Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Урок із курсу «Я і Україна» в 1 класі «Рід, родина, рідня. Склад сім’ї. Імена батьків, бабусь, дідусів. Родовідне дерево. Традиції сім’ї»

Т. А. Федорченко, вчитель вищої категорії, вчитель-методист,

ЗОШ I–III ст. № 97, м. Донецьк

Мета: з’ясувати значення понять рід, родина, рідня; вчити учнів складати родовідне дерево; розвивати уміння будувати висловлювання; виховувати шанобливе ставлення до рідних.


Урок із курсу «Я і Україна» в 1 класі «Рід, родина, рідня. Склад сім’ї. Імена батьків, бабусь, дідусів. Родовідне дерево. Традиції сім’ї»

Т. А. Федорченко, вчитель вищої категорії, вчитель-методист,

ЗОШ I–III ст. № 97, м. Донецьк

Мета: з’ясувати значення понять рід, родина, рідня; вчити учнів складати родовідне дерево; розвивати уміння будувати висловлювання; виховувати шанобливе ставлення до рідних.

Обладнання: малюнки до теми, грамзапис пісні про маму, фотографії сім’ї кожного учня.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація знань учнів

1. Бесіда.

— Сьогодні у нас буде дуже цікава тема уроку. Про що ми будемо говорити, ви підкажете мені самі. Відгадайте загадки — і з перших букв ми складемо слово, це і буде наша тема уроку.

  Яка пташка літає уночі, полює на мишей та ухкає? (Сова)

  Яка велика пташка ходить по двору, белькоче? (Індик)

  Яка тваринка живе у хаті людини, причиняє їй шкоду, і на яку ставлять мишоловку? (Миша)

  Як звуть дитинча вівці? (Ягня)

— Ми склали слово сім’я.

А хто є членом сім’ї? У вас є сім’я? Хто є членом вашої сім’ї?

2. Вступне слово вчителя.

— Сім’я — це найдорожчі нам люди. Сім’я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів. Це гніздечко любові і тепла для кожного із нас.

Одного хлопчика запитали: як звуть його бабусю? А він і не знав. А як же ти кличеш свою бабусю? Кажу: «Бабо, дай пиріжок!» Смішно та й годі. А більш сумно, що є такі ще онуки. Може, вони позабували, і як звуть тата і маму. А ви не забули?

Назвіть, як звуть ваших маму й тата.

— Як інакше ми називаємо сім’ю? (Родина)

— Хто ще, крім мами й тата, у вас є? Назвіть їх.

3. Робота за малюнком (на малюнку — сім’я в квартирі ввечері).

— Хто зображений на малюнку? Що робить кожен член родини?

— Як у вас збирається сім’я увечері, що кожен робить?

4. Бесіда «Обов’язки членів сім’ї».

— Колись на Україні були великі сім’ї. Були дідусь, бабуся, тато, мамо, сини, доньки, онуки, онучки, правнуки й правнучки. Ось про таку сім’ю послухайте народну промовку.

У нашого Омелька невеличка сімейка:

Тільки він та вона, та старий та стара,

Та дві дівки косаті, та два парубка вусаті,

Та дві Христі в намисті, та дві ляльки в колисці.

— То чи велика сімейка в Омелька?

— У сім’ї всі живуть дружно, допомагають один одному. Як ви допомагаєте матусі або таткові?

— Як ви відпочиваєте всією сім’єю? (Показ фотографій, розповіді дітей.)

5. Бесіда про бабусю та дідуся.

Я в село на молоко до бабусі їду.

Там собака, кіт Стецько, пасіка у діда.

Ой солодкий мед у діда, до сніданку й до обіду.

А яка хороша та моя бабуся.

Я до неї, рідної, пригорнуся.

— Чиєю мамою є ваша бабуся? Як звуть вашу бабусю? Що дуже смачного готує ваша бабуся? А як ви до неї ставитесь?

— Бабусі і дідусі — це почесні найрідніші люди. Вони є основою кожної сім’ї. І гарні діти знають своїх бабусь, дідусів, тобто свій рід. І кожен може скласти своє родовідне дерево. Воно коренисте, гіллясте. І кожна гілочка — це член свого роду.

6. Складання родовідного дерева (на дошці — малюнок дерева).

— Кого ми запишемо на корені дерева? Чому? Хто буде основою далі? Де ваше місце?

— Чим глибшим є коріння дерева, тим міцніше воно стоїть на землі. Чим більшою і міцнішою сім’я, тим сильнішим буде ваше родовідне дерево.

— Як живуть члени родини?

7. Бесіда про маму.

— Відгадайте загадку.

Найрідніша, наймиліша, всіх вона пестить, тішить,

Завжди скрізь буває з нами.

Ну, а хто це, діти? (Мама)

— Мама — гордість сім’ї, її святиня. Її скрізь шанують, величають. За що ви любите свою маму? Опишіть її. Хто з вас допомагає мамі? Як?

8. Малювання портрету мами.

9. Підсумкова бесіда.

— Отже, діти, як ми з вами повинні ставитися до своїх близьких?

— Послухайте оповідання В. Сухомлинського «Намисто із чарівними намистинками».

Побачило сонечко у хаті хвору дівчинку у ліжку. Вона лежала і стогнала. Пожаліло сонечко хвору дівчинку. Схилилося воно над нею і каже:

— Ось тобі чарівне намисто із чотирма намистинками. Чотирьох нещасних ти можеш вилікувати. Кому подаруєш намистинку, той і стане щасливим і здоровим.

Дивиться дівчинка на чарівні намистинки, вони так яскраво сяють. І гадає вона, кому подарувати їх.

— Хто в мене нещасний?— думає. Тяжко зітхнула дівчинка: у бабусі зуб болить, у дідуся ліжко зламалося, тато каліка, а мати сльози ллє. Взяла вона і подарувала чотири намистинки кожному: бабусі — і в бабусі перестав боліти зуб, дідусеві — і в дідуся з’явилось нове ліжко, татові — і тато почав ходити, матусі — мама перестала сльози лити, посміхається, радісна. Немає більш намистинок. А про себе дівчинка і забула. Та коли вона побачила, що всі її рідні щасливі, то і сама стала щасливою та хвороба її залишила.

10.     Загадування бажання учнями для своїх рідних на квітці-семиквітці.

III. Підсумки уроку

— Нехай вашим найголовнішим бажанням буде стати гарною людиною, приносити щастя матері і батькові, всім своїм рідним.

Література

Іватько Н. С., Жовнір О. Д. Дивосвіт. Народознавство.— К.: Навчальна книга, 2001.

Відгуки читачів