті, можемо переписувати свій «невидимий автопортрет» багаторазово, ми маємо можливість постійно вдосконалювати свій образ, творити позитивний, творчий імідж. У будь-якому випадку, так вважає консультант нашої рубрики, професор кафедри педагогіки Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна Ірина Олександрівна Ковальова.

І. О. Ковальова, канд. пед. наук, професор

Ірина Ковальова. Дослідники давно дійшли висновку, що імідж — це особливий вид або інструмент влади, потужніший за гроші або зброю. Але насамперед це ваш відбиток на картині життя, те, ким ви виглядаєте в очах оточуючих. Для педагога це особливо важливо. Адже в очах дитини вчитель — «другий батько», «друга мама». Тому й відповідальність за свій імідж у педагога має бути дуже високою. А що ж у реальному житті? Як правило, перемагає рутина, одного разу знайдений образ «приклеюється», як маска, на все життя.

До речі, маска — це не так уже й погано, адже вчитель на 50 % актор. Просто маски ці повинні мінятися залежно від життєвих ситуацій. Адже це і є та роль, яку ми граємо в житті. Я навчаю своїх студентів за системою Станіславського (момент переключення, момент наскрізної дії, сценічне мовлення). Уся невпинна робота над собою має підпорядковуватися головній меті — досягненню успіху. Це особливо важливо для вчителів, оскільки успіх школяра може створити лише той вчитель, який сам пізнав радість перемоги. Отже, успіх — основний критерій Вашого позитивного іміджу. А складається він із внутрішнього змісту та зовнішнього вигляду. І повірте, зовнішність учителя аж ніяк не другорядний компонент. Я глибоко переконана, що свою зовнішність можна буквально «створити». Часто доводиться чути, що на вчительську зарплатню, за можливості одягатися тільки в секунд-хендах, недоступності дорогої косметики — це нереально. Повірте, реально. Потрібне бажання і, звичайно ж, знання — про стиль, колір, візаж. Велосипед винайшли давно, то чому ж нам не скористатися досвідом попередніх поколінь?

Отже, формуємо зовнішній вигляд, створюємо себе, прекрасну. Не будемо робити гаслом свого життя фразу Фаїни Раневської «Моя зовнішність зламала мені життя». Шукайте свою чарівливість. Повірте, Ви — унікальні. Все, що Вам подобається в собі, сподобається й іншим людям. Не дарма ж кажуть, що турбота про зовнішність — таємний комплімент оточуючим. А хто ж не полюбляє компліменти!

Спочатку слід зробити два важливі кроки. По-перше, спробувати змінити те, що, можливо, потрібно змінити. По-друге, уже змінивши, свідомо прийняти своє фізичне «я» та полюбити його. Ваше позитивне уявлення про себе обов’язково почне впливати на Ваш зовнішній вигляд. Це дуже важливо для першого враження, тим паче, що саме воно тривалий час впливає на Ваші стосунки з оточуючими, поки його не замінить інша інформація. Вважається, що перше враження сприймають органи всіх п’яти чуттів, які обробляють сигнали, що йдуть у мозок і одночасно фіксують кожне нове відчуття. Це відбувається швидко: всього кілька секунд — і людина вже склала свою думку про співрозмовника. Дослідження свідчать про те, що 83 % рішень ми приймаємо, ґрунтуючись на візуальній інформації, і за 15–20 секунд, яких достатньо для виникнення першого враження, з’являється симпатія чи ворожість, довіра чи відчуженість. «Ми ніколи не матимемо другого шансу створити перше враження»,— говорив Д. Аміназіно. Тож давайте використовувати наданий нам шанс — на 100 %!

Перше, про що слід потурбуватися,— це особистий стиль, адже, за мудрим висловом Бюффона, «стиль — це людина». Якість стилю створюється насамперед одягом. Правильно вибраний одяг фізично зручний, підкреслює Ваші достоїнства та відповідає Вашій самооцінці. Дуже важливо виховати в собі відчуття відповідності: в якому одязі можна прийти на урок, а який — суворо протипоказаний. Відомий модельєр В’ячеслав Зайцев вважає, що «занадто претензійний одяг насторожує, а іноді й викликає глузування». А ось діалог, що відбувся між кутюрьє та вчителькою молодших класів. «Я помітила, що мої учні ставляться до мене, як до мами, і певна неофіційність в одязі (в’язана сукня, м’яка кофтинка), здається, ще більше зближує нас». В. Зайцев відповів так: «Це можливо лише в тому випадку, якщо Ви працюєте з молодшими школярами. Зі старшокласниками все склалося б інакше. Тут Ваш «домашній» вигляд був би недоречним і працював би проти Вас. Діти живуть не в ілюзорному світі, дивляться телевізійні передачі, всотують інформацію з різних джерел. Не встигнете за ними — і відразу здаватиметесь для них людиною, що відстала від життя, хоча відстали лише від моди. Але від супермодних експериментів викладачу варто відмовитися, це негативно позначиться на іміджі».

Фахівці дійшли одностайної думки: байдужість до свого одягу — це саморекламний стиль. Мовляв, мене не цікавить зовнішня форма, я вище за це. Цей стиль не може бути професійним. Тому що вчитель, який хоче досягти позитивних результатів у своїй діяльності, зобов’язаний бути зразком елегантності. Професійний стиль одягу педагога: діловий елегантний костюм з елементами акторської фантазії.

Інакше кажучи, щоб атмосфера на уроці була благополучною, а психологічний клімат — комфортним, учитель має виглядати просто, модно й елегантно. Вибирати одяг слід залежно від ситуації, тієї ролі, яку ви сьогодні граєте на сцені життя. Наприклад, батьківські збори. Слід виглядати як людина, яка полюбляє та вміє спілкуватися. Одяг має бути скромним, таким, що не впадає в очі. Перший урок. Необхідно, щоб Вас помітили, отже, одягтися слід досить яскраво. Але необхідно взяти до уваги, що на певній відстані деталі зливаються, костюм у дрібну клітинку може викликати запаморочення, а дрібна смужка — втому очей. Ще одна маленька таємниця: якщо у викладача за планом сьогодні лекція, то він — у центрі уваги. А отже, може дозволити собі значні доповнення до одягу — яскраву краватку, помітну косинку. Не випадково модельєри кажуть, що перемагають завжди деталі. Яскравий шарф на плечах примусить «заграти» навіть найскромнішу сукню.

Узагалі, простота — запорука успіху. На думку видатних кутюрьє, саме в простоті — гармонія та супер-елегантність. Законодавиця паризької моди Габріель Шанель завжди вірила в «простоту», але під цим словом розуміла аж ніяк не спрощеність. На думку Шанель, простота — це відповідність самому собі.

А що з цього приводу думають діти? Це важливо, тому що саме за стилем одягу та вмінням носити його вони багато в чому судять про свого вчителя. Соціологічне дослідження, проведене в 2000– 2002 рр., показало, що оптимальним одягом учителя учні вважають діловий костюм: юбку та жакет. Абсолютно неприйнятні, на думку школярів, брюки зі светром, джинси, спортивний стиль. Сукні в романтичному стилі призводили до оцінювання вчителя як середньої та малоцікавої особистості. Фольклорний стиль сприймався як старомодність і обмеженість. Авангардні моделі називалися просто недоречними.

Однак костюм, який був і залишається обов’язковим атрибутом учительського гардеробу, сьогодні не має бути таким, як кілька років тому. Наприклад, до строгого англійського костюму слід підібрати вишукану блузку, яка підкреслить жіночість і допоможе додати діловому стилю спілкування особистої, товариської ноти.

Не менш важливим за те, у що саме Ви одягнені, є те, як Ви цей одяг носите. Наймодніший та найвишуканіший костюм здасться смішним і вбогим, якщо Ви не будете почуватися в ньому комфортно. Якщо Ваші рухи незграбні, якщо Ви не знаєте, куди діти руки, Ви справляєте враження невпевненості й розгубленості. Якщо Ви горбитесь, то тим самим принижуєте себе. І навпаки, піднестися духом означає розпрямитися, стати на весь зріст. Елегантно вдягнена людина з високо піднятою головою всім своїм виглядом демонструє, що вона впевнена в собі й цілком володіє ситуацією. Додайте до цього продуману міміку і жестикуляцію. Жести педагога мають бути простими й ефективними. Відмовтесь від нервових і дратівливих жестів, наприклад звички барабанити пальцями, терти лоба, потирати руки. Для педагога під час роботи з аудиторією найкраще тримати лікті ближче до тулуба. Нехай вони або спокійно розташовуються вздовж корпуса тіла, або будуть складені. Не слід думати про те, що Ви робитимете з руками — природність жестів стане наслідком гарного зовнішнього образу й гармонійного внутрішнього стану, якого Ви обов’язкового досягнете, якщо почнете працювати над собою. Отже, реакція оточуючих на Вас — цілком у Ваших руках. Змініть свій одяг, контролюйте міміку і жести, і Ви змінитесь самі, і поступово зміниться Ваш характер. Потрібно лише бажання та, звичайно ж, спеціальні знання, і не лише про одяг. Ваш гардероб — лише одна зі складових зовнішнього іміджу. Ви повинні врахувати також прикраси, макіяж, парфуми та, безумовно, кольорову гаму. Але це — ціла наука і окрема тривала розмова. Пропоную продовжити тему наступного разу.

Відгуки читачів