Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Гармонізація особистості з навколишнім світом: міф чи реальність

Наталя ШУБЕНКО

Скажіть відверто: Ви щасливі? Вам комфортно живеться? Світ посміхається Вам чи, навпаки, виставляє «колючки» й намагається вжалити якнайболючіше? Що Ви думаєте, прокинувшись вранці: «Як добре, новий день настав, він буде чудовий!» чи: «Знову починається — втома, проблеми, розчарування. Як дотягти до вечора?» Якщо у Вашому житті більше дискомфорту, ніж гармонії, якщо Ваші учні некеровані й Ви нічого не можете з цим зробити, якщо Ви втомлюєтесь, хворієте, часто впадаєте в депресію, не впадайте в розпач.


Гармонізація особистості з навколишнім світом: міф чи реальність

Наталя ШУБЕНКО

Скажіть відверто: Ви щасливі? Вам комфортно живеться? Світ посміхається Вам чи, навпаки, виставляє «колючки» й намагається вжалити якнайболючіше? Що Ви думаєте, прокинувшись вранці: «Як добре, новий день настав, він буде чудовий!» чи: «Знову починається — втома, проблеми, розчарування. Як дотягти до вечора?» Якщо у Вашому житті більше дискомфорту, ніж гармонії, якщо Ваші учні некеровані й Ви нічого не можете з цим зробити, якщо Ви втомлюєтесь, хворієте, часто впадаєте в депресію, не впадайте в розпач.

Ми спробуємо розв’язати Ваші проблеми. і дати поради, що не лише допоможуть реалізуватися в професії, але й налагодити стосунки з учнями й колегами та знайти єдино вірне педагогічне рішення. Ми постараємося допомогти і Вам особисто. Ви, Учитель, як ніхто, гідні жити в гармонії зі світом. Наш консультант сьогодні — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки ХНУ ім. В. Н. Каразіна Лідія Сергіївна Нечепоренко.

Лідіє Сергіївно, чому виникає проблема гармонізації, чому людина одвічно не може перебувати в гармонії зі світом?

Мечников колись сказав, що людина сама творить свою долю. Якщо вона песиміст, якщо вона погано ставиться до оточуючих, то втрачає власну долю, що проходить повз таку людину. Моя концепція будується на принципі «Я успішна, я головна, я видатна і цікава людина, але інші також мають право на успіх». тому ідея гармонізації особистості з навколишнім світом сьогодні — найбільш продуктивна і перспективна. адже світ, відповідно до теорії Вернадського, не лише розвивається економічно задля задоволення матеріальних потреб людини, але й залежить від наших слів, стосунків і навіть думок. Пам’ятаєте, як говорили давні філософи: «ти повинен поводитися так, як хочеш, щоб поводилися щодо тебе». Ця вихідна позиція була, є й буде актуальною. тому що людина постійно повертається до питання: «Яке місце я посідаю в суспільстві? Як мене сприймають інші?» Людина у світі не самотня, але при цьому вона неповторна. Усвідомлення своєї особистісної цінності та гармонія з іншими — ось дві складові успіху. Наведу історичний приклад. У день вступу Петра і на престол його наставник подарував йому книгу, що називалася «Напоумляння». там зазначалися «три кити», на яких тримається успіх: виконання заповідей Христа, утримання

від семи смертних гріхів і мати за життєвий принцип три доброчесності — віру, надію, любов.

Де ж нам у нашій щоденній суєті брати сили на цю «любов»?

Знаєте, всупереч загальноприйнятій думці, не слід боятися покаятися. особливо вчителю. Не бійтеся сказати учневі: «Я був неправий». Це лише зміцнить Ваш авторитет. крім того, намагайтеся не робити різких зауважень, не принижуйте Ваших учнів. і обов’язково пам’ятайте про магію імені. Можна крикнути: «Іванов, ти куди йдеш?» і Іванов відразу замкнеться, відсторониться. а Ви згадайте, що його звуть Олежиком, чи Гришею, чи Сашком. Звертання на ім’я зменшує ризики, знімає напруження, установлює контакт. Найважливіше педагогічне правило: слід поводитися так, щоб твоя присутність була бажаною, а відсутність помітною. і так само з учнями — не було дитини кілька днів, поцікавтеся ласкаво, з якої причини. Повірте, вона обов’язково оцінить Вашу увагу.

Усі ці дрібниці складаються у велику мозаїку педагогічної майстерності: слово, ім’я, позитивне ставлення. шкода, але сьогодні вчителі не ходять до учнів додому. Це було дуже популярним за радянських часів і чудово допомагало налагодити контакт і з учнями, і з їхніми батьками, що також дуже важливо. адже ніщо так не сприяє щирості, як домашня обстановка. до речі, батькам про їхню дитину слід говорити лише хороше, якщо це можливо, хоча б частково. адже вона для них — найдорожча людина у світі. Не буває дітей, в яких немає нічого хорошого. У будь-якій дитині можна знайти позитив, але, природно, це труд, робота, яку необхідно виконувати. інакше Ваша педагогічна діяльність приречена на провал. Якщо не бачите нічого хорошого — вигадайте, і Ви дасте дитині шанс відповідати, ставити чергову планку для її розвитку, яку вона обов’язково подолає. а тоді можна буде подумати і про наступну.

Лідіє Сергіївно, дайте конкретну пораду. Яку установку давати собі вранці, щоб прожити день у гармонії зі світом?

Установку на позитив, на успіх. Педагогіка має на меті не лише формувати правильне ставлення людини до людини, готувати дитину до свого місця в житті, але й виховувати так, щоб людина одержувала задоволення від своїх обов’язків, мала б успіх і насолоджувалася життям. У донецьку є педагог Віктор Федорович Шаталов. Ще в 1976 році він виклав свою концепцію і успішно працює до сьогодні. от що він робив. Брав найскладніший клас і говорив учням: ви все можете, серед вас немає тупих, відсталих, нездібних. Його установка: успішна дитина здорова, морально врівноважена і постійно працює. тому багато часу він проводив зі своїми учнями на спортмайданчику. В класі — не ставив поганих оцінок, чорнилами ставились лише п’ятірки, а четвірки та трійки — олівцем, щоб можна було виправити, двійки не ставились узагалі. Новий матеріал він пояснював стільки разів, скільки потрібно, щоб його цілком зрозуміли всі без винятку. а домашні завдання давав на вибір: наприклад, виконайте із цього параграфа вправи, які вам подобаються. Найцікавіше те, що діти виконували всі.

А на голову не сядуть ваші діти, якщо до них застосовувати настільки м’яку систему виховання?

Якщо вчитель крім своїх знань, умінь і навичок доброзичливий, любить свою справу, не плете інтриг — не сядуть. діти тонко відчувають ставлення до себе і, повірте, дуже податливі. тож, якщо не можете впоратися з дитиною, шукайте причину в собі. Вихідна позиція — позбавлення злості, ненависті, гніву. Це дуже важко, адже багато хто з нас звик дивитися на світ спідлоба. а Ви спробуйте подивитися відкрито, без заздрощів і нарікань на своє невдале життя. і тоді сенс життя обов’язково знайдеться.

А чи можна знайти його — сенс життя?

Я вважаю, що сенс життя — в дітях. і в тому, щоб виховувати їх так, щоб вони були кращими за нас.

В. Г. Бєлінський говорив, що тварина, яка народилася від лева та левиці, перетворюється на лева без будь-яких намагань і зусиль з боку своїх батьків. Людина ж може перетворитися й на вовка, і на віслюка, на що завгодно завдяки вихованню. Подивіться на себе критично: якщо Ви поводитеся, як вовк, осел чи баран, чи можете Ви вимагати від своїх учнів, та й узагалі від усіх людей, що оточують Вас, людського поводження? Якщо Ви похмурі й дратівливі, якщо через кожну дрібничку у Вас псується настрій, якщо люди з Вашого оточення викликають негативні емоції, можете не розраховувати на успіх. але навіть якщо це так — спробуйте попрацювати над собою. адже Ви людина (а не вовк, осел, баран), а отже, піддаєтеся перевихованню і самовихованню і можете змінюватися впродовж життя. рецепт простий: світ посміхнеться Вам обов’язково, якщо Ви посміхнетесь йому.

Відгуки читачів