Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Правила дорожнього руху. Цикл уроків курсу «Основи здоров’я» в 4 класі

 

Автор пропонує розробки уроків у 4 класі, зміст яких відповідає навчальній програмі Міністерства освіти і науки України з курсу «Основи здоров’я» та спрямований на виконання ст. 20 Закону України «Про дорожній рух» із метою посилення роботи щодо запобігання дорожньо-транспортного травматизму дітей.

Запропонований матеріал допоможе ознайомленню учнів 4 класів із правилами дорожнього руху, сприятиме розвитку в них навичок безпечної поведінки на вулиці. Наведені зразки бесід під час вивчення нового матеріалу, цікаві математичні хвилинки, система практичних робіт, творчі завдання, ігри допоможуть досягти успішних результатів у навчанні та вихованні дисциплінованих учасників дорожнього руху.

А. А. Бендик, учитель вищої категорії, старший учитель, профільний ліцей 135, м. Донецьк


 

Урок 1

Тема. Безпечний рух до школи та нові маршрути

Мета: ознайомлювати учнів із вулицями, що розташовані навколо школи; учити практично визначати безпечні місця для пішоходів, безпечний рух до школи і нові маршрути; розвивати спостережливість, уміння орієнтуватися на вулицях мікрорайону; виховувати культуру поведінки у громадських місцях.

Обладнання: плакат «Наш мікрорайон», індивідуальні картки з дорожньою розміткою, ілюстрації до теми.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Повідомлення мети уроку

Девіз уроку: «Кожномусвоя дорога».

III. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення з мікрорайоном школи

На якій вулиці знаходиться наша школа?

Які вулиці розташовані поряд?

Де ви живете? На якій вулиці?

Якими вулицями ви ходите до школи?

У якому будинку ви мешкаєте?

Між якими будинками ви йдете до школи?

На яких вулицях є небезпечні місця для пішоходів?

Чи небезпечний ваш шлях до школи?

Які визначні місця, організації та установи є в мікрорайоні школи?

2. Малювання індивідуальних схем шляху до школи

3. Розглядання схеми мікрорайону та бесіда за її змістом

4. Відповіді на запитання

IV. Фізкультхвилинка

Ти від школи і додому

Знаєш стежечку знайому?

Бо ж водили мама й тато,

Хоч і знаків там багато,

Знає вже дитина кожна,

Краще як пройти тут можна.

V. Основні правила, яких слід дотримуватись на маршруті «дім — школа — дім»

1. Разом із батьками ознайомся з дорожніми знаками, дорожньою розміткою, світлофорами, що є на твоєму маршруті.

2. Разом оберіть найбільш безпечний для пішохода маршрут.

3. Якщо на твоєму шляху зустрічаються будівельний майданчик, де є траншеї, ями, крани, будівельні матеріали, труби, блоки, панелі, каналізаційні люки, ремонт дороги, то обговори з батьками свій шлях.

4. Обходь будівельні майданчики, ями, траншеї по спеціально відведених доріжках.

5. Будьте уважним біля каналізаційних люківвони можуть бути відчинені.

6. Ніколи не вибігай на дорогу, як би ти не поспішав.

7. Переходь вулицю тільки по пішохідних переходах.

8. Маршрут «дімшколадім» має бути найбезпечнішим. Завжди ходи цим маршрутом!

VI. Визначення небезпечних місць на
власному маршруті «дім–школа–дім»

1. Розглядання ілюстрацій. Бесіда за ними

2. Домальовування свого шляху до школи

VII. Обговорення ситуації

Після уроків Сергійко та Олесь домовилися влаштувати змагання, хто перший завтра прийде до школи. Основним завданням є те, що йти до школи необхідно іншою дорогою, а не тією, що ходиш завжди. На тому і розійшлися.

Олесь швиденько побіг додому, щоб пограти у нову компютерну гру. А Сергійко вирішив піти ознайомитися з новим шляхом від школи до дому. Він крокував між знайомих будинків і намагався їх запамятати. Раптом побачив магазин, де завжди купував хліб, дійшовши до магазину, звернув не у правий бік, як завжди, а у лівий; обійшовши магазин, побачив свій будинок. Сергійко зрадів від того, що тепер має є новий шлях від школи до будинку.

Уранці Сергійко швиденько пішов, згадуючи, як він обходив магазин з іншого боку і, побачивши знайомі дома, прийшов до школи.

А Олесь вирішив піти дорогою, якою ніколи не ходив, та ще йому зустрівся собака, який виліз із кущів. Перелякавшись, він зупинився і розгублено стояв посеред тротуару. Коли до нього підійшла дівчинка, яка гуляла з собакою, в нього на очах зявилися сльози. Олесь розповів про влаштоване змагання і про те, що він розгубився і заблукав. Дівчинка уважно його вислухала і показала на магазин, позаду якого стояв Олесь. Він зрадів, що пригадав шлях від магазину до школи. Подякувавши дівчинці, він швиденько побіг до школи, подумавши: «Старою дорогою легше ходити…»

1. Бесіда

Про що домовилися хлопці?

Що з ними сталося?

Що необхідно було зробити для того, щоб не розгубитися?

Який висновок зробив Олесь?

2. Складання ситуації з позитивною кінцівкою

3. Обговорення прислівя

Новою дорогою йди, та й старої не забувай.

Як ви розумієте зміст цього прислівя?

4. Висновок

Що потрібно зробити, якщо хочеш піти до школи іншим шляхом?

VIII. Розпізнавання дорожніх знаків

1. Поглянь на малюнок. Які дорожні знаки ти бачиш? Про що вони свідчать?

2. Як слід переходити дорогу у цьому випадку?

IX. Створення власних дорожніх знаків, що допоможуть на шляху до школи

X. Математична хвилинка

Задача

Юрко поспішав до школи, переходячи проїжджу частину вулиці на зелене світло. Раптом зелений вогник швидко зник, а замість нього зявився жовтий. Від несподіваності Юрко розгубився.

Що повинен робити пішохід під час такої ситуації?

XI. Повторення і закріплення вивченого

1. Які основні правила слід памятати, коли ви поспішаєте до школи?

2. Які позначення допомагають пішоходові дотримуватись правил дорожнього руху?

3. Чому слід оминати будівельні майданчики, ями, траншеї?

4. Чим небезпечні каналізаційні люки?

5. Чи обрали ви для себе найбезпечніший маршрут «дімшколадім»?

6. На якій вулиці розташована наша школа?

7. Які небезпечні місця трапляються на вашому маршруті?

XII. Домашнє завдання

Разом із батьками ознайомитися з новими безпечними маршрутами до школи.

Урок 2

Тема. Рух учнів групами та в колонах

Мета: учити безпечно рухатися групами й у колоні; закріплювати знан­ня правил вуличного руху; розвивати навички правильного орієнтування в окремих ситуаціях та практичного виходу з них; виховувати уважність на вулиці, відповідальність за свої дії.

Обладнання: два червоних прапорці; три кружечки (червоний, жовтий, зелений); ілюстрації до теми.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Девіз уроку: «Одинокому дорога дуже довга».

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда.

Які автомобілі ви бачили на вулиці?

Що таке перехрестя?

Яке перехрестя називають регульованим?

Хто керує рухом на вулиці?

Де рухається транспорт?

Де рух на вулицях небезпечний для пішоходів?

Чому автомобілі, що їдуть назустріч один одному, можуть зіткнутися?

Де і як необхідно переходити вулицю?

Що може бути причиною дорожньо-транспортного травматизму?

III. Гра «Назви дорожній знак»

Двоє учнів стають у кінці проходів між партами. За сигналом ведучого вони починають рухатися вперед, по черзі називаючи будь-який дорожній знак на кожен крок. Перемагає той, хто перший дістанеться першої парти.

IV. Бесіда про рух учнів групами

1. Слухання оповідання

Після уроків шестеро хлопців вирішили піти до книжкового магазину.

Вони мали перейти через проїжджу частину дороги. Коли вони підійшли до «зебри», то побачили, що Юрко вже перебігає дорогу неподалік від «зебри», Миколка почав завязувати свої кросівки, а Вова зупинився посеред дороги, дивлячись на красивий джип. Люди, які переходили разом із ними, обходили їх, роблячи їм зауваження.

2. Бесіда

Чому люди робили зауваження хлопцям?

Як необхідно було перейти проїжджу частину дороги?

V. Фізкультхвилинка

Щоб без втрати і без шкоди

Перейти дорогу,

Хай вивчають пішоходи

Цю науку строгу.

VI. Складання правил для руху учнів групами та у колоні

1. Дидактична гра «Доповни ре­чення»

  Ітимемо класомколоною по... . (двоє).

  Колону супроводжують... (дорослі), які обовязково повинні мати червоні... (прапорці) та ліхтарі для руху в темний час доби.

  Організовані колони можуть рухатися по... (правому) боку проїжджої частини дороги, але не більш ніж у чотири ряди, не заважаючи транспорту.

  Під час руху у темний час доби колону супроводжують ліхтариками. Попереду ліхтарик... (білого) кольору, а позаду — ... (червоного) кольору.

  Групою будемо чітко триматися... (правого боку тротуару), якщо його немає, то йдемо по... (узбіччю)
у світлий час доби і тільки у супроводі... (дорослих).

  Без дозволу вчителя не можна... (залишати стрій).

  Іти необхідно... (кроком), не... (бігти) і не... (затримуватись).

  Переходити вулицю потрібно по... (пішохідному переходу, по «зебрі»).

  Під час переходу вулиці не можна... (гратися, штовхатися, кричати чи голосно спілкуватися).

  Перед переходом потрібно... (зупинитися) і подивитися на... (світлофор).

  Під час переходу колони дорослі із червоними... (прапорцями) стають посеред дороги з обох боків «зебри», розвівши руки по сторонах, доки колона не перейде дорогу.

  Переходити вулицю можна на... (зелений) сигнал світлофору.

2. Бесіда

Як переходити вулицюгрупою або колоною, якщо перехрестя нерегульоване? (Так само, але спочатку варто дочекатися, доки на дорозі не буде машин.)

VII. Математична хвилинка

Задача

Регулювальник крокодил Гена стояв на перехресті та забирав усіх, хто порушував правила дорожнього руху. Скількох порушників він забрав, якщо Вовчик тричі перейшов на червоне світло, а Лисиця це зробила вдвічі більше, пані Шапокляк перейшла дорогу по поверхні підземного переходу, а Їжачок у цей час переглядав мультфільм?

VIII. Тренування переходу проїжджої частини пішохідним переходом на тренувальному майданчику

Клас під керівництвом учителя і дітей із червоними прапорцями та кольоровими кружечками сигналів світлофору вчаться переходити дорогу колоною та групами на тренувальному майданчику.

IX. Підсумок уроку

Які знаки сигналізують про пішохідний перехід?

Як слід переходити вулицюколоною або групою?

Що в цей час роблять машини?

Урок 3

Тема. Турбота держави про безпеку руху. Державна автомобільна інспекція

Мета: ознайомлювати з поняттям «Державна автомобільна інспекція»; розширювати уявлення учнів про турботу держави про безпеку руху; розвивати вміння швидко приймати рішення в складних ситуаціях; виховувати повагу до працівників Державної автомобільної інспекції, культуру поведінки на вулицях, у громадських місцях.

Обладнання: розкреслений майданчик із видами перехресть, модель світлофора, жезли, дорожні знаки, кольорова крейда.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Девіз уроку: «Дорога і вночі не спить».

II. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

Які сигнали регулювання дорожнього руху ви знаєте? (Світлофор, регулювальник)

Яке значення мають транспортні світлофори?

Яке значення мають пішохідні світлофори?

Як діють водії та пішоходи під час цих сигналів?

На кого потрібно зважати, якщо на перехресті працюють світлофор і регулювальник? (На регулювальника, адже його сигнали важливіші.)

II. Повідомлення мети уроку

Сьогодні ми ознайомимось із поняттям «Державна автомобільна інспекція» і дізнаємося більше про турботу держави щодо безпеки дорожнього руху.

III. Ознайомлення з поняттям ДАЇ

Що таке ДАЇ?

Дорожня автомобільна інспекціяце така служба, у якій працюють інспектори, які стежать за дорожнім рухом, за дотриманням правил дорожнього руху водіями, пішоходами та пасажирами, забезпечують безпеку на проїжджій частині дороги.

Інспектор одягнений у спеціальну форму. Позаду на куртці розташовані три великі літериДАЇ. Попереду прикріплений нагрудний знак, на якому написано номер, згідно з якими можна дізнатися, де працює інспектор.

У кожного інспектора є свисток для того, щоб привертати увагу водіїв та пішоходів, а він має жезлпалку
з чорно-білими смугами, яку інспектор тримає в руках. Цим жезлом він управляє дорожнім рухом, регулюючи його.

Куртку і жезл автоінспектора видно і в темряві, адже вони світяться і відбивають світло фар автомобілів.

Взаємини інспектора ДАЇ з учасниками дорожнього руху повинні ґрунтуватися на суворому дотриманні законності. Звертаючись до учасників дорожнього руху, співробітники міліції повинні назвати себе, свою посаду, звання та прізвище, повідомити причину зупинки транспортного засобу або пішохода.

Із підлітками співробітник повинен поводитись так само ввічливо, як із дорослими. Зауваження дітям роб­ляться з урахуванням їх віку.

Дії автоінспектора повинні бути зрозумілими учасникам дорожнього руху.

IV. Тренувальні вправи

Діти перетворюються на «пішоходів» та «автомобілістів». За знаками регулювальника вони починають рухатися на перехресті. «Автоінспектор» зупиняє по черзі «пішоходів» та «автомобілі», при цьому представляється та називає причину зупинки.

V. Фізкультхвилинка

Як боком до вас інспектор стоїть,

То ви не вагаючись «зеброю» йдіть.

Коли ж повернув до вас спину чи груди,

Це значитьспиніться
на хвильку-но, люди,

Бо дозволу в мить цю на рух вам не буде.

VI. Малювання автоінспектора майбутнього

Щодня на наших дорогах збільшується кількість машин. Рух машин та пішоходів ускладнюється, тому й автоінспекторам стає складніше працювати.

Яким ви уявляєте автоінспектора майбутнього? Намалюйте.

VII. Турбота держави про безпеку руху

Основними завданнями ДАЇ є: збереження життя, здоровя та майна учасників дорожнього руху; захист їх законних прав та інтересів, а також інтересів суспільства; попередження правопорушень дорожнього руху.

У місцях тимчасових заторів у русі, під час проведення масових та спеціальних заходів, при зіпсованому світлофорі, під час забезпечення переходу доріг пішоходами та в інших випадках співробітник ДАЇ виконує регулювання руху жестами.

Сигнали регулювальника не можуть передбачити всіх ситуацій, що виникають у складних умовах. Тому йому дозволено подавати й інші сигнали, що повинні бути зрозумілими водіям і пішоходам. Наприклад: жестом показати на необхідність пришвидшити або звільнити рух, рухатися ближче до правого або лівого боку проїжджої частини дороги. У незвичайних умовах водії та пішоходи зобовязані дотримуватись сигналів регулювальника, навіть якщо вони не узгоджуються з сигналами світлофору, дорожніми знаками або лініями дорожньої розмітки.

VIII. Математична хвилинка

Задача

Одного разу Петько йшов по тротуару, як раптом почув звук сирени. До перехрестя, виблискуючи маячком, швидко рухався автомобіль ДАЇ, ведучи за собою колону автобусів. Ця машина не зупинилася на червоний сигнал світлофору, а продовжувала рух уперед. За нею рухалася низка автобусів.

«Оце так ДАЇ! Не знає правил дорожнього руху»,— подумав про себе Петро.

Як ви гадаєте, чому водій автомобіля ДАЇ не зупинився на червоний сигнал світлофору?

IX. Конкурс регулювальників

Четверо учнів, за бажанням, шикуються у ряд на невеликій відстані одне від одного. У кожногожезл. Ведучий подає команди, регулювальники їх виконують. Хто помилився, залишає гру, його місце займає інший учень. Решта учнів стежать за правильні­стю виконання рухів.

X. Підсумок уроку

Як держава турбується про безпеку руху?

Що таке ДАЇ?

Які функції виконує ДАЇ?

Як розпізнати інспектора ДАЇ?

Урок 4

Тема. Гальмівний шлях. Гальмівна відстань

Мета: ознайомлювати з поняттям «гальмівний шлях» та «гальмівна відстань»; продовжувати формувати в учнів уяву про безпечну поведінку на вулицях і дорогах; давати поняття про те, що рухомий транспорт зупинити неможливо; розвивати вміння орієнтуватися в складних ситуаціях; виховувати культуру поведінки на вулиці.

Обладнання: ілюстрації до теми.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Девіз уроку: «Озирайся на колеса

II. Актуалізація опорних знань

Які види машин заповнюють наші вулиці?

Яким є призначення цих машин?

Чи з однаковою швидкістю рухаються машини?

Чому не можна перебігати вулицю перед транспортом, що наближається?

III. Повідомлення мети уроку

Автомобіль та інші транспортні засоби вмить зупинити неможливо. Після гальмування автомобіль, автобус, тролейбус, мотоцикл по інерції долають ще якусь відстань. Іноді цього досить, щоб наїхати на людину. Стан погіршується у погану погоду під час дощу, снігу або ожеледиці. За цих умов вулицю переходити особливо небезпечно.

Сьогодні ви дізнаєтесь, що таке гальмівний шлях.

IV. Ознайомлення з поняттям «гальмівна відстань» та «гальмівний шлях»

Машина починає рух повільно. Навантажений автомобіль повільно набирає швидкість. Від швидкості автомобіля залежить безпечність руху. Безпечною є швидкість, що забезпечує зупинку автомобіля до місця небезпеки. Таку швидкість можна досягти, якщо правильно обрано дов­жину зупинного шляху або дистанцію безпеки.

Зупинний шляхце відстань, яку долає автомобіль після того, як водій помітив небезпеку, до моменту, коли машина повністю зупинилася, не доїжджаючи до місця або обєкта небезпеки.

Гальмівний шляхце відстань, яку подолано автомобілем від початку гальмування до цілковитої зупинки.

На довжину гальмового шляху впливають:

  швидкість руху автомобіля перед початком гальмування;

  тип та профіль дороги;

  вид дорожнього покриття та його стан;

  тип і стан шин автомобіля;

  стан гальма.

V. Тренувальні вправи на швидкість зупинки

Учням по черзі пропонується за командою бігти, потім за командою «Стоп» умить зупинитися. Учні намагаються це зробити, але у них не виходить, хоча б один крок вони роблять після миттєвої зупинки. Те саме відбувається з автомобілем або мотоциклом. Водій тисне на педаль гальма, а машина ще деякий час продовжує їхати. Робиться висновок: «Жодний транспорт зупинити одразу під час руху не можна

VI. Фізкультхвилинка. Гра «Павутинка»

Діти сидять у колі. У ведучого
в руках клубок ниток. Він кидає будь-кому з дітей клубок, називаючи причину нещасних випадків на дорогах: «Сашко, ходити вздовж проїжджої частини без тротуару небезпечно». Сашко тримає нитку, а клубок кидає далі: «Олю, грати на проїжджій частині дороги небезпечно». Оля тримає нитку, а клубок кидає далі, гра триває.

VII. Цікава хвилинка

Як ви гадаєте, одна секундаце багато чи мало?

Що для пішохода одна секунда? (Один крок)

А машина, швидкість якої 60–80 км
на годину, за 1 с долає 20 м.

Іноді пішохід бачить: машина зовсім близько,— але все одно поспішає перебігти дорогу, гадаючи, що водій устигне загальмувати. При цьому пішохід не хоче розуміти, що навіть якщо він зі всієї сили тиснутиме на педаль гальма, він не встигне зупинитися. Водночас не спрацьовують навіть дуже надійні гальма. А якщо дорога слизька, то гальмівний або зупинний шлях подовжується.

У результаті при швидкості 80 км/год машина остаточно зупиниться тільки через 40 м після того, як водій почав гальмувати.

Саме тому через дорогу необхідно переходити обережно та не мчати напереріз машинам.

VIII. Малювання плакатів «Пам’ятай про гальмівний шлях!»

IX. Математична хвилинка

Задача

Федько з друзями грав у футбол. Місце для гри було обрано неподалік від проїжджої частини. Федько так захопився грою, що не помітив, як опинився із мячем біля дороги. Удар! І мяч полетів, але не у ворота, а на проїжджу частину. Хлопчик кинувся за ним. Раптом почув виск гальма машини, що наближалася. Що ж тепер буде?

Що може статися з хлопцем? Чому?

Придумайте позитивну кінцівку до цієї задачі.

X. Підсумок уроку

Що таке гальмівний шлях?

Чи потрібно орієнтуватися у гальмівній відстані?

Від чого залежить гальмівний шлях?

Що впливає на довжину гальмівного шляху?

Чому не можливо негайно зупинити автомобіль?

Чому не можна перебігати вулицю перед машиною, що наближалася?

Урок 5

Тема. Правила переходу вулиць
і доріг (практичне заняття)

Мета: перевіряти практично знання учнів із правил дорожнього руху та безпечної поведінки на вулиці; учити орієнтуватися на перехрестях, вулицях міста; розвивати вміння швидко приймати рішення в складних ситу­аціях; виховувати культуру поведінки на вулицях, у громадських місцях.

Обладнання: розкреслений майданчик із видами перехресть; модель світлофора; жезли; дорожні знаки; кольорова крейда; макети автомобільного керма; права водія; медалі «Кращий пасажир», «Кращий пішохід», «Кращий регулювальник».

Хід уроку

I. Організаційний момент

Девіз уроку:

«І людну вулицю і стежку вибирайте,

Щоб і життя, й здоровя зберегти».

II. Повідомлення мети уроку

Сьогодні на уроці ми на практиці закріпимо правила вуличного руху і розвиватимемо навички правильного орієнтування в окремих ситуаціях.

III. Гра «Хто краще орієнтується»

За командою учні розходяться по намальованому майданчику і починають там рухатися. Коли ведучий говорить: «Стоп», то усі зупиняються. Ведучий підходить до декількох учнів і запитує: «Ти хтоЯкщо учень стоїть на «зебрі», він каже: «Я пішохід», якщо на дорозі — «Ямашина» тощо. Потім рух знов поновлюється.

IV. Гра «Збери прапорці»

Клас обєднується у чотири команди. Кожна команда отримує пакет із завданням, яке необхідно виконати практично. У листі накреслено маршрут руху за дорожніми знаками. Рухаючись за схемою, необхідно зібрати прапорці, що розташовані біля кожного вказаного дорожнього знаку. Після виконання завдання рахуються прапорці, якщо їх кількість відповідає заданій, то команда впоралася із завданням. (Кількість прапорців на кожному маршруті різниться.) За бажанням можна присуджувати командам бали.

V. Конкурс малюнків «Незвичайний дорожній знак»

Клас за бажаннями учнів обєднується у декілька команд. Необхідно придумати і намалювати неіснуючий дорожній знак. Потім кожна команда відгадує назву знака решти команд; хто більше відгадаєтой переможець.

VI. Фізкультхвилинка

Ведучий — «регулювальник», який стоїть у центрі майданчика із жезлом. Клас обєднується у чотири групи:

  «автобуси» (стрибки на двох ногах);

  «тролейбуси» (стрибки на одній нозі по черзі);

  «трамваї» (стрибки кружляючи нав­коло себе);

  «спеціальний транспорт».

Ведучий дає команду почати гру, показуючи за допомогою жезла або кружечків світлофору, що потрібно  робити, при цьому називає команду, яка повинна виконати завдання. Іноді ведучий дає завдання двом командам, одна з них — «спеціальні машини». Виконання завдання кожної команди аналізується.

VII. Гра «Слухняний пішохід»

Для гри намалювати три кола: червоне, зелене, жовте. Учні по черзі підходять до «перехрестя», перед яким є «світлофор» (три кола). При цьому кидають мяч, намагаючись влучити у будь-яке коло. Влучив у зеленепереходь, у червонезалишайся,
у жовтекидай ще раз.

VIII. Гра «Ми — пасажири»

За бажанням учні стають «водіями» «автобуса», «тролейбуса», «трамвая».
У центрі учень — «світлофор». Ведучий командує, якій «машині підїжджати» до «зупинки».

Біля знаку «Зупинкастоять учні. Коли «підходить автобус», то декілька учнів «заходять» у нього і продов­жують рух до «Зупинки 2».

«Водієві» необхідно бути уважним, тому що «світлофор» змінює свої сигнали (кольорові кружечки). На «зупинціслід «вийти з автобуса» та обійти його, щоб перейти на другий бік «дороги». Учні спостерігають за правильністю дій «пасажирів».

Ведучий визиває інший вид транспорту.

IX. Гра «Здаємо на права водія»

Бажаючі по черзі підходять до кожного знаку, що знаходяться на тренувальному майданчику, і розповідають усе про цей знак. Спостерігачі можуть поставити тільки одне запитання щодо певного правила дорожнього руху. Якщо правильно дано всі відповіді, то учень має право отримати права водія.

Не доцільно виставляти всі знаки водночас. Протягом гри знаки слід змінювати або додавати інші.

X.  Підбиття підсумків змагань. Нагородження переможців. Вручення прав кращим водіям

Урок 6

Тема. Обов’язки пасажирів

Мета: ознайомлювати з видами транспортних засобів, обовязками пасажирів; учити користуватися міським транспортом без загрози для життя; формувати уяву про безпечну поведінку на вулицях міста; розвивати вміння орієнтуватися у складних ситу­аціях; виховувати культуру поведінки
у громадському транспорті.

Обладнання: плакат «Види транспортних засобів»; ілюстрації до теми.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Девіз уроку:

«Машина близько чи трамвай

Нехай проїдуть, зачекай

II. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда

Якою повинна бути поведінка на вулицях і дорогах?

Які види транспорту можна зустріти на вулицях нашого міста? (Автомобілі, тролейбуси, мотоцикли, моторолери, трактори, самохідні машини та ін.)

Чим вони різняться? (Призначенням, габаритами; рухаються з різною швидкістю.)

2. Повідомлення мети уроку

Сьогодні ми ознайомимось із класифікацією автомобілів, які ми зустрічаємо на вулицях нашого міста. Голов­не, що варто запамятати,— міський транспорт може становити загрозу безпеці людини.

III. Ознайомлення із класифікацією автомобілів

Автомобілі, що беруть участь у русі, класифікуються так:

  спеціальні;

  транспортні (вантажні й пасажирські).

До спеціальних автомобілів належать:

  пожежні;

  швидка допомога;

  аварійні;

  міліцейські;

  автокрани.

Вантажні автомобілі призначені для перевезення вантажів і різняться залежно від вантажопідйомності.

Легкові автомобілі необхідні для перевезення пасажирів. Вони різняться за типом кузова та робочим обємом двигуна.

Автобуси, призначені для масового перевезення пасажирів, поділяються на:

  міські;

  приміські;

  міжнародні.

Трамваї та тролейбуси належать до міського (громадського) електротранспорту і призначені для перевезення пасажирів за визначеними маршрутами за розкладом.

Мотоцикли і моторолери різняться за конструкцією: одиночні та із коляскою; за призначенням: дорожні, вантажні, спеціальні та ін.

Трактори бувають на гусеничними та колісними.

Самохідні машини поділяються на самохідні шасі та самохідні дорожньо-будівельні машини, на які можна встановлювати кузов для перевезення вантажів.

Який вид транспорту ми не згадали? (Залізничний)

Для чого він призначений? (Для перевезення вантажів та пасажирів)

Як ви розумієте значення слів «громадський транспорт»?

IV. Малювання видів транспорту. Складання загадок про різні види транспорту

V. Фізкультхвилинка

Щоб здоровим завжди бути,

Треба добре те збагнути,

Що дорога, безперечно,

Дуже й дуже небезпечна.

Та як правила ти знаєш

І щодня їх памятаєш,

То, звичайно, що тоді

Де узятися біді?

VI. Пригадування правил пасажирів та правил посадки і висадки із транспортних засобів

Правила пасажирів

1. Пасажири очікують на транспорт на майданчику для посадки, якщо його немає,— на тротуарі або на узбіччі біля вказівника зупинки.

2. Посадку та висадку слід виконувати з боку тротуару або узбіччя і тільки після цілковитої зупинки транспортного засобу.

3. Якщо посадка та висадка неможлива з боку тротуару або узбіччя, то вона може бути виконана з боку проїжджої частини за умови, що це буде безпечно і не утворюватиме перешкоди решті учасників руху.

4. Під час посадки не слід створювати натовп, затримуватись біля вхідних дверей, слід пройти вперед, давши можливість зайти решті пасажирів.

5. Школярі поступаються місцем дорослим, маленьким дітям.

6. Не можна перешкоджати зачиненню дверей, висуватися з вікон, виходити з транспорту до цілковитої його зупинки.

7. Відволікати водія під час руху не дозволяється.

8. Слід бути дуже уважним під час посадки у трамвай. Доки трамвай не підійде, слід залишатися на тротуарі або узбіччі, або біля вказівника зупинки.

Коли трамвай підійшов, а машини зупинилися, тоді можна підходити до трамвая.

9. Пасажири, які вийшли з трамваю, повинні негайно залишити проїжджу частину.

10.     Виходячи з автобуса, тролейбуса, трамвая, необхідно відійти на тротуар або узбіччя.

11.     Якщо потрібно дістатися другого боку вулиці, необхідно знайти вказівник переходу і там перейти.

12.     За містом, де немає показників переходу, дорогу переходять тоді, коли автобус відійде від зупинки і дорога добре проглядатиметься.

13.     Трамвай обходь спереду, автобус, тролейбуспозаду!

Пам’ятайте!

Порушуючи правила користування громадським транспортом, ви ставите під загрозу своє життя і життя багатьох пасажирів та перехожих.

VIII. Гра «Пішохід-знавець»

Діти обєднуються в команди: «пішоходи», «автобус», «тролейбус», «трамвай», «поїзд». «Пішоходи» стоять на «зупинці», ведучийу центрі.

Ведучий. Підїжджає трамвай, розпочинайте посадку!

«Пішоходи». Ні, не можемо, трамвай ще не зупинився. Трамвай зупинився, можна заходити у трамвай?

Ведучий. Якщо дасте правильну відповідь на запитання, заходьте.

Він ставить запитання щодо будь-якого правила дорожнього руху. Якщо «пасажири» відповіли правильно, гравці міняються місцями.

VIII. Математична хвилинка

Задача 1

Марина вийшла з будівлі музичної школи і побачила трамвай, що наближався до зупинки. Вона вмить схопилася і побігла назустріч трамваю, адже знала: має обмаль часу і може спізнитися до ліцею.

Про що забула Марина?

Задача 2

Після відвідування басейну Івась та Андрій швидко застрибнули у тролейбус. Розштовхуючи всіх, вони кинулися до вільних місць. Коли тролейбус поїхав, почали голосно обмірковувати план змагань, потім засперечалися, адже не змогли поступитися один одному. Андрій підняв свою спортивну сумку і хотів замахнутися нею у бік Івася, але поруч стояла маленька дівчинка, яку він і зачепив своєю сумкою.

Проаналізуйте дії хлопців. Чи могла б ситуація скластися інакше? Як?

Задача 3

У вихідний день дівчата вирішили відвідати кінотеатр. Домовилися зустрітися на автобусній зупинці. Коли всі зібралися, то сіли в автобус і поїхали. Щойно автобус поїхав, вони голосно, перебиваючи одна одну, почали розпитувати водія, де їм краще вийти, щоб швидше потрапити до кінотеатру. На потрібній зупинці вони вийшли, але розгубилися: як їм перейти на другий бік вулиці, адже дорога широка, машин занадто багато. Зупинилися вони і не знають, як бути?

Чи правильно поводились дівчата під час руху автобуса?

Що робити дівчатам? Допоможіть, будь ласка!

IX. Підсумок уроку

Який транспорт називається громадським?

Хто є учасником руху?

Назвіть обовязки пішоходів.

Назвіть обовязки пасажирів.

Урок 7

Тема. Сигнали світлофорів, регулювальників руху

Мета: перевіряти знання учнів із правил безпечного переходу проїжджої частини дороги; повторювати сигнали світлофору та регулювальників руху, дорожні знаки, прилади, лінії, що допомагають безпечному переходу; учити практично визначати безпечні місця переходу вулиці на шляху до дому; розвивати уміння орієнтуватися а вулицях міста; виховувати культуру поведінки на вулиці.

Обладнання: плакати «Пішохідні переходи»; ілюстрації до теми; індивідуальні картки із завданнями.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Повідомлення мети уроку

Девіз уроку: «Дома рука й нога сплять