Розвиток емоційної сфери дитини

І. Г. Корнієнко

Одне найскладніших психічних явищ — емоція. Емоції оволодівають людиною із самого народження. Це поняття містить у собі найрізноманітніші реакції людини. Якість емоції залежить від індивідуальної значущості причини та оцінки зовнішніх і внутрішніх ситуацій. Таким чином, однією з істотних характеристик емоції є суб’єктивність. Якщо говорити про суб’єктивність як про індивідуальну сприйнятливість, то необхідно підкреслити можливість адекватної оцінки будь-якої ситуації. А це реально тільки у випадку знання емоцій та володіння своїми емоціями. За думкою М. Сельє, має значення не те, що з вами трапляється, а те, як ви це сприймаєте


Розвиток емоційної сфери дитини

І. Г. Корнієнко

Одне найскладніших психічних явищ — емоція. Емоції оволодівають людиною із самого народження. Це поняття містить у собі найрізноманітніші реакції людини. Якість емоції залежить від індивідуальної значущості причини та оцінки зовнішніх і внутрішніх ситуацій. Таким чином, однією з істотних характеристик емоції є суб’єктивність. Якщо говорити про суб’єктивність як про індивідуальну сприйнятливість, то необхідно підкреслити можливість адекватної оцінки будь-якої ситуації. А це реально тільки у випадку знання емоцій та володіння своїми емоціями. За думкою М. Сельє, має значення не те, що з вами трапляється, а те, як ви це сприймаєте

Необхідно окремо виділити таке поняття, як настрій. Настрій — емоційний стан, що забарвлює поведінку. Поведінка, у свою чергу, відіграє важливу роль у соціальних взаємозв’язках.

Емоції зумовлюють переживання задоволення, невдоволення, страху, боязкості і т. д., що мають провідну роль у соціальних проявах.

Вчасно не нейтралізована негативна емоція переходить на рівень підсвідомості в стадію неконтрольованого нагромадження, провокуючи виникнення неадекватної поведінки, а потім — на тілесний рівень, викликаючи соматичні захворювання.

Для того, щоб навчитися контролювати такий складний і важливий процес як емоції, необхідно вивчити власне емоції, що виявляються в зовнішній поведінці та мають чітко виражений ситуаційний характер. Наведемо приклади ігор, які, на нашу думку, допоможуть дошкільникам у процесі пізнання своїх власних емоцій та емоцій оточуючих їх людей.

Мета: вчити дітей розрізняти емоційний стан за зовнішніми ознаками (міміка); встановлювати зв’язок між почуттями та причинами, які їх зумовлюють; передбачати емоційні реакції в будь-яких ситуаціях; розвивати у грі емоційну сферу дитини; виховувати позитивне ставлення до оточуючого; прагнути збагачувати словник дитини, вміння узгоджувати слова у мовленні (спілкування між однолітками та дорослими).

Обладнання:

1)   Гноми, що передають різний емоційний стан.

2)   Картки із зображенням овалу обличчя та частини обличчя (окремо очі, ніс, губи, брови), комплект на кожну дитину.

3)   Картки 3х кольорів (світлий, темний, нейтральний).

1.  Гра «Гості»

— Діти, до нас у гості завітали гноми. Які вони різні! Кожен гном приніс свій настрій (за допомогою вихователя поділяємо гномів на команди: гноми з позитивним настроєм і з негативним).

— А як ви визначили, в кого гарний настрій, а в кого — поганий? Подивіться уважно, які відмінності є в їхніх обличчях?

(Діти уважно розглядають гостей, визначають емоційний стан, знаходять характерні особливості: вираз очей, губи, розліт брів.)

  Давайте спробуємо подивитися на кожного гнома так, начебто ми — його відображення в дзеркалі.

(Вихователь коригує міміку дітей.)

— А тепер кожний із вас намагатиметься передати який-небудь настрій, а решта дітей спробує відгадати, який гном нас цього навчив.

(Вихователь викликає одну дитину і тільки їй показує певну емоцію. Дитина мімікою повторює її, а решта дітей називає відповідного гнома.)

— Діти, вам сподобалися ваші нові друзі? Можна, вони будуть приходити до вас погратись? Якщо вам було весело з гномами, то давайте посміхнемося і поаплодуємо собі та нашим новим друзям. До побачення!

2.  Гра «Історія кожного гнома»

— Діти, подивіться, хто прийшов до нас у гості? Гноми скучили за вами. Вони приготували нові цікаві ігри. Давайте пограємо?

Дивіться,— це картки: на світлій зображене усміхнене обличчя, а на темній — сумне.

(Дати дітям час розглянути картки.)

— У гномів є знайомий пес Дружок, що розповів свою історію. От гноми і просять, щоб ви допомогли розібратися, що ж відчував Дружок під час своєї пригоди. Якщо, на вашу думку, емоції були гарні (позитивні), то піднімайте світлу картку, якщо негативні — темну.

Історія Джека

Якось Дружку подарували велику, солодку, цукрову кістку. Як ви гадаєте, він зрадів чи засумував? (Підніміть картку.) Так, дуже зрадів. Бігав із нею, радів і гавкав від щастя. Але сталося так, що він її втратив. Як ви гадаєте, Дружок заплакав чи засміявся? (Підніміть картку.) Пес шукав кісточку цілий вечір, але так і не знайшов. Як ви гадаєте, він ліг спати в гарному настрої чи сумний? (Підніміть картку.) Вранці Дружок прокинувся і одразу пішов на пошуки своєї кісточки, але знайти її не зміг. Що він при цьому відчував? (Підніміть картку.) Собака зовсім впав у відчай, побрів, куди очі дивляться, і раптом... Дивиться, а в ямці лежить його кісточка — ціла, неушкоджена! Діти, яка була реакція Дружка, коли він побачив кісточку? (Підніміть картку.) Молодці!

(Кожна відповідь дітей фіксується так, щоб діти акцентувалися на емоціях.)

— Зараз, діти, давайте подивимося уважно на гномів та подумаємо, що ж могло трапитись з ними, чому в них такий настрій?

(Для прикладу першу історію розповідає вихователь.)

У зеленого гнома була улюблена іграшка — машинка, яку подарували батьки на день народження. Це була найкоштовніша іграшка з усіх клоунів, машинок та конструкторів. Одного разу до зеленого гнома прийшов у гості дуже неслухняний хлопчик. Цей хлопчик завжди бився, сварився і відбирав у всіх іграшки. Він без дозволу взяв улюблену машинку і з усієї сили кинув її на підлогу. Зелений гном побачив це і розлютився. Тому й нього такий настрій.

Жовтогарячий гном дуже любив грати в м’яч. Одного разу він покликав свого друга погуляти на берег річки і пограти м’ячем. Вони бігали по траві, раділи і кидали м’яча вище й вище. Це було дуже весело. Вони знову й знову кидали м’яча і випадково кинули його в річку.

«Ой, що ж робити?» — закричав жовтогарячий гном.

Тому в нього такий настрій.

(Кожна дитина вигадує історію про одного гнома, емоцію обирають самостійно.)

— Молодці! Які цікаві історії ви придумали! А тепер гномам час додому. Вони втомилися. Якщо ви дозволите, то вони обов’язково прийдуть ще.

3.  Гра «Зобразіть емоцію»

  Гноми знову вирішили зазирнути до нас на заняття та пограти. Діти, ми готові їх прийняти?

— Дивиться, це світлі та темні картки, ми з вами вже грали з їх допомогою. Давайте згадаємо: якщо щось викликає гарну (позитивну) емоцію,— піднімаємо вгору світу картку; якщо емоція погана (негативна) — вгору піднімаємо темну картку.

Спробуємо?

    На вулиці тепло й сонячно.

    Пташеня випало з гнізда.

    Улюблена іграшка зламалася.

    У друга день народження.

    По телебаченню показують улюблений мультфільм.

    Мама читає казку.

    Папа приніс цукерки.

    Починається тиха година.

    Сьогодні на вулицю не підемо.

    Завтра вихідний, у садок не йдемо.

— Молодці! А тепер спробуємо зобразити емоції за допомогою міміки.

    Мама купила торт.

    У цуценяти болить лапка.

    Дитина загубилася на вулиці.

    Хлопчик мучає кошеня.

    У тебе відібрали іграшку.

    Завтра йдемо гуляти в парк.

    Тобі вручили подарунок.

    Твій друг хворіє.

    На вулиці сонячно.

    Йдемо кататися з гірки на санчатах.

— Усі впоралися із завданням! Продовження гри — наступне: у кожного

на столі знаходиться набір, в якому є (показуємо частини обличчя) очі, брови, ніс, рот.

З окремих частин ми зараз складемо й оживимо обличчя. Чоловічок подивиться на нас, а ми визначимо, який у нього настрій.

(Під час роботи звертаємо увагу дітей на розташування частин обличчя: брови можуть бути зведені до перенісся, можуть бути підняті тощо; куточки губ опущені або підняті — від цього залежить настрій чоловічка.)

— Тепер посміхніться своєму чоловічкові і помахайте йому ручкою.

— Молодці! Який у вас настрій? Покажіть мені його мімікою і за допомогою картки. Попрощайтеся з чоловічком та з гномами.

До побачення!

Відгуки читачів