Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Вивчення фразеологізмів у початковій школі

 

О. Г. Коломійченко, учитель початкових класів, спеціалізована I–III ст. школа 1 ім. Т. Г. Шевченка, м. Козятин, Вінницька обл.


 

По-справжньому прищеплювати учням любов до рідної мови, викликати захоплення багатством і різноманітністю її виражальних засобів, розвивати чуття мови і виховувати високу культуру мовлення неможливо, якщо не брати до уваги такі мовленнєві перлини, якими є фразеологізми. У кожній мові є значний запас фразеологічних висловів, у яких відображається образне мислення народу, мудрий досвід, набутий сотнями поколінь.

Фразеологізми надають мові виразності, динамічності, емоційності. Людина, яка не користується ними, позбавляє себе одного з найяскравіших засобів висловлення думок і почуттів.

Короткі народні вислови приваблюють молодших школярів яскравою грою слів, співзвуччям, ритмікою. Крім того, фразеологія є формою збереження й поширення мудрості, засобом впливу на думки та вчинки кожного нового покоління.

Ураховуючи зміст та особливості роботи з молодшими школярами, можна виділити такі види фразеологічних вправ.

1. Пошук та пояснення фразеологізмів у реченнях та текстах (вправи, що спрямовані на ознайомлення учнів зі значенням конкретних фразеологізмів)

Вправа 1

Прочитайте речення, зверніть увагу на виділені вирази і спробуйте пояснити їх значення.

Славко дві години сушив голову над важкою задачею.

«Стільки всяких турбот звалилось на мене останнім часом, аж голова іде обертом»,— розповідав Петрусь товаришеві.

А у Степана все вітер в голові, ніяк не хоче братись за науку.

«Не мороч мені голови, все одно знаю, про що ти думаєш»,— зупинила бабуся Галинку.

Вправа 2

У ліву колонку випишіть звичайні словосполучення, а в правуусталені звороти.

1) Бити посуд. Байдики бити. 2) Вийти з себе. Вийти з класу. 3) Надути волейбольну камеру. Надути губи. 4) Намотати на вус. Намотати нитку на палець. 5) Гарний апетит. Вовчий апетит.

Вправа 3

Прочитайте речення. Знайдіть у них сталі вирази, з якими ви ознайомились на уроках. Поясніть їх значення.

Марійка встала ні світ, ні зоря і пішла в садочок поливати квіти.

«Не вішай носа, Васильку,— сказав батько синові,— ще знайдеш свою загублену іграшку.

«Все-таки нашеДинамоутерло носаСпартаку”»,— радів Миколка.

Людей сьогодні було в автобусі, наче оселедців у бочці.

Вправа 4

Прочитайте текст. Гра «Хто знайде більше сталих виразів».

ПРО ГОЛОВУ І ХВІСТ

Зустрілися у саду песик Гавчик та киця Мурка. Мурка відразу скочила на дерево, щоб дивитися на Гавчика зверху вниз.

Добрий день! — весело завертів хвостом Гавчик.

Добрий день… — якось неохоче відповіла Мурка.

Чому ти така сумна? Ідеш, опустила голову.

Та ось у мене й голова тріщить, і хазяйка несмачного молока поставила. Так важко на душі: і їжа до рота не йде. Телевізор обрид, шерсть стала вилазити, на прогулянку вже й ноги не несуть

І ти сумуєш? Ну нічого, не вішай носа,— відповів песик.— Ось яживу де доведеться, сплю день у день у підвалах, листя мені за подушку. Але духом я не занепадаю! Учора знайшов смачну кістку. З друзями однокістоднокашниками граємось, ганяємо, що потім ніг під собою не відчуваємо. Узагалі друзіводою не розлити. Зараз готуємось до зими, бо важко буде, коли вона настане. Але то нічого, як кажуть мої побратими,— тримай хвоста бубликом!

Вправа 5

Прослухайте вірш Г. Бойка. Про які події в ньому йдеться? Які слова неправильно зрозумів маленький хлопчик? Що означає вислів «розбити глека»?

Через того самоката

Посварилися ми з братом.

Брат мовчав, і я мовчав,

А дідусь обох повчав:

Що це ви розбили глека?

Так до бійки недалеко!

Братик, плачучи сказав:

Глека я не розбивав!

2. Добирання до фразеологізмів синонімів із матеріалу для довідок та самостійно (вправи розраховані на засвоєння значення фразеологізмів)

Вправа 1

Замініть близьким словом стійкі словосполучення, використовуючи слова для довідок.

Як черепаха; ще й треті півні не співали, на кожному кроці, яблуку ніде впасти; брати ноги на плечі.

Слова для довідок: тісно, повільно, тікати, рано, скрізь.

Вправа 2

Зі слів для довідок доберіть слова, що близькі за значенням до поданих словосполучень.

Мороз іде по спині; байдики бити; як з неба впав; вставляти палиці в колеса; як мокре горить.

Слова для довідок: перешкоджати, повільно, страшно, несподівано, ледарювати.

3. Вправи на групування фразеологізмів за синонімічними рядами

Вправа 1

Згрупуйте слова і словосполучення, що близькі за значенням, у 3 групи.

Молоти дурниці, втекти, двічі ступнути, близько, ноги на плечі, говорити, під носом, чесати язика, накивати пятами, рукою дістати, під рукою, давати волю язику.

Вправа 2

Користуючись зразком, розподіліть подані словосполучення, залежно від значення:

1) тісно; 2) худий; 3) мовчати.

Зразок: близькорукою подати, під рукою, двічі ступнути.

Ніде голці (яблуку) впасти; ні мур-мур; ніде курці ступнути; як оселедців у бочці; прикусити язика; ані пройти, ані проїхати; шкіра та кістки; хилиться від вітру; тримати язик за зубами.

4. Вправи на добирання фразеологізмів з одним і тим самим стрижневим словом (допомагають ознайомити учнів із найпоширенішими виразами)

Вправа 1

Пригадайте, з назвами яких тварин ви зустрічались у стійких словосполученнях. Згрупуйте подані вирази залежно від того, яка тварина в них згадується.

Жити як собака з кішкою; про вовка промовка, а вовк у хату; ходити півнем; вовка ноги годують; собак ганяти; прокидатися з півнями; морський вовк; пустити червоного півня; і собаками не піймаєш.

Вправа 2

Гра «Хто більше» (проводиться по рядах)

Умова: пригадайте сталі вирази, в яких використовувалося б слово «язик» та поясніть значення кожного з них.

Довідковий матеріал: гострий на язик; як корова язиком злизала; дати волю язику; завязувати язик; ламати язик; молоти язиком; мати довгого язика; тримати язика за зубами; проковтнути язика; язик свербить.

5. Заміна виділених в тексті слів і словосполучень фразеологізмами із матеріалу для довідок або введення фразеологізмів замість крапок у речення (вправи сприяють запамятовуванню значення фразеологізмів та розвитку вміння вводити їх у контекст)

Вправа 1

Замініть виділені слова сталими словосполученнями (усно або письмово).

Ми встали дуже рано, щоб не запізнитись на поїзд.

Ці двоє хлопчиків дуже схожі між собою.

«Нікуди не годиться те, що ти зробила»,— сказала Світлані мати.

Не під силу виявилося Іванові таке важке завдання.

Слова для довідок: не по зубах; ані в тин, ані в ворота; ані світ, ані зоря; як дві краплі води.

Вправа 2

Перепишіть, змінюючи виділені слова сталими словосполученнями із довідки.

1) Тимко і Слава домовились, що зовсім рано підуть вудити рибу. 2) Олесь і Семеннерозлучні друзі, вони завжди разом. 3) Марян не тільки добре вчиться, але й усе вміє зробити. 4) Усі правила з правопису хлопці знали добре.

Довідка: до схід сонця, майстер на всі руки, на зубок, їх водою не розлити.

Вправа 3

Замість крапок уставте словосполучення із довідки.

1) Не зразу ми з ним стали друзями, але тепер нас

2) «Не хвилюйся,…» — утішала вчителька Оленку, яка не могла розвязати задачу.

3) Хлопчик важко дихав, бо біг…, щоб розповісти сестрі новину.

4) Уже давно потрібно було зробити цю справу, та все якось

Слова для довідок: руки не доходили, взяти себе в руки, водою не розлити, з усіх ніг.

6. Вправи на складання речень із фразеологізмами (спрямовані на закріплення вміння практично використовувати сталі звороти у мовленні, вводити їх у контекст)

Вправа 1

Прочитайте сталі словосполучення, поясніть їх значення, введіть у речення.

Кіт наплакав; ведмідь на вухо наступив; тільки пяти мигтять; як оселедців у бочці; ноги не несуть; працювати як мокре горить.

Вправа 2

Складіть із кожним виразом по 2 речення, в одному з них поясніть пряме значення виразу, у другомупереносне.

Брати бика за роги, мокра курка, заплющити очі, сметану збирати, наступати на пяти, мало каші зїв, на всіх парусах.

Збагатити мовлення учнів прислівями, приказками та фразеологічними зворотами допоможе складання «Словничків народної мудрості», до яких записують вирази, з якими діти ознайомились на уроках мови та читання. Поруч стисло можна зафіксувати значення фразеологізмів. Такі словники можна вести на останній сторінці в зошиті.

Урок української мови в 3 класі

Тема. Стійкі словосполучення

Мета: ознайомити учнів зі сталими словосполученнями; формувати елементарне поняття про фразеологізми; збагачувати мовлення дітей фразе­ологізмами; розвивати уяву, спостережливість; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми і мети уроку

Діти, ми з вами завершуємо вивчати розділ «Слово», виконали вже багато різних вправ, вивчили такі мовні явища, як пряме та переносне значення слів, синоніми, антоніми.

Гадаю, що ви зі мною погодитесь, що українська мова мелодійна, милозвучна, багата. Можливо, хтось зможе пояснити, чому ми називаємо нашу мову багатою? Чим саме вона багата?

III. Робота над темою уроку

1. Пояснення вчителя

Українська мова, як і всі інші, складається з слів. Поряд з окремими словами в ній є цікаві незвичайні словосполучення, що надають мові особливого колориту, роблять її гнучкою, образною.

Так, наприклад, ми використовуємо вирази «тримати язика за зубами» або «води в рот набрати». Яке вони мають значення?

Ці вислови ми називаємо сталими словосполученнями, або сталими виразами. Сталими вони є тому, що ми пригадуємо одразу ціле сполучення слів, кілька слів живуть у мові як одне ціле, мають своє значення, їх можна порівняти з одним словом.

2. Гра «Пригадай»

Давайте пригадаємо ті вирази, над якими ми вже працювали на уроках читання і мови. Який ряд назве більше стійких словосполучень? (За кожну правильну відповідь учні отримують фішки. Перемагає той ряд, який зібрав найбільше фішок.)

3. Порівняння значень словосполучень

Значення сталого сполучення слів ми визначаємо цілком із виразу, а не зі значення окремих слів, що входять до його складу. Прочитайте речення, записані на дошці, та порівняйте словосполучення. Поясніть їх значення. В якому стовпчику записані сталі сполучення слів? Чи можна замінювати в них слова?

1. Дівчинка надула кульку.

2. Мама купала сина і намилила йому шию

1. Дівчинка замовчала та надула губи.

2. Батько добре намилив шию сину за його провину

 

Спробуйте замінити сталий вираз одним словом.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вправа

Замініть близьким за значенням словом сталі словосполучення, користуючись словами для довідок.

Ані світ, ані зоря; яблуку ніде впасти; накивати пятами; клювати носом.

Слова для довідок: спати, тісно, утекти, рано.

2. Вправа 2

Розгляньте малюнки до сполучень слів «догори дном» (на одному малюнку зображений корабель, що перевернувся, а на другомубезлад у приміщенні). Де малюнок до прямого значення, а дедо сталого виразу? Спробуйте скласти два речення з цим словосполученням за першим та другим малюнками.

3. Вправа 3

Робота з додатковим матеріалом (робота в парах, набір карток на кожну парту, 3 варіанти).

Гра «Хто швидше

Складіть та запишіть у зошитах сталі сполучення слів, використовуючи картки.

Варіант 1

1) За холодну воду, тримати, молоти, яблуку.

2) Ніде впасти, не братися, язиком, язик за зубами.

Варіант 2

1) Проковтнути, кіт, росинки, сидні.

2) Язика, наплакав, в роті не мати, справляти.

Варіант 3

1) Узятись, гострий, з усіх, пекти.

2) За розум, на язик, ніг, раків.

4. Вправа 4

У мові є синонімічні сполучення слів, тобто різні вирази з однаковим значенням. Прочитайте запис на дошці. Які значення мають усі ці вирази? Складіть із ними речення (усно, кращі речення можна записати).

Аж у вухах свистить; не чути під собою ніг; з усіх ніг; на всіх парусах.

V. Підсумок уроку

Як називаються вирази, над якими ми працювали сьогодні на уроці?

Які особливості вони мають? (Використовуємо таблицю «Вузлики напамять».) Назвіть сталі словосполучення, які для вас були новими, незнайомими або найбільше сподобались. Чи всім зрозуміло їх значення?

Додаток

Вузлики напам’ять

 

1. У мові є стійкі словосполучення.

2. Вони мають закріплене за ними значення.

3. Не дозволяється замінювати одне слово іншими

 

 

Робота за таблицею

Розгляньте малюнки на лівій і правій частинах таблиці. В якій частині, на вашу думку, художник зобразив пряме значення словосполучення, а в якійзначення сталого виразу? Поясніть, як ви розумієте цей вираз. Спробуйте скласти речення з цим сталим словосполученням.

Відгуки читачів