Етичні бесіди з малюками

0. В. Духонченко

ТЕМА 1: «ВЛАСТИВОСТІ ЛЮБОВІ» (СЕРЕДНІЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК)

Програмовий зміст: навчити дітей емоційноестетично сприймати навколишній світ; спри яти розвитку дитячої уяви та фантазії; виховувати у дітей почуття любові до родичів, вихователів, друзів, до своєї «малої Батьківщини».


Етичні бесіди з малюками

0. В. Духонченко

ТЕМА 1: «ВЛАСТИВОСТІ ЛЮБОВІ» (СЕРЕДНІЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК)

Програмовий зміст: навчити дітей емоційноестетично сприймати навколишній світ; спри яти розвитку дитячої уяви та фантазії; виховувати у дітей почуття любові до родичів, вихователів, друзів, до своєї «малої Батьківщини».

Попередня робота: читання дітям оповідань та казок В. Сухомлинського «А хто вам казку розповідає, бабусю?», «Хай я буду ваша, бабусю», «Чому дідусь такий добрий сьогодні?»; вивчення прислів’їв про любов, турботу, чемність.

Методичні прийоми: бесіди з дітьми, читання казок, прислів’їв, віршів, інсценування проблемних ситуацій, уривків з оповідання В. Сухомлинського «Покинуте ношения».

Підготовка вихователя: опрацювання книг В. О. Сухомлинського «Сердце отдаю детям», «Сто советов учителю», «Гаряча квітка», «Тополя»; систематична праця з періодичними журналами і газетами: «Дошкільне виховання», «Дитячий садок», «Палітра педагога», «Джміль».

ХІД БЕСІДИ

Гра «Фея любові»

Діти встають у коло і закривають очі. Попросити дітей згадати те, що вони люблять більш за все, а потім дати кому-небудь з них чарівну квітку любові (будь-яка гарна квітка) і попросити цю дитину розповісти про те, що вона згадала. Після цього квітка передається далі по колу, й кожний розповідає про те, що він любить понад усе у світі.

Попросити дітей уявити, що їхні розповіді по чула фея Любові і вирішила влетіти в кімнату. Діти повинні зустріти фею Любові якими-небудь подарунками.

Діти поділяються на пари і вигадують, що вони подарують феї Любові. Запропонувати дітям:

   сказати мовою любові кілька слів;

   описати голос любові й проспівати цим голосом яку-небудь пісеньку;

   подивитися один на одного або навколо себе очима Любові і розповісти, що вони побачили;

   посміхнутися одне одному, обійняти один одного тощо.

Бесіда

Питання і завдання для бесіди:

— Як ви вважаєте, на що схожа любов?

— Якого кольору буває любов?

— Який запах має любов?

— А на смак яка любов?

— Що змінюється в житті людини, коли її хтось любить?

— Якби до вас прилетіла фея Любові, який дарунок ви попросили б у неї?

— Згадайте випадок зі свого життя, коли чиясь любов допомогла вам стати кращим, і розкажіть про нього.

Пропоную дітям зробити малюнок «Будинок для феї Любові». Читаю дітям прислів’я: «Любов правдою міцна». Пропоную дітям перелічити якості, які зміцнюють любов (доброта, увага, терпіння...).

— Пригадайте, яким кольором можна відобразити ту або іншу якість із перелічених?

За малюнками одне одного діти відгадують, з яких цеглинок-якостей побудований будинок для феї.

Пропоную дітям ще раз розглянути малюнки й придумати назву нашій композиції «Місто Любові».

ТЕМА 2: «ДОБРИЙ ДЕНЬ ВАМ, ЛЮДИ!» (СЕРЕДНІЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК)

Програмовий зміст: довести до свідомості дітей (використовуючи приклади з творів В. О. Сухомлинського), що взаємодія з іншими людьми — це насамперед привітне, люб’язне, доброзичливе ставлення до людей; вчити дітей взаємодіяти з іншими людьми, вчити культуpi спілкування, вчити вітатися, прощатися, просити, відмовляти, пропонувати, заперечувати, ініціювати свої дії, переконувати чи відступати; виховувати прагнення любити навколишній світ.

Попередня робота: читання дітям оповідань та казок В. О. Сухомлинського «Чому дідусь такий добрий сьогодні», «Скажи людині „Здрастуйте!”», «Черствість, байдужість», «Пробачте тату».

Методичні прийоми: бесіди з дітьми, читання прислів’їв, віршів, оповідань, інсценування проблемних ситуацій, казок.

Підготовка вихователя: опрацювання книг В. О. Сухомлинського «Сто советов учителю», «Сердце отдаю детям», «Рождение гражданина», «Тополя», «Гаряча квітка», «Джерела доброти»; систематична праця з періодичними журналами і газетами «Дошкільне виховання», «Дитячий садок», «Розкажи онуку», «Палітра педагога».

ХІД ЗАНЯТТЯ

— Діти, учора я була в одному дитячому садочку, гостювала у знайомих дітлахів. Я за питала в них: «3 чого починається новий день?». Хтось сказав, що із сонечка, хтось — із ранкової гімнастики, мультиків, сніданку, умивання. I всі забули про головне.

Давайте поміркуємо і ми, як відповісти на це, здавалося б, зовсім просте запитання.

Гадаю, справа в тому, що діти пригадували дії, речі, які їх оточують, і зовсім забули про слова.

Давайте пригадаємо, якими словами зустрічає вас зранку матуся, бабуся, тато. Коли приходите до дитячого садка, що ви кажете друзям, вихователеві? (Доброго ранку! Добридень! Здоровенькі були! Вітаю вас!)

— Давайте пограємо.

Гра-коло «Привітаймося!»

Діти стають парами в коло, попередню вибравши собі будь-яку іграшку. Вихователь дзвонить у маленький дзвіночок, діти починають вітати одне одного від імені своїх персонажів. Необхідно сказати слова привітання та щось приємне. Потім педагог знову дзвонить у дзвоник, і діти міняються парами.

Правило: не можна повторюватися, кожного разу необхідно придумати якісь інші слова. Виграє той, хто знайде більше нових слів і чиє привітання буде найоригінальнішим.

—Діти, ви вітали одне одного не простими словами, а чарівними. Чому ці слова інколи називають чарівними? Хочете дізнатися? Послухайте уважно оповідання В. О. Сухомлинського «Скажи людині „Здрастуйте!”»

Лісовою стежечкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як далеко десь стукає дятел та лісовий струмочок дзюрчить у лісовій гущині.

Аж тут син побачив: назустріч їм іде бабуся з ціпком.

— Тату, куди вона йде? — питає син.

— Зустрічати або проводжати,— каже батько й усміхається.

— Ось як ми зустрінемося з нею, ти скажи їй одне-однісіньке слово: «Здрастуйте!».

— Навіщо їй казати це слово? — дивується син. Вона ж зовсім незнайома.

— А ось зустрінемося, скажемо їй це слово, тоді побачиш навіщо. Побачиш, що станеться. Ось і бабуся.

— Здрастуйте! — каже син.

— Здрастуйте! — каже батько.

— Здрастуйте! — каже бабуся й усміхається. І хлопчик тоді здивувався: усе довкола змінилося. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легкий вітерець, і листя заграло, затремтіло. В кущах заспівали пташки — раніше їх не чути було. На душі хлопчика легко-легко стало.

— Чому це воно так? — питається син.

— Бо ми сказали людині «Здрастуйте!»

— Діти, скажіть мені будь ласка, які слова ви вважаєте ввічливими?

— Уявіть, що ви знайшли Квітку ввічливості. Розкажіть, якою буде ця квітка?

— Згадайте будь-який випадок зі свого життя, коли вам допомогла ввічливість.

— Як ви вчините, якщо хтось грубо розмовлятиме з вами або з вашими друзями?

Гра-емпатія «Сонечко та квіточки»

— Діти, я буду сонечком, а ви — гарними, різнокольоровими, запашними квіточками.

Я буду привітлива з вами, а ви повинні віддячити мені своїми личками, оченятами, щічками, усмішкою. (Міміка)

Пропоную дітям згадати прислів’я про ввічливість.

— Уважно послухайте ще одне прислів’я: «У чужому домі не будь примітливий, а будь привітливий». Як ви його розумієте?

Творче завдання «Привітай людей»

Розподіляю дітей на пари і роздаю їм сюжетні картки із завданням вигадати невеличкі сцени-діалоги: між привітним вихователем та вихованцем, покупцем та продавцем, водієм та пасажиром, лікарем та хворим, бабусею та онуком...

— Любі мої, я знайшла в шафі ось цю гарну скриньку та такі різнокольорові дзвіночки. Давайте говорити всім більше ввічливих слів, та за кожне слово класти дзвіночок у скриню протягом дня. В кінці дня підрахуємо, скільки ввічливих слів ми сказали один одному.

ТЕМА 3: «В СТРАНЕ ДОБРОТЫ » (СРЕДНИЙ ДОШКОЛЬНЫЙ ВОЗРАСТ)

Цель: довести до сознания детей (используя примеры из произведений художественной литературы), что истинно добрый человек не только знает, что нельзя быть злым, но и всегда старается сделать приятное другим людям, помочь им в беде; приучать детей к мысли, что без добра и добрых дел очень трудно обходиться в любом обществе; учить анализировать свои поступки и поступки литературных героев, развивать связную речь, мышление; воспитывать любовь и уважение друг к другу, желание нести людям добро.

Оборудование: иллюстрации к сказке «Страна Доброты»; дидактическая игра «Оцени поступок»; макет цветочной поляны.

Предварительная работа: чтение детям рас сказов В. Сухомлинского «Кукла под дождем», «Брошенный котенок», «Как мальчик хотел приголубить снежинку», «Как Сережа научился жалеть»; заучивание пословиц о добре и зле», игра «Оцени поступок».

Методические приемы: беседа с детьми, чтение пословиц, чтение стихов, инсценировка произведения.

Подготовка воспитателя: робота над книгами В. А. Сухомлинского «Сердце отдаю детям», «Рождение гражданина», «Сто советов учителю», систематическая работа с периодическими журналами и газетами: «Дошкільне виховання», «Дитячий садок», «Розкажи онуку»; использование книги Л. П. Стрелкова «Уроки сказки», материалы «Коррекционно-развивающая работа психолога в детском саду».

ХОД ЗАНЯТИЯ

— Дети, посмотрите, как светло и солнечно в нашей группе, и настроение у всех радостное. А чтобы поддержать наше хорошее настроение, давайте подарим улыбку друг другу и ласковые прикосновения. Такие добрые прикосновения, ласковый взгляд вызывают у нас теплые чувства. Мы ощущаем, что все хорошо, что нас любят. Эти добрые чувства называют «ласковушками». Это Ласковушка, попробуйте её на ощупь.

Какая она?

— Ребята, в жизни встречается не только добро, бывает и по-другому. Об этом вы узнаете из моей сказки.

За горами высокими, за морями глубокими, в Стране Доброты росли диво-цветы с доброй, волшебной силой. Люди собирали с этих волшебных цветов белые, мягкие пушинки любви и дарили их друг другу.

Поэтому жители страны были добрыми, заботливыми, внимательными друг к другу. Они жили в дружбе и согласии. Казалось, так будет всегда. Но фея Злюка из Чёрного Королевства завидовала этим добрым людям и решила уничтожить Страну Доброты. Однажды фея-колдунья Злюка превратилась в красавицу-принцессу, пришла в Страну добрых людей и навела злые чары на цветы. Они засохли, наклонили свои головки, и люди больше не могли одаривать своих родных, соседей и друзей пушинками любви. Жизнь жителей страны очень изменилась. Они стали злыми, начали обижать друг друга, забыли о любви и уважении.

— Дети, есть ли зло в нашей сказке?

— Где вы его увидели?

— Давайте подумаем, от чего же завяли цветы в Стране Доброты?

(Даю детям попробовать шершавые предметы на ощупь.)

— Что вы почувствовали?

— Как вы думаете, похоже это прикосновение на зло?

— Какое зло на вкус?

— Какого цвета зло?

— Какого цвета добро?

— Жители Страны Доброты просят нас помочь им снять злые чары с дивных цветов. А это произойдет лишь тогда, когда мы найдем цветные лепестки волшебного цветка.

Ну что, ребята, поможем жителям Страны Доброты?

— Ребята, поднялся ветер, сорвал лепестки с цветов и развеял их по всему свету; так проросли плохие и добрые поступки.

Давайте соберем только те цветочки, на которых изображены добрые поступки.

— Почему ты решил, что это добрый поступок?

— Как бы ты поступил на месте этого мальчика?

Психогимнастика

— Дети, представьте, что вы бабочки, жучки, стрекозы, мотыльки. Вы прилетели на цветочную поляну, перелетаете от цветка к цветку, собирая нектар и пыльцу.

Инсценировка сказки В. О. Сухомлинского «Брошенный котенок»

— Хотите поиграть в сказку?

— Наша сказка называется «Брошенный котенок».

— Кто хочет быть котенком?

— Какой был котенок?

— Как поступили люди?

— О чем просил котенок людей?

— Что сделала Наташа?

— Почему она так поступила?

— Как бы вы поступили на месте Наташи?

— Какие люди могли выбросить котенка?

— Как мы называем людей, которые заботятся о близких своих?

— А теперь давайте поиграем...

Игра «Закончи пословицу»

   Первый шаг к добру —… (не делать зла).

   Теплее шубы… (доброе слово).

   Зазеленеет старый пень,… (когда услышит «добрый день»).

   Хорошо тому живется,… (кто любит трудиться).

   Доброе слово… (и снег растопит).

— Дети, как вы понимаете пословицу «Зазеленеет старый пень, когда услышит «Добрый день»?

— Какие вы умнички! Мы вспомнили все задания. Вот эти разноцветные диво-лепестки. А теперь давайте сложим их. Посмотрите, засияли как солнышко! Вот и исчезли злые чары, и снова расцвел диво-цветок из Страны Добра.

Ребята, как вы думаете, нашему цветку будет весело в одиночестве?

— Давайте подарим ему друзей, которых вы сделали своими руками. В каждый цветочек вы вложили тепло ваших рук, доброту вашего сердца!

Вот и расцвела разноцветными чудо-цветами наша поляна Доброты!

ТЕМА 4: «ЛЮБОВ ПОНАД УСЕ» (СТАРШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК)

Програмовий зміст: довести до свідомості дітей (використовуючи приклади з творів В. О. Сухомлинського), що любов — це, насамперед, турбота про інших людей; вчити оцінювати вчинки літературних героїв, однолітків; розвивати абстрактне мислення, свідомість дітей; формувати в них інтерес до навколишнього життя, до людей; уточнити уявлення про добро, зло, чуйність, справедливість, сердечність, дбайливість, щирість; виховувати прагнення любити батьків, ближніх, навколишній світ.

Обладнання: ширма для казки «Сонечко і Хмаринка».

Попередня робота: читання дітям оповідань та казок В. Сухомлинського «Найласкавіші руки», «Хай я буду ваша, бабусю», «Чому дідусь такий добрий сьогодні», «Сиві волосинки», «Яблуко в осінньому саду», «Лялька під до щем»; вивчення мирилок, прислів’їв про любов, турботу, чемність, доброту.

Методичні прийоми: бесіди з дітьми, читання прислів’їв, віршів, мирилок, інсценування казки.

Підготовка вихователя: опрацювання книг В. О. Сухомлинського «Сердце отдаю детям», «Рождение гражданина», «Сто советов учителю», «Гаряча квітка», «Тополя»; систематична праця з періодичними журналами і газетами «Дошкільне виховання», «Дитячий садок», «Роз кажи онуку»; використання книги Лопатиної, Скрипцової «Начало Мудрости», матеріали «Корекційно-розвиваюча робота психолога в дитячому садку».

ХІД БЕСІДИ

— Діти, я сьогодні така щаслива! Щаслива, що ви всі посміхаєтеся, красиві, здорові, прийшли до дитячого садка в гарному настрої. А ще тому, що до нас завітали гості. А це ж так добре! І своїм щастям я хочу поділитися з вами і гостями. Давайте станемо в коло, закриємо оченята і згадаємо, що ми любимо більше всього у світі. А про це розповімо нашій любій Ласковушці.

— Бачите, діти, з кожним днем Ласковушка все більше і більше дізнається про вас і дуже радіє.

Діти, я хочу продовжити наше заняття віршем, а ви уважно послухайте: Його душа — це розум і чуття,

Це ґроно найсвітлішої любові,

Усе його натруджене життя

Просяяло у ділі й мудрім слові.

«Гаряча квітка» — дітям на добро,

У книжці тій казки й оповідання,

В ній пахне небо, поле і село,

В ній тьохка соловей,

Рум’яниться світання.

— Як ви гадаєте, про кого йдеться у цьому вірші?

— Все своє життя Василь Сухомлинський віддав дітям. Для вас написав він багато повчальних казок і оповідань. Ми з вами прочитали дуже багато його творів. Відгадайте, з якого оповідання цей уривок.

   До вечора Марійка бігала в лузі, купалася, милувалася метеликами. А про бабусю не забувала. («Хай я буду ваша, бабусю»)

   Що ж його робити? — думає Андрійко.— Злізати з шовковиці, струсиш на дідуся всю воду з листя, змокне під дощем, захворіє. («Чому дідусь такий добрий сьогодні»)

   Вона забула Зою на лавці. Як же це так трапилося? Як же вона не згадала про Зою, лягаючи спати, як же вона не подумала про неї, коли почалася гроза? («Лялька під дощем»)

   Мамо, чому це в косах твоїх багато срібних волосинок? («Сиві волосинки»)

   Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч із жовтим листочком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко. («Яблуко в осінньому саду»)

   Загубилася дівчинка. У її мами найдобріші очі, найкрасивіші коси, найласкавіші в світі руки. («Найласкавіші руки»)

  Діти, яка головна мета об’єднує усі ці оповідання?

— Як ви розумієте, хто такий ближній? А як ви розумієте вислів «любити ближнього»?

— У народі кажуть: «Ставтеся до всіх так, як би ви хотіли, щоб ставилися до вас». Як ви розумієте ці слова?

— Любов — таке гарне слово. Як ви вважаєте, на що схожа любов? (На серце, квітку, голуба, зірку...)

— Якого кольору буває любов? (Різного)

— Любов мами, тата до дітей — блакитного, рожевого.

Любов тата до мами — червоного.

Любов братика до сестрички — жовтого, салатового.

Любов онуків до бабусі, дідуся — білого (повага).

— Який запах має любов?

— А на смак яка любов?

— Дуже добре, молодці! А зараз трохи відпочинемо — фізкультхвилинка.

Ми маленькі діточки,

Мов тоненькі свічечки,

Говоримо, палаємо,

Дружно підростаємо.

Старанно навчаємось,

Спортом всі займаємось.

Щоб горіти недарма,

Щоб світити, як зоря,

Будем чуйними рости,

Щоб раділи всі батьки.

— Влаштовуйтесь зручненько й подивимося з вами невеличку виставу.

Інсценізація казки «Сонечко і Хмаринка»

— Жили собі двоє друзів — Сонечко і Хмаринка. Одного разу між ними виникла така суперечка, що ледь не зчинилася бійка.

Х м а р и н к а . Чому ти, Сонечко, вважаєш, що тебе люблять усі? Що нібито без тебе ніхто не може обійтися? Я люблю природу більше, ніж ти, і користь від мене усім рослинкам і тваринкам більша, ніж від тебе.

С о н е ч к о . А хіба, Хмаринко, ти не чула, як усі чекають на моє тепло, адже я зігріваю і зернятко, що в землі, і пташечку, що в яйці. А як мене люблять діти! Завжди закликають: «Сонечко, Сонечко, виглянь у віконечко!».

Х м а р и н к а . А в мене діти теж просять: «Іди, іди дощику, зварю тобі борщику...».

С о н е ч к о . Просять, просять, а тільки-но ти насуваєшся, всі від тебе втікають і ховаються під парасольки. А тільки я визирну — відразу діти радіють, вибігають на вулицю гратися. Та й дорослі теж веселішають.

Х м а р и н к а . Коли так, то піду я далеко-далеко, щоб усім стало добре та весело.

С о н е ч к о . Образилася, а чому? Я ж тільки правду сказало. Але чомусь і мене хочеться плакати. Може, діти, ви допоможете й поясните, в чому річ.

Д і т и . Звичайно, допоможемо.

В и х о в а т е л ь . Як ви вважаєте, чому образилася Хмаринка? Чи правильно вчинило Сонечко? А хто, на вашу думку, важливіший — Сонечко чи Хмаринка? Як ми міркуватимемо? Що потрібно для життя на землі?

Д і т и . Тепло й волога.

В и х о в а т е л ь . Отже, Сонечко і Дощик. Чи так мають друзі ставитися один до одного? Чи гарно вихвалятися? Який зробимо висновок? Так, творити добро, необхідно скромно, не сподіваючись за це на винагороду. А, що ж ми порадимо Сонечку й Хмаринці?

Д і т и . Помиритися і ніколи більше не вихвалятися одне перед одним. Вони обоє потрібні природі та людям.

— Діти, ми повинні навчитися прощати товаришам, коли вони нас образили, а не мститися їм, не вертати ці образи назад. Щоб діти росли у любові та злагоді, народ придумав для них багато різних мирилок. Давайте розіграємо їх.

— Молодці, ось я бачу, ви розумієте, що любов — це, насамперед, турбота про інших людей. Всі батьки дуже люблять своїх синів і доньок, а ті з вдячністю та любов’ю ставляться до своїх рідних.

— Розкажіть, будь ласка, діти, що ви можете зробити доброго для своїх батьків?

  Якими лагідними словами ви можете по радувати маму, бабусю?

— Діточки мої, серця у вас щирі, тож і світ до вас обернеться добром, принесе вам щастя й радість. А щастя — це добрі вчинки, теплі слова й вірні друзі. Діти, зігріти людину можуть не тільки добрі вчинки, а й теплі і лагідні слова. Цих маленьких, гарних «добриків» ви зробили своїми рученятами. Давайте зіграємо у гру «Подаруй добрика другові». Не обхідно не тільки обмінятися «добриками», а й розказати, чому ти даруєш його товаришеві.

ТЕМА 5: «УМІННЯ ПРОЩАТИ» (СТАРШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК)

Програмовий зміст: розвивати особистісні якості, які зумовлюють моральну поведінку; формувати якості, необхідні для спілкування: симпатію, відкритість, доброзичливість, тактовність, навчати вмінню слухати іншого.

Попередня робота: розповідання дітям оповідань В. О. Сухомлинського «Найласкавіші руки», «Як хлопці мед поїли», «Бабусин борщ», «Хто з’їв пиріжок», «Хай будуть і соловей і жук», вивчення мирилок.

Методичні прийоми: бесіди з дітьми, читання прислів’їв, віршів, мирилок, розігрування сцен з оповідань.

Підготовка вихователя: систематична праця з періодичними журналами і газетами «Дошкільне виховання», «Дитячий садок», «Розкажи онуку», «Палітра педагога», «Джміль».

ХІД БЕСІДИ

Гра «Квітка примирення»

Прочитати дітям прислів’я: «Усяка сварка красна примиренням».

Принести у групу будь-яку квітку. Це — чарівна квітка примирення, яку діти повинні передавати одне одному по колу.

Коли квітка потрапляє в руки до будь-кого з дітей, ця дитина розповідає, як вона по мириться або вже помирилася зі своїм другом. Потім квітка примирення кладеться на видне місце в групі, щоб нагадувати дітям про те, як важливо вміти прощати одне одного й не ображатися.

— Діти ми повинні навчитися прощати товаришам, коли вони нас образили, а не мститися їм, не вертати ці образи назад.

Щоб діти росли у любові та злагоді, народ придумав для них багато різних мирилок.

— Давайте розіграємо їх...

Мирилки

   Мирилка летіла,

На плече сіла,

Сказала тихенько:

— Миріться швиденько!

   Ти не ворог, я не ворог.

Нам сваритись просто сором.

Помирились, помирились,

Щоб ніколи не сварились!

   Ти не плач, не плач, не плач

І скоріш мені пробач,

І на мене не сердися,

Бо у тебе добре серце.

Будемо завжди дружити

І ніколи не сваритись!

   Дай скоріш мізинчик свій,

Зачепи його за мій,

Мізин-мізин-мізинець

Помирив нас, молодець!

   Подивися просто в очі:

Я сваритися не хочу,

Я образить не хотів,

Ненароком зачепив.

Просто в очі подивись

І зі мною подружись!

Бесіда

Питання і завдання для бесіди

— Чи легко вам просити вибачення? Що ви відчуваєте?

— Згадайте який-небудь випадок зі свого життя, коли уміння прощати допомогло вам зберегти дружбу.

Гра «Посварилися? Помиримося!»

Необхідно уявити собі ситуацію, за якої ти посварився зі своїм другом. Не поспішай робити зле! Знайди слова, якими ти вибачиш другові й знайдеш спосіб помиритися з ним.

Ситуації:

1.   Ти приніс до групи нову іграшку, а твій друг попросив її подивитися й ненавмисно зламав. Знайди слова, щоб вибачити другові, і виріши, що робити далі. Можливо, ви разом зумієте полагодити іграшку.

2.   На занятті вихователька роздавала коробки з олівцями. Найбільшу коробку, яка тобі дуже подобається, встиг першим взяти твій друг. Подумай, що ти йому запропонуєш.

3.   На прогулянці всі бігали по майданчику. Твій друг ненавмисно зачепив тебе і штовхнув. Ти впав і забився. Болить ушкоджене коліно. Проте я впевнена, що ти не розсердишся на свого друга і приймеш від нього допомогу.

Творче завдання додому

Запропонувати дітям удома, перед сном, згадати всіх людей, на яких вони за щось образилися, і постаратися уявно їх пробачити. Попросіть батьків розповісти, як вони пробачали образи у своєму житті своїм друзям, рідним.

 

Відгуки читачів