Пальчикові ігри та вправи в режимі дня різних вікових груп

О. В. Васильєва

Працюючи багато років у дошкільному закладі, я звернула увагу на те, що майже всі знання, вміння і навички дитина отримує через практичні дії з предметами, через ігри з ними, тобто використовуючи руку. Але вправ щодо тренування руки, підготовки її до різних видів діяльності майже немає.

На практиці ми зустрічаємось із тим, що в процесі малювання, ліплення, аплікації, а пізніше — і підготовки до письма, дитина втомлюється, втомлюються її руки, пальці. Із цього можна зробити висновок, що руку дитини потрібно тренувати, вправляти, готувати до різних видів діяльності. Адже на музичному занятті перед співом обов’язковим є розспівування. Чому ж перед заняттями із зображувальної діяльності та письма ми не розробляємо руку і пальці?


Пальчикові ігри та вправи в режимі дня різних вікових груп

О. В. Васильєва

Працюючи багато років у дошкільному закладі, я звернула увагу на те, що майже всі знання, вміння і навички дитина отримує через практичні дії з предметами, через ігри з ними, тобто використовуючи руку. Але вправ щодо тренування руки, підготовки її до різних видів діяльності майже немає.

На практиці ми зустрічаємось із тим, що в процесі малювання, ліплення, аплікації, а пізніше — і підготовки до письма, дитина втомлюється, втомлюються її руки, пальці. Із цього можна зробити висновок, що руку дитини потрібно тренувати, вправляти, готувати до різних видів діяльності. Адже на музичному занятті перед співом обов’язковим є розспівування. Чому ж перед заняттями із зображувальної діяльності та письма ми не розробляємо руку і пальці?

Ось тому я і вважаю доцільним використовувати пальчикові ігри та вправи як перед заняттям, так і протягом нього.

Пальчикові вправи та ігри можуть займати різне місце в режимі дня дитини і виконувати різну роль.

У ранньому віці ці ігри використовуються як окремі заняття або як частина заняття та проводяться індивідуально або з підгрупою дітей.

У дошкільному віці ці ігри доцільно проводити з дітьми саме перед заняттями з письма, малювання, аплікації або ліплення. Вони — ніби маленька розминка, гімнастика перед важкою працею. А ще доцільно використовувати їх посеред заняття як фізкультхвилинку, щоб руки і пальці відпочили, розслабились від напруженої праці.

Ігри із сірниками, паличками, вірьовочками, фантами, камінцями та ґудзиками можна проводити у вільний час як в групі, так і на прогулянці. Діти в них грають індивідуально, підгрупами, командами. На прогулянці можна проводити змагання, ігри-естафети з цими предметами.

Малювання мотузочкою, долонею, пальчиком можуть проводитись як ціле заняття, його частина, а також індивідуально як розвага з дітьми.

Аплікація, де рука є як лекалом, оригамі можуть проводитись як заняття і як індивідуальна робота з самостійної художньої діяльності.

Різні види графічних диктантів проводяться як частина заняття або як індивідуальна робота у вільний час.

Театр «Ручних тіней» і пальчикові вистави можна готувати з дітьми під час самостійної художньої діяльності. Малята можуть показувати їх як розваги своїм одноліткам або молодшим дітям.

Таким чином, пальчикові ігри і вправи та пов’язані із ними різні види діяльності повинні посісти чільне місце в режимі дня дошкільників.

ЗАНЯТТЯ ДЛЯ МОЛОДШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

ЗАНЯТТЯ1. ВИВЧЕННЯ ПОТІШКИ «ПАЛЬЧИК-ПАЛЬЧИК»

Програмовий зміст: вивчити потішку, вчити дітей повторювати її за вихователем, розуміти і пояснювати дії, обіграти потішку з рукавичкою; розвивати мовлення, пам’ять; викликати в дітей цікавість, позитивні емоції.

Матеріал: рукавичка з наклеєним обличчям на кожному пальчику.

ХІД ЗАНЯТТЯ

  Малята, подивіться, яка цікава рукавичка в мене є. Давайте розглянемо, хто зображений на кожному пальчику. Всі пальчики — братики, бо вони знаходяться на одній руці. А зараз я розповім вам потішку про пальчик. (Вихователь одягає на долоню рукавичку і розповідає дітям потішку «Пальчик — пальчик».)

— Діти, а тепер ви розкажіть потішку про мої пальчики.

(Вихователь підносить долоню в рукавичці до кожної дитини і разом із нею розповідає потішку.)

На наступних заняттях можна кожному пальчику приготувати подарунок і обіграти його. Тому, хто ходив в ліс — кошик; тому, що варив борщ,— овочі; тому, що кашку коштував,— ложку; тому, що заспівав,— сопілку.

ЗАНЯТТЯ 2. ВИВЧЕННЯ ВІРШИКА «ДОЩИК», МАЛЮВАННЯ ДОЩИКА ПАЛЬЦЕМ

Програмовий зміст: закріпити знання дітей про те, що восени йде дощ, а коли він йде, не гуляють, щоб не промочити ніжки; вчити дітей запам’ятовувати і показувати ручками невеликий віршик, малювати дощик пальцем; розвивати пам’ять, увагу, виховувати охайність.

Матеріал: картинка про осінній дощ, папір, блакитна фарба.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, погляньте на цю картинку. Що на ній намальовано? Так, йде дощик, діти поховались і ніхто не грається.

А чому під час дощу діти не граються?

— Так, можна промочити ноги і захворіти.

Малята, приготуйте долоньки та покажіть, як крапає дощик.

Діти пальчиком торкаються долоньки і говорять: «Крап! Крап! Крап!»

— А зараз ми розкажемо й покажемо віршик «Дощик» {див. додаток).

Малюки разом із вихователем розповідають вірш та показують пальчиком.

— Молодці, дітки! А тепер наш пальчик хоче намалювати дощик. Вмочіть його у фарбу і покажіть на аркушику, як крапае дощик.

(Діти малюють пальчиком дощик та одночасно читають вірш.)

Наприкінці заняття вихователь хвалить їхні малюнки і витирає дітям пальчики серветкою.

ЗАНЯТТЯ 3. ВИВЧЕННЯ П0ТІШКИ «СОРОКА-ВОРОНА»

Програмовий зміст: вчити дітей промовляти і запам’ятовувати потішку, розуміти її зміст; розвивати пам’ять, увагу, цікавість; виховувати дбайливе ставлення до книжки.

Матеріал: опудало сороки, книжка «Сорока-ворона».

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, подивіться, хто це прилетів до нас на віконце? Це — сорока.

(Вихователь із дітьми розглядає зовнішній вигляд пташки.)

— А що це вона тримає у дзьобі? Яка гарна книжка! Давайте й розглянемо і прочитаємо.

(Вихователь разом із дітьми розглядає ілюстрації до потішки «Сорока-ворона».)

— А тепер, малята, приготуйте долоньку, ми розповімо сороці потішку про неї.

(Діти разом із вихователем розповідають потішку і показують її на долонці...)

— А хто хоче сам розповісти сороці віршик?

(Сорока підлітає до кожної дитини, яка розповідає їй віршик.)

  Молодці, малята, сороці сподобалось, який віршик ви про неї знаєте. А тепер вона полетить в гості до інших діток.

ЗАНЯТТЯ 4. ВИВЧЕННЯ ЛІЧИЛКИ «РАЗ, ДВА, ТРИ, ЧОТИРИ, П'ЯТЬ ВИЙШОВ ЗАЙЧИК ПОГУЛЯТЬ...»

Програмовий зміст: вчити дітей запам’ятовувати і розуміти лічилку; закріпити знання про зайчика, його зовнішній вигляд, поведінку; розвивати пам’ять, увагу; викликати зацікавленість до вивчення лічилок.

Матеріал: ялинки, костюм зайчика.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, подивіться, який гарний ліс навколо нас, які ялинки в ньому ростуть! Діти, а хто живе в лісі? Яких тварин ви знаєте?

— А ось в мене є костюм зайчика. Які в зайчика вушка? Який хвостик? Що їсть зайчик?

— Малята, вас багато, а костюм у нас один. Щоб обрати, хто буде зайчиком, ми вивчимо лічилку. Ось послухайте її, можете допомагати мені і лічити свої пальчики.

(Вихователь кілька раз промовляє лічилку та показує на пальчиках.)

— А тепер, діти, за допомогою лічилки ми оберемо зайчика.

(Зайчик, якого обрали, під легку музику скаче навколо ялинок.)

Лічилку повторюють кілька разів, обираючи нового зайчика.

ЗАНЯТТЯ 5. РОЗПОВІДЬ ПРО ВЕДМЕДИКА, МАЛЮВАННЯ НА ТЕМУ «ВЕДМЕДИК ІДЕ ПО ЛІСУ»

Програмовий зміст: закріпити знання дітей про ведмедика, його зовнішній вигляд, що він любить; вчити малювати кулачком сліди ведмедика; повторити вірші та ігри про нього; розвивати почуття ритму, увагу; виховувати співчуття до хворого, естетичний смак.

Матеріал: іграшковий ведмедик, баночка з медом, заготовки з намальованими ялинками, коричнева фарба, підкладинки, серветки.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, подивіться, який ведмедик до нас завітав. Але в нього забинтована лапка. Що з ним трапилось?

(Діти розповідають вірш I. Не ходи «Ведмедик Мишка». Вихователь пропонує полікувати ведмедика, запитує, що він любить. Малята пригощають ведмедика медом, I він виліковується.)

— А тепер ведмедик хоче показати, як він вміє ходити.

Під музику ведмедик ходить по кімнаті.

— Малята, давайте намалюємо, як ведмедик іде по лісу.

(Діти зворотною стороною кулачка малюють сліди ведмедика під музику М. Фріда «Ведмідь».)

— Молодці, малята, ведмедику так сподобались ваші малюнки, що він хоче на прощання пограти з вами в гру.

(Діти граються в гру «Діти і ведмідь».)

ЗАНЯТТЯ б. НАВІЩ0 НАМ РУЧКИ?

Програмовий зміст: закріпити знання дітей про призначення рук (вмиваємось, одягаємось, малюємо I т. д.); закріпити знання потішок, віршиків, вміння малювати пальчиком, долонею; розвивати пам’ять, уяву; виховувати естетичний смак, охайність.

Матеріал: іграшковий колобок, папір, фарби, підкладинки, серветки.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, я сьогодні йшла до дитячого садочка і зустріла по дорозі Колобка. Він завітав до нас на заняття. Давайте його розглянемо, який він кругленький, гарненький, яка гарна в нього хусточка, які маленькі ніжки.

— Колобочку, а де твої ручки?

— А для чого вони мені?

— Колобочку, ти що, не знаєш, для чого потрібні ручки? Малята, розкажіть Колобкові, що ви робите своїми руками.

іти розповідають.)

— Ось поглянь, Колобочку, наші ручки вміють умиватись.

(Діти розповідають потішку «Хлюп-хлюп, водиченько» I показують її.)

— А ще наші ручки покажуть тобі, Колобочку, як пекти хлібчик. (Потішка «Печупечу хлібчик»)

— А ти знаєш, Колобочку, як наші ручки вміють гратись. Ось подивись, яку гру ми знаємо. (Гра «Кулачки й долоньки» — див. додаток)

— А наші малята ще покажуть і розкажуть тобі віршики про наші ручки та пальчики.

(Діти розповідають і показують вірш «У бабусі Фросі») {див. додаток).

— Малята, а хто з вас може розказати та показати Колобкові ще віршики про ручки?

(Діти розповідають вірші й потішки.)

— Колобочку, ще ми з малятами хочемо показати тобі, як наші ручки вміють малювати. Щоб тобі і твоїм друзям не було сумно, ми намалюємо вам намисто та подаруємо.

(Діти підходять до столиків і рівною фарбою малюють пальчиками та долонями намисто. Вихователь стежить, щоб діти працювали охайно, витирали пальці після кожної фарби.)

Колобок. Тепер, малята, я бачу, що руки справді потрібні. Де мені їх взяти?

— А ти заплющуй очі, ми скажемо чарівні слова,— і вони виростуть.

(Діти говорять слова: «Пальчики-крючки, виростіть у Колобка ручки».)

Колобок відкриває очі, бачить ручки, дякує дітям і прощається з ними.

ЗАНЯТТЯ ДЛЯ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

К0МБІН0ВАНЕ ЗАНЯТТЯ 3 АПЛІКАЦІІ I ДЕКОРАТИВНОГО МАЛЮВАННЯ НА ТЕМУ «ФАРТУШОК ДЛЯ ЛЯЛЬКИ»

Програмовий зміст: вчити дітей робити фартушок, використовуючи долоню як лекало; вчити прикрашати коробку елементами декоративного малювання, розміщувати їх по всьому фартушку; закріпити вміння різати ножицями по контуру в різних напрямах; розвивати уяву, фантазію, творчість; виховувати естетичний смак, охайність.

Матеріал: аркуші кольорового паперу, простий олівець, пензлик, набір гуашевих фарб, ножиці, підкладинка, баночки з водою, серветки.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, сьогодні ми для наших ляльок зробимо українські фартушки. Але робитимемо їх, використовуючи долоню.

(Вихователь показує, як покласти долоню на аркуш паперу, обвести її, щоб вийшов фартушок цікавої форми. Мізинчик і великий палець відвести в сторони — це зав’язки. Обвести долоню і вирізати фартушок.)

Діти виконують роботу, а вихователь показує, як можна зробити фартушок різної форми, розчепіривши або з’єднавши пальці.

— Малята, подивіться, які гарні і незвичні фартушки у вас вийшли, а тепер прикрасьте їх українським узором. Ми вже розглядали різні види фартушків, тому узор ви оберете самі.

(Діти самостійно прикрашають свої фартушки. Вихователь може нагадати, які українські декоративні елементи можна використати.)

Підсумок заняття.

ЗАНЯТТЯ 3 ВИКОРИСТАННЯМ НЕТРАДИЦІЙНИХ ФОРМ МАЛЮВАННЯ НА ТЕМУ «ВЕРНІСАЖ»

Програмовий зміст: дати дітям поняття, що таке вернісаж, ознайомити їх із різними видами народно-прикладного мистецтва: макраме, витинанками, роботами з соломки, з нитки; познайомити дітей із нетрадиційними видами малювання (малювання пальчиком, долонею, кляксографія, малювання воском, зібганим папером, крейдою на леноліумі, водяний друк, друк травою, листям, гротаж, малювання кольоровим пластиліном); розвивати естетичний смак, вміння описувати картини; закріпити властивості фарб, вміння ними користуватись; виховувати охайність і самостійність в роботі; розвивати уяву, естетичний смак.

Матеріал: вернісаж із картин-витинанок, роботи з соломки, з ниток, картини з тканини, папір, леноліум, воскові свічки, різні фарби, засушене листя і трава, кольоровий пластилін, крейда, пензлики, серветки, підкладинки, банки з водою, зразки для водяного друку.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Діти, ви знаєте що таке вернісаж? Так,— це виставка картин.

А чим пишуть картини? Правильно, картини можна писати фарбами, олівцями, тушшю. Але можна робити картини і незвичним шляхом. Зараз ми підемо на незвичний вернісаж, і ви побачите, які бувають картини.

(У групі розвішані різні види картин.)

— Діти, подивіться, з чого зроблені ці картини? Так, вони виконані з соломки, а рамка — з макраме. Давайте уважніше розглянемо, що на них зображено.

(Діти розглядають і описують картини з соломки, йдуть далі до іншої групи картин.)

  Діти, розгляньте уважно ці картини, з чого вони зроблені? Так, це витинанки. Вони вирізуються з паперу зігнутого навпіл, або кілька раз. На Україні дуже люблять витинанки, ними прикрашають столи, полиці, шафи, будинки.

Давайте уважно розглянемо, що на них зображено.

— А тепер, малята, підійдемо до іншої групи картин. Подивіться, з чого вони зроблені? Ці картини зроблені з різних клаптиків тканини. Це — аплікація з тканини.

(Діти розглядають і описують ці картини.)

  Діти, підійдіть і розгляньте цю трупу картин. З чого вони зроблені? Ці картини зроблені з ниток. Одні картини викладені з нарізаних ниток, інші викладені мотузочкою, а ці квіти теж зроблені з ниток.

(Діти розглядають і ці картини.)

  Ми здійснили екскурсію на вернісаж картин, які виконали вихователі і діти з нашого дитячого садка. Тепер ви бачите, що виконати картину можна різним способом і з різноманітного матеріалу. А зараз ми зробимо свій вернісаж, намалюємо картини, але не пензликом та олівцями, а різними цікавими способами. Давайте пригадаємо, як можна виконати малюнок без пензлика і олівця, чим ще можна малювати?

— Так, правильно, малювати можна пальцем, долонею, кулачком, свічкою, крейдою, мотузкою, продряпувати малюнок, робити його з клякси, малювати пластиліном, зібганим папером, друкувати малюнок на мокрий папір, друкувати травою і листям. Кожен із вас продумає, як і що він хоче малювати, обере собі той столик, де є все для виконання роботи.

(Вихователь показує дітям столи, де розміщений матеріал для різних видів малювання. Діти обирають собі вид малювання і виконують роботу.)

(Вихователь нагадує, що деталі можна домалювати пензликом.)

Після закінчення роботи діти уважно розглядають свої малюнки, розповідають про них.

— Діти, подивіться який незвичний вернісаж вийшов із ваших робіт. Коли вони підсохнуть, ми оформимо ними хол, щоб було приємно батькам і гостям нашої групи.

ЗАНЯТТЯ ЩОДО КОНСТРУЮВАННЯ 3 ПАПЕРУ I АПЛІКАЦІІ НА ТЕМУ «АЛЬБОМ-ДОЛОНЬКА»

Програмовий зміст: вчити дітей за допомогою долоні, лекала робити листочки для альбому з паперу, складеного навпіл; закріпити вміння вирізати ножицями по контуру, в різних напрямах, прикрашати виріб аплікацією; розвивати окомір, самостійність, уяву; виховувати охайність, естетичний смак.

Матеріал: аркуші кольорового і білого паперу, простий олівець, ножиці, пензлики, підкладинки, клей.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, незабаром — Новорічне свято. Давайте виготовимо цікаві подарунки для малюків. Це буде щось таке, що ми зможемо зробити власними руками. Всі діти дуже люблять малювати. Давайте зробимо малюкам альбоми для малювання, але не звичайні, а альбоми-долоньки. В них кожен листочок буде схожим на дитячу долоньку. Подивіться, який альбомчик зробила я. Подобається? Такі ж самі можете зробити і ви.

(Вихователь пояснює хід виконання роботи.)

— Складаємо аркуш паперу навпіл, і ще раз навпіл. До зігнутого краю прикладаємо долоню та обводимо її олівцем. Потім вирізаємо по контуру. Вставляємо листочок в листочок — і вже вийшов альбом на чотири сторінки.

Так само робимо обкладинку, але з кольорового паперу.

(Під час виконання роботи вихователь звертає увагу дітей на те, що форма листочків залежить від того, як розчепірені пальці.)

— Малята, щоб наші альбоми були красившими і сподобались малюкам, ми прикрасимо обкладинки узорами. Це можуть бути кружечки, квіточки, різні узори, навіть картинки з фантиків чи листівок.

Після закінчення роботи — підсумок заняття.

ЗАНЯТТЯ 3 МАЛЮВАННЯ НА ТЕМУ «ПРО ТІТ0ЧКУ-ЩІТ0ЧКУ»

Програмовий зміст: продовжити знайомити дітей з аквареллю та її властивостями (прозорість, змінюваність відтінків залежно від води); закріпити вміння малювати дерева і кущі за уявою, передавати це у малюнку; вчити дітей відчувати й розрізняти тональні переходи; під час малювання використовувати спосіб роботи по-вогкому; закріпити вишня малювали пензлем, поролоном, долонею, пальцем; розвивати сприймання краси форми, виховувати відчуття кольорів, розвивати творчість, уяву, вміння описувати уявний образ, фантазувати.

Матеріал: Тіточка-щіточка, папір, акварельні фарби, пензлики, поролон, серветки, підкладинки, баночки з водою, підставки.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, до нас у гості завітала Тіточка-щіточка. Подивіться, яка вона гарна, велика. Але в неї трапилась неприємність. Вона намалювала красиве, гарне небо, щоб всім було весело і радісно, але Змій-чаклун забрав її малюнок.

Не сумуй, Тіточко-щіточко, ми з малятами намалюємо тобі багато малюнків на фоні неба.

Діти, а яке буває небо?

— Яким кольором малюють нічне небо, ясне небо, похмуре?

— Які фарби знаходяться перед вами? Що люблять акварельні фарби? Як зробити їх світлішими, темнішими? Що зробити для того, щоб вони краще зливалися?

— А зараз, Тіточко-щіточко, наші малята намалюють тобі різні картинки неба. Спочатку ми змочимо папір поролоном, а потім зліва направо нанесемо фарбу.

(Під час виконання роботи дітьми підказати їм, що на небі можуть бути сонячні промінчики, для цього необхідно нанести жовту або оранжеву фарбу.)

— Малята, нехай наші картинки підсохнуть, а ви підійдіть до мене. Тіточка-щіточка дуже переживає, що вона завітала до нас, а її художник залишився без пензлика. Чим він зможе намалювати картину?

Правильно, малята, малювати можна і поролоном, і долонею, і пальцем, і зібганим папером, і ватою, й іншими речами.

— А зараз ми з вами розкажемо та покажемо нашій гості зимову казку.

(Діти розповідають вірш про зиму і виконують відповідні рухи.)

— Уявіть, діти, що ми з вами — не просто малюки, а різні зимові деревця. Всі вони взимку сплять, і їм сняться чудові сни.

Які вам сни сняться, зимові деревця? Розкажіть Тіточці-щіточці!

(Діти розповідають, що їм сниться, і Тіточка-щіточка пропонує намалювати їм свої сни.) Роботу можна виконувати різними способами: пензликом, долонею, пальцем, поролоном.

(Під часу роботи вихователь звертає увагу, що картини із зображенням природи називаються пейзажем.)

Після закінчення роботи Тіточка-щіточка розглядає малюнки і хвалить дітей.

ЗАНЯТТЯ 3 ГРАМОТИ ВИКОРИСТАННЯМ ВИКЛАДАННЯ ПАЛИЧКАМИ

Програмовий зміст: закріпити вміння дітей ділити слова на склади, визначати місце звука в слові, складати речення за схемою, робити звуковий аналіз слів, знаходити знайомі букви, вправляти дітей в читанні; викладати з паличок прості слова, літери; розвивати мислення, кмітливість, вміння співпереживати за друзів.

Матеріал: написана загадка, паровоз із вагончиками, картки і фішки для звукового аналізу, схеми речень, предметні картинки, палички, ігри «Підберіть цифру», «Звукове лото», «Зберіть квітку», «Підберіть букву», «Викладіть слово», «Вийди, вийди, сонечко».

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, ви вже так підросли, знаєте грамоту, вмієте читати. Прочитайте мою загадку. (У полі драбина лежить, по ній кінь біжить.)

— Так, це поїзд. Подивіться, він до нас приїхав. Але це незвичайний поїзд, він привіз нам різні ігри з грамоти. Давайте в них пограємось. Щоб було цікавіше, я поділю вас на дві команди. Яка команда першою виконає завдання, отримає фішку. Виграє та команда, в якої буде більше фішок. А тепер починаємо змагання.

Завдання перше.

— Відкрийте коробочки з фішками. Перша команда викладе слово вагон, а друга — рельси.

Завдання друге.

— Подивіться, малята, які картки привіз нам поїзд. Як ви вважаєте, що тут написано? Що ви можете сказати про речення? З чого воно складається? А зараз ми пограємось у гру «Чия команда придумає більше речень». За кожне речення команда отримає фішку.

Діти складають речення за схемами (з 2, 3, 4 слів).

Завдання третє.

  Малята, наші вагончики пронумеровані. Ви знаєте, що слова діляться на склади. Зараз ми перевіримо ваші знання. Візьміть картинки, поділіть їх на склади. Скільки в слові складів, такий і номер вагончика.

(Діти розкладають картинки по вагончикам.)

Завдання четверте.

— А зараз для закріплення знань про склади ми пограємось у гру «Підберіть цифру», кожній команді — своє завдання. Одній команді — картинки і цифри, іншій — смужки з кількома картинками та цифрами.

Завдання п’яте.

— Малята, а зараз ми перевіримо, чи можете ви знаходити картинки з потрібним звуком. Одна команда грається в гру «Звукове лото», а інша — у гру «Зберіть квітку».

Завдання шосте.

  А тепер ми перевіримо, як ви знаєте букви, вмієте їх знаходити, читати та викладати з паличок. Ми пограємось у гру «Підберіть букву». Тим, хто вміє читати і писати, потрібно викласти з паличок слово або викласти букву і вставити її на пропущене місце. Тим дітям, які ще погано читають, необхідно знайти картинку з буквою та поставити її в смужку.

  А тепер ми порахуємо фішки і дізнаємося, яка команда виграла.

КОМПЛЕКСНЕ ЗАНЯТТЯ НА ТЕМУ «ЇЖАЧКИ»

Програмовий зміст: закріпити знання дітей про те, як їжаки готуються до зими; закріпити лічбу в межах 5; вчити порівнювати множини, повторити цифри, прийомом з’єднання крапочок по порядку, щоб вийшла фігура; повторити геометричні фігури; закріпити вміння декламувати вірші; розвивати уяву, пам’ять, мислення, виховувати допитливість.

Матеріал: ялинки, гриби, їжаки, картинки з предметами різної геометричної форми, листочки з крапочками, олівці.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, ми прийшли до казкового лісу. Яка зараз пора року? Покажемо і розкажемо вірш про осінь.

А подивіться-но під ялинки, що ви там бачите? Хто розповість вірші про гриби та їжачка?

— Малята, послухайте загадку.

Два веселі-їжачки

Принесли собі гриби.

По два грибочки кожен має,

Скільки разом?

Хто з вас знає?

(Вихователь викладає картки — їжаків I гриби, а діти порівнюють їхню кількість.)

— А зараз ми пограємо в гру «Покажіть цифру» (лічба за участю різних аналізаторів).

— Діти, які незвичні гриби ростуть під ялинками? Якої форми їхні віконечка?

іти граються в гру «Знайдіть свій будиночок» (геометричні фігури).)

   Малята, їжачки приготували собі на зиму запаси. А що це таке, ви дізнаєтесь, коли з’єднаєте крапочки по порядку.

(Діти з’єднують крапочки та отримують гриби і морквинки.) Підсумок заняття.

ФРАГМЕНТ ЗАНЯЛИ НА ТЕМУ «OCIНЬ»

Програмовий зміст: закріпити знання дітей про осінні явища, збір урожаю, вчити дітей відгадувати загадки про овочі і фрукти, з’ясовувати, з якого дерева листочок, виконувати завдання з ТРВЗ, домальовувати геометричні фігури, створюючи різні персонаж! та образи; вчити дітей виявляти різний емоційний стан під час декламування віршів; розвивати фантазію, уяву, логічне мислення; виховувати позитивні емоції.

Матеріал: листя з різних дерев, муляжі овочів і фруктів, піктограми настрою, заготовки з намальованими геометричними фігурами.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Малята, подув сильний вітер. Він розкидав не лише листя з дерев, а й намальовані геометричні фігури.

(Вихователь із дітьми розглядає і називає фігури.)

— Малята, якісь вони в нас невеселі, сумні. А в нас такий радісний настрій!

Давайте «оживимо» наші фігури, домалюємо їх, щоб вони стали на щось схожі.

(Дітям дають олівці або фломастери і вони домальовують геометричні фігури так, щоб вийшли цікаві фігурки. Потім всією групою розглядають та описують, що в кого вийшло.)

ДОДАТОК

СЛОВЕСНІ ІГРИ ДЛЯ ПАЛЬЧИКІВ

РАНОК

Ранок настав, Сонечко підняв.

Долоні схрещені, пальці розчепірені, як «сонечко».

Гей, братик Митю, Розбуди сусідів!

Кулак зжатий, великий палець робить колові рухи.

Вставай, Велетень!

Щиголь по великому пальцю.

Вставай, Указка!

Вставай, Середняк!

Вставай, Сирітка!

Вставай, Мізинчик — Манюнька.

Вставай, вся долонько!

Всі пальчики прокинулись І швидко роздвинулись.

Щиголь по вказівному пальцю. Щиголь по середньому пальцю. Щиголь по безіменному пальцю. Щиголь по мізинчику. Щиголь по долоні.

Руки вгору, пальці витягуються і рухаються.

ЗАНЯТТЯ 3 ПИСЬМА НА ТЕМУ «ПОСУД»

Програмовий зміст: вчити дітей малювати візерунок із хвилястих і прямих ліній, розміщуючи їх між клітинками; не виходячи за їх межі, вчити малювати дуги, з’єднувати їх, щоб вийшов посуд; розвивати окомір, дрібні м’язи руки; виховувати старанність, охайність.

Матеріал: зошит у клітинку, ручка, зразки посуду.

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Діти, сьогодні ми продовжимо вчитись писати в зошиті. Ми будемо малювати різний посуд на аркуші в клітинку. Щоб вийшов гарний посуд, клітинки з’єднаємо дугами. Ось розгляньте, який цікавий і красивий посуд можна намалювати по клітинках! А перед початком роботи розімнемо наші пальчики, виконаємо вправу «Ранок» {див. додаток). Починайте роботу.

(Під час виконання роботи вихователь звертає увагу, що дугу можна малювати в різних напрямах, головне — не виходити за клітинки, щоб малюнок був охайний. Кожна дитина обирає собі посуд за зразком, а може придумати щось своє.)

Підсумок заняття.

ДОЩИК

Крап! Крап! Крап!

Дощик, дощик,

Крап, крап, крап!

Мокрі всі доріжки.

Нам не можна йти гулять,

Бо промочим ніжки.

Крап! Крап! Крап!

Раз, два, три, чотири, п’ять —

Вийшов зайчик погулять.

Як нам бути, що зробити?

Треба зайчика зловити.

Будем знову рахувать:

Раз, два, три, чотири, п’ять.

КУЛАЧКИ Й ДОЛОНЬКИ

В кожного, друзі, є дві руки,

Стукнуть один об один кулачки:

Стук-стук, стук-стук,

Стук-стук, стук-стук!

Ну, і долоньки не відстають,

Весело й дружно ладоньки б’ють:

Хлоп-хлоп, хлоп-хлоп,

Хлоп-хлоп, хлоп-хлоп!

Б’ють скоріше кулачки,

Так уже стараються:

Стук-стук-стук, стук-стук-стук,

Стук-стук-стук, стук-стук-стук!

I долоні залюбки

Хлопають, мов граються:

Хлоп-хлоп-хлоп, хлоп-хлоп-хлоп,

Хлоп-хлоп-хлоп, хлоп-хлоп-хлоп!

Кулачки сердито й лунко

Дужче бити стали:

Стук та стук, стук та стук,

Стук та стук, стук та стук!

А долоньки — ну й пустунки! —

Також не відстали:

Хлоп та хлоп, хлоп та хлоп,

Хлоп та хлоп, хлоп та хлоп!

У БАБУСІ ФРОСІ

У бабусі Фросі П’ятеро внучат, Всі каші просять, Всі криком кричать.

Ліву руку з розчепіреними пальцями притискують до рота і голосно кричать: «А-а-а!»

Акулька — в люльці, Оленка — в пелюшці, Оринка — на перинці, Степан — на печі, А Іван — на порозі.

По черзі згинають пальці правої руки до долоні, починаючи з мізинця.

Великий палець відвести вбік.

Баба тісто місила, Кашу варила, Молоко топила, Внучат кормила.

Руки імітують рухи за текстом.

Як каші наїлись, Молока напились, Бабі поклонились І угомонились.

Пальці однієї руки згинаються, «вклоняючись» лівій руці. Розслаблені руки лягають на стіл.

 

Відгуки читачів