Передплатна кампанія з січня 2019 закінчилася! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Шоу має тривати?

Лідія КАЛІНІНА

«Усі ці шоу ведуть наш народ до деградації! Вони привертають до ницих якостей людини: пліток, інтриг, підглядання! Ці шоу роблять із нас стадо! уявіть стадо слонів —. вони пересуваються, їдять траву, паруються, народжують, і все це — в єдиному стаді,; на очах в усіх інших, без будь-якого приховування. Шановні, давайте не перетворюватися на стадо тварин!» (3 Інтернет-форуму).


Шоу має тривати?

Лідія КАЛІНІНА

«Усі ці шоу ведуть наш народ до деградації! Вони привертають до ницих якостей людини: пліток, інтриг, підглядання! Ці шоу роблять із нас стадо! уявіть стадо слонів —. вони пересуваються, їдять траву, паруються, народжують, і все це — в єдиному стаді,; на очах в усіх інших, без будь-якого приховування. Шановні, давайте не перетворюватися на стадо тварин!» (3 Інтернет-форуму).

«Що показує реаліті? Реаліті показує життя таким, яким воно с, без цензури, воно показує реальних людей за реальних обставин. Що завжди відрізняється від лакованої дійсності. I найголовніше, що робить реаліті,— воно стверджує, що кожен може бути героєм телебачення» (3 інтерв’ю з генеральним продюсером ТНТ Д. Троїцьким).

Громадськість обурена. Громадськість протестує. Громадськість засуджує. А потім покірливо сідає перед екранами телевізорів і... дивиться. Допитлива за своєю суттю людина полюбляє підглядати, тому формат телебачення, що дозволяє робити це «легально», створив інтерес і попит, чим, власне, і завоював собі величезну популярність. Але якщо доросла людина просто підглядає, то дитина при цьому ще й наслідує. Як свідчить статистика, в шоу найвищим рейтингом симпатій глядачі нагороджують скандальних і агресивних персонажів. Їм віддають перевагу перед спокійними, розсудливими або тими, хто займається в кадрі малюванням чи музикою. А найбільшу аудиторію одержують серії з насиллям. Людину з давніх-давен приваблювали катастрофи, аварії та кровопролиття. Як тут не згадати «Колізей» та гладіаторські бої на радість натовпу, що жадає крові! «Ми їх виховуємо та навчаємо»,— заявила нещодавно ведуча дуже популярного у нас російського шоу «Дім-2» Ксенія Собчак. Залишається з’ясувати одне питання: чого саме?

Розберімося. На чому грають автори реальних шоу? На людських слабкостях та бажанні одержати від життя все й відразу. Під словом «усе» часто виявляються банальні людські забаганки, які можуть реалізуватися за допомогою (чого б, на вашу думку?) — ну, звичайно ж, грошей! Проблема швидкого й легкого збагачення стояла перед людиною завжди. Знедавна в людей почав з’являтися шанс втілити рожеву мрію в реальність. Саме тому такі заклади, як букмекерські контори й казино, користуються величезною популярністю. А якщо є попит, то буде й товар, причому в найрізноманітніших формах. Так і виникають реаліті-шоу — казки про чудесну появу в Івана-дурника півцарства, а якщо пощастить, то й принцеси на додачу. Щоправда казковий Іван-дурник потім на прекрасного царевича обертається, чого в житті майже не трапляється. У сучасних «Іванів» навіть завдання якісь несерйозні — не потрібно ні з нечистою силою боротися, ні зі Змієм Гориничем воювати, а головне — мета ж яка! Чи бачили ви хоча б одне шоу, де учасники змагалися б, приміром, за кохання? Ні, принцеса сучасним «добрим молодцям» ні до чого, краще як не півцарства, то хоча б мішок золотих за розказаний анекдот (у популярному серед молоді шоу «Гроші не пахнуть»). Ну і звичайно ж, на додачу мідні труби: за статистикою, близько третини опитаних приходять на шоу не стільки за грошима, скільки в пошуках слави та з метою самореклами.

Існує три основні типи реаліті-шоу. Перший походить від американського формату «Surviror», більше відомого нашому глядачеві як «Останній герой». Суть формату полягає в тому, що групу учасників поміщають в екстремальні умови для виживання, не важливо — чи то ненаселений острів, чи пустеля Сахара. Їх основне завдання — вижити в цих віддалених місцях.

Здавалося б, цілком мужня справа, саме для казкового героя, от тільки способи виживання якісь сумнівні: мало того, що під владою організаторів доводиться їсти різну гидоту на зразок хробаків та личинок, та ще й без інтриг новоспеченим Робінзонам на острові довго не протриматись — заклюють. Та й де ви бачили, наприклад, щоб Ілля Муромець розповідав Альоші Поповичу плітки про Данила Микитича? Ні, це не наш героїчний тип!

Дія другого типу реаліті відрізняється тим, що всі учасники живуть в ізольованому просторі — на зразок комунальної квартири або гуртожитку. В цій ситуації продюсери робили ставку на психологічний тиск, який, так чи інакше, чинить на людей обмежений простір. Тут найчастіше трапляються нервові зриви. За світовою статистикою, в кожному третьому проекті «зривається» хоча б один із учасників. По телевізору цього зазвичай не показують, усуваючи такого учасника із шоу шляхом «чесного» голосування. Знову-таки, з огляду на виховання, як на вашу думку, якби нам показали всі тридцять і три роки сидіння Іллі Муромця на печі, став би він у наших очах більш героїчним? Правильно, під лежачий камінь і вода не тече, от і демонструють нам «бурхливу діяльність» схиблених в’язнів.

Третій різновид реаліті-шоу здається найбільш шляхетним: пошук талантів. На наших екранах таких шоу, мабуть, більшість. Погоджуся, такі проекти найцікавіші, оскільки все-таки розраховані не на елементарні інстинкти глядачів, а на певний естетичний вплив на них. Однак і вони часто перетворюються на суцільне «перемивання кісток».

То чого ж навчають наших дітей шоу? Самостійно розібратися не вдалося, довелося звернутися до спеціаліста.

Англійські продюсери та сценаристи вирішили додати в дію трохи садизму. Так з’явився проект «Exhausted» («Виснажений»). Його учасників (які змагаються за приз у 1 000 000 фунтів) позбавили не їжі, а можливості помитися, не волі вибору другої половини, а простого людського сну! Вдень і вночі героям доводиться виконувати різноманітні завдання, часто пов’язані зі значними фізичними навантаженнями. Невеликий відпочинок стомленим учасникам все-таки надавали, однак і він був дуже специфічним, наприклад споглядання свіжопофарбованої стіни чи перегляд монотонного ролика з людьми, які солодко зівають. Прилягти поспати дозволялося максимум на годину. Тих, хто заснув, відправляли «на волю».

«Реальні» наслідки «реального» шоу

Британську вчительку Лізу Еванс звільнили з роботи теля участі в шоу «Цілковита зміна» («Extreme Makeover»). Мотивування — численні заяви батьків про те, що вони не дозволять людині, яка напівголою з’являлася на очах у всієї країни, навчати їхніх дітей.

  У Швеції в 1997 році учасник шоу «Експедиція Робінзонів», який першим вибув з острова, кинувся під потяг, оскільки не зміг змиритися з тим, що його приниження бачила вся країна.

  23річний боксер Наджаї «Нітро» Турпін застрелився після того, як програв матч на спортивному шоу «Суперник», ведучим якого був Сільвестр Столоне.

Галина Печенізька, психолог-практик. У кожного шоу свої критерії переможця. Телебачення, безсумнівно, формує суспільне мислення, а дитина набагато менш критично сприймає побачене, ніж доросла людина, тому ми стоїмо перед загрозою виховання викривлених ідеалів. Діти не обов’язково після перегляду фільму про кота Гарфілда почнуть рятувати світ від лиходіїв, але спробувати продемонструвати відрижку «рудого симпатяги» — напевно спробують! А якщо ми говоримо про такі шоу, як «За склом», «Дім2» та ін., то чи можемо ми очікувати вияву кращих якостей людини в подібних стресових умовах: обмеженість простору, одноманітність обстановки й облич, різка зміна звичного способу життя, відірваність від близьких, постійний нагляд, процес змагання-виживання... Тут швидше активізуються тваринні інстинкти боротьби за територію, за виживання... Так ми, а надто наші діти, й формуємо нові стереотипи, правила, несправжні ідеали та соціальні ролі. І виникає питання: останній, хто залишився в шоу,— герой нашого часу?

Відгуки читачів