Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Символіка хліба як народного добра

 

Л. В. Пономаренко, спеціаліст, старший учитель, ЗОШ I–III ст. 97, м. Харків


 

Виховна година

Звучить фонограма маршу.

Під музику діти заходять у клас, утворюють півколо, попередудівчинка в українському вбранні, з короваєм у руках.

Ведучий. Доброго дня, любі гості! За традицією, ми зібралися на свято в нашому класі, присвячене найголов­нішому продукту в житті кожної людинихлібу. Раніше в Україні господиня щодня пекла житній хліб. Хліб у кожній хаті обовязково лежав на столі, а біля нього стояла сіль. У неділю й на свята пекли пампушки, пиріжки, коржі, млинці. Їжею й окрасою був хліб на різних святах і обрядах. Хлібом і сіллю й нині зустрічаємо ми дорогих гостей.

Дівчинка-українка

В народі хліб, мов матір, поважають,

Ця шана з плином часу не зника.

І дорогих гостей завжди стрічають

З хлібиною в барвистих рушниках.

2-й учень

Так хай же щедро наливає соком

І колоситься золотистий сніп.

І хай же родить більше з кожним роком

Його величністьгодувальник хліб.

Пісня про хліб.

3-й учень

Як пахне хліб? Ви знаєте, як пахне хліб?

Диханням сівача, вогнем безсонних діб,

Трудом і творчістю,

людським гарячим потом.

4-й учень

Він пахне так, як пахнуть медом соти.

З труда важкого виросло зерно,

Із дум і помислів достаток благо світу,

Запах в печі, як молоде вино.

5-й учень

Та пахне він завжди єдиним змістом,

Трудом безсонних ранків і ночей.

Учні сідають на місця.

Ведучий. Звідки ж прийшов до нас хліб? Хто перший скуштував його?

Під повільну музику виходить первісна людина.

Ведучий. Далекий-далекий час... У печері біля вогню сидить старійшина племені. Чоловіки повернулися з полювання ні з чим. Усі запаси вичерпані. Що ж буде? На світанку він пішов шукати їжу. Довелося йти дуже далеко. Сонце піднімалося все вище і вище. І раптом на протилежному схилі він побачив незнайомі рослини. На їхніх стеблах погойдувалися колоски. Що в них?

Музика стихає.

6-й учень

Мій пращур брів із пралісу густого,

Як звір, голодний, бо не вполював.

Остання сила гаснула у нього,

І, падаючи між високих трав,

Хапавсь у порятунку за стеблинку,

Здавалось, на самісінькім краю.

І ненароком у руці живинку

Відчув, затис, як знахідку свою.

Тоді, можливо, і зявилось жито,

Коли мій пращур залишився жити,

Коли на сито пальців перше свято,

Зерно просіяв і наситивсь ним!

Ведучий. Відтоді життя людини пішло по-іншому. Хлібне зернятко привязало її до землі. Вона вже не блукала по лісах і полях у пошуках їжі, а оселилася біля хлібного поля. Так і повелося. Навесні люди сіють хліб. Щедро оспівана ця праця людська. Зерно для людини і досі залишається земним дивом.

7-й учень

Ой весна, весна, днем красна.

Що ж ти нам, весно, принесла?

Від ранку до вечораорання, орання.

Від ранку до вечорасіяння, сіяння.

8-й учень

Ой, рано, рано пісні співають,

А ще раніше люди в поле виїжджають,

Золотом ниви засівають.

Ведучий. Нелегко дається хліб. Справжню ціну йому складають хлібороби, ті, хто до землі найближчі, хто від засіву до жнив живе сподіваннями й турботами хлібної ниви. Необхідно вчасно і якнайшвидше зібрати вирощений хліб. Один жнивяний день рік годує.

9-й учень

Настало літо. Йдуть жнива.

Шумлять, хвилюються жита.

Поглянь лише навколо

Пшениця стигла, золота,

Додолу хилить колос.

10-й учень

Як жнива ідуть в колгоспі,

Комбайнери вдомагості.

Від зорі і до зорі

Хліб збирають трударі.

Виходять хлопчики в комбінезонах.

Усі

Вийшли в поле трударі,

хліб косити до зорі.

Хоч не рано почали, та багато утяли.

1-й учень

Ой, жнися, загоне, жнися,

Ой, на мене не дивися,

Бо я женчик маленький,

В мене серпик тупенький.

2-й учень

До кінця, женчики, до кінця,

Підемо додому до сонця!

3-й учень

До межі, женчики, до межі!

Уже ж ваші пироженьки у діжі!

Ведучий. Отже, хліб у коморі. Але свято врожаю після цього не завершувалось. Потрібно було готуватися до осінньої сівби.

Виходить Осінь (під заспів пісні).

Усі

Осінь золота прийшла до нашого краю,

Всім нам радість принесла,

добрі урожаї.

Ой дана, дана, дана, добрі урожаї!

Танок Осені.

Ведучий

Осінь, діти, до нас йде,

Урожай із собою веде.

Осінь виводить Урожай.

Урожай

Я багато для вас маю,—

Про це загадки загадаю.

  Хто в поле ходить, жне й молотить,

    Жито пшеницю, всяку пашницю? (Комбайн)

  Хвалить його кожен, любить його кожен,

    І дня ми прожити без нього не можемо. (Хліб)

  Зимою біле, весною чорне,

    Літом зелене, восени стрижене. (Поле)

  Гострозубий крокодил по всім полям ходив,

    Де були його слідизеленіють там ряди. (Сівалка)

  Хто це поле оре, сіє,

    Та й хліб збирає? (Хлібороб)

  Одне кинув

    Цілу жменю взяв. (Зерно)

  У полі дядько русий зустрівся якось нам,

    Стирчать угору вуса, ще довші, ніж він сам. (Ячмінь)

  Треба сила тут річна,

    Щоб текла ріка мучна. (Млин)

  Виріс в полі дім, є зернятка в нім,

    Стіни позолочені, вітерець колише дім на стовпчику золотім. (Колос)

Ведучий. Нарешті дожата остання гілка, снопи повязано і складено в полукіпки. Час плести обжинковий віночоксимвол щедрого врожаю і успішного завершення жнив. За традицією пекли хліб із борошна нового врожаю.

Усі

Ой, прочини, хазяїне, ворота,

Бо вже йде з поля робота.

Кладемо хліб на хліб, старий на новий,

Щоб не були безхлібні.

Спасибі, люди, що вшанували хліб.

Свіжим зерном обсію вас.

Нехай сіється-родиться

На новий урожай, на дорідне зерно.

Ведучий. «Тихо, діти, хліб у печі!» — зустрічає онуків бабуся і розповідає їм, що не можна в такі хвилини галасувати, а особливо не подобаються хлібу лайливі слова. Виймає господиня з печі пухкі золоті паляниці: «Тепер наша хата хлібом багата. Дай, Боже, і на той рік діждати». Шану до хліба підкреслюють і народні вислови. Які прислівя про хліб ви знаєте?

  Без хліба суха бесіда.

  Хлібусьому голова.

  Хліб та водакозацька їда.

  Хлібнаше багатство.

  Без праціхліба не матимеш.

  Пахучий хлібто щедрий дар землі, за труд і розум доблесний людині.

  Пшениця колоситьсядуша веселиться.

  Хліб на століБог у домі.

Ведучий. Як добре говорить народ про хліб!

11-й учень

Хліб! У пошані до нього

Схилимо низько чоло! (Поклін)

Хліб! Це святіше святого

Сонце, життя і тепло.

12-й учень

Хліб! Він у кожному домі.

Хліб на гостиннім столі.

13-й учень

Знають дорослі, знають малі:

Без хліба не буде життя на землі.

Куди б ти не потрапив,

Куди б ти не пішов

Усюди би повагу до хліба ти знайшов!

Ведучий. Славиться наш край хлібами. Про Україну кажуть: хліборобний край. Подивіться, скільки хлібобулочних виробів придумали люди. І до них ставлення особливе.

14-й учень

Не кидайсь хлібом, він святий! —

В суворості ласкавій,

Бувало, каже дід старий

Малечі кучерявій.

15-й учень

Не грайся хлібом, то ж бо гріх,—

Іде до немовляти,

Щасливий стримуючи сміх,

бувало, каже мати.

16-й учень

Бо красен труд, хоч рясен піт,

Бо жита дух медовий.

Життя несе у людський світ

І людській родить мові.

17-й учень

Хто зерно сіє золоте,

В землі палку невтому,

Той сам пшеницею зросте

На полі вселюдському.

Ведучий. Так чому хліб називають золотим?

Виходять приятелі хлібороба.

Їжак. Живлюся мишами, гусінню та іншими шкідниками поля. Не вбивайте їжаків!

Кріт. Живлюся червяками, гусінню. Не губіть кротів!

Жаба. Я одна щогодини зїдаю близько 30 червяків. Не вбивайте жаб!

Пташки. Хрущі, гусінь й червякинайголовніші вороги хлібороба. Лише пташки легко можуть упоратися
з ними. Не знищуйте птахів!

Ведучий. А зараз, підбиваючи підсумки виховної години, ми позмагаємося, щоб закріпити набуті знання.

Клас обєднується у команди — «Колосок» і «Зернина».

1 завдання. У яких казках, творах згадуються хліб і хлібні вироби? («Колобок», «Колосок», «Царівна-жаба», «Коник-горбунець», «Незжата полоса»)

2 завдання. Із завязаними очима слід намалювати хлібний колосок (по троє гравців від команди).

3 завдання. Розвязати кросворд (за вибором учителя).

4 завдання. Записані речення розташувати у правильній послідовності.

Раніше жито посіяти.

Спершу треба снопи обмолотити, зерно в мішок зібрати, мішки до млина завезти та борошна намолотити.

Спершу треба землю зорати.

Спечеться хліб, отоді і наїсися його.

Дочекайся, доки жито зійде, холодну зиму перезимує, навесні виросте, потім закрасує, потім почне наливати зернятка, потім достигати.

Потім треба землю заборонувати.

Спершу достигле жито треба зжати, потім у снопи повязати, снопи ці в копи поставити.

Вітер їх провіє, сонечко просушить, тоді вези на тік...

Борошно треба замісити в діжі й чекати, поки тісто підійде, тоді в гарячу піч садити.

5 завдання. Святково прикрасити стіл, використовуючи хлібні вироби.

Ведучий. Усе колись завершується. Добігає кінця і наша зустріч.

Осінь і Урожай (по черзі)

Міцного здоровя, багато щастя!

Чистої води з криниці!

У полі ярої пшениці!

Хліба-солі на столі!

Усі. І погоди на душі!

 

Відгуки читачів