Цікава математика

Н. І. Каменчук, спеціаліст вищої категорії, вихователь-методист, вихователь ГПД, Лугинська ЗШ I–III ст. № 1 ім. В. П. Фількова, Житомирська обл.

Ніхто не заперечуватиме той факт, що педагог повинен розвивати логічне мислення дітей. Про це ми можемо прочитати в методичній літературі, у пояснювальних записках до навчальних програм.


Роль математики у процесі розвитку логічного мислення є дуже великою. Ця наука побудована за принципом: від абстрактного — до конкретного. Практика свідчить, що найбільш ефективний спосіб розвитку мислення — розв’язування нестандартних логічних завдань і задач. Крім того, розв’язування нестандартних логічних задач може стати добрим підґрунтям для вивчення «класичної математики». Так, відомий математик сучасності, засновник московської математичної школи, академік Микола Миколайович Лузин, коли був гімназистом, отримував із математики лише двійки. Учитель відверто сказав батькам М. М. Лузина, що їх син бездарний, що він далі не зможе навчатися у гімназії. Батьки запросили репетитора, за допомогою якого хлопчик ледве перейшов до наступного класу. Однак, репетитор був розумною і спостережливою людиною. Він помітив, що хлопчик не вмів розв’язувати прості, примітивні задачі, але він із задоволенням розв’язував складні нестандартні задачі. Використовуючи цей дар дитини, він зумів зацікавити хлопчика математикою. Завдяки такому творчому підходу, який запровадив педагог, М. М. Лузин став ученим зі світовим ім’ям. В. О. Сухомлинський спостерігав за ходом мислення дітей, і його спостереження підтвердили, «що насамперед потрібно навчити дітей охоплювати поглядом ряд предметів, явищ, подій, усвідомлювати зв’язки між ними... Вивчаючи процес мислення дітей, я все більше впевнююся, що невміння усвідомити, наприклад, задачу — наслідок невміння абстрагуватися, відійти від конкретного. Потрібно навчити дітей мислити абстрактними поняттями». Діти повинні засвоїти такі поняття: аналіз, синтез, порівняння, абстракція, узагальнення, конкретизація. Коли діти зможуть оперувати цими поняттями, тоді не виникатиме проблем під час розв’язування задач. Тому потрібно з першого класу на заняттях із математики призначати час для розв’язування задач із логічним навантаженням. Пропоную вам цікаві завдання для організації хвилинок, годин чи тижнів математики у ГПД.

Dounload PDF

Відгуки читачів