Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Диференційовані завдання для уроків розвитку зв’язного мовлення

 

О. Г. Коломійченко, учитель початкових класів, спеціалізована I–III ст. школа 1 ім. Т. Г. Шевченка, м. Козятин, Вінницька обл.


 

Робота над прямим і переносним значенням слів

I варіант

Спиши речення. Підкресли слова, вжиті у переносному значенні. Випиши синоніми.

1. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою.

2. Пишається калинонька, явір молодіє.

3. Тополі поволі стоять собі, мов сторожа, розмовляють з полем (Т. Шевченко).

II варіант

Спиши вірш. Підкресли слова, вжиті у переносному значенні.

Хвилі плещуть на пісок,

Сміх веселий ллється,

А на березі пісок

Дивиться й сміється.

III варіант

Спиши речення. Підкресли слова кришталевий і вишневий у прямому значенніоднією рискою, а в переносномудвома.

1. Три дівчинкишколярки купили гарну вазу, вишнева, кришталева,— вона одна була.

2. Кришталева зимонька в срібнім кожушку, ти кругом насипала білого сніжку.

3. Садок вишневий коло хати.

Переказ «Живе листя»

У гущавині лісу я набрав повний мішок сухого листя. Йду і милуюся хорошою погодою, дихаю свіжим повітрям. Раптом чуюлистки у мішку шелестять. Я сідаю на пеньок і слухаю. Листки тріщать, наче в них хтось фиркає, сопе.

Мені стало цікаво: «Що за дивна ноша в моєму мішкуРозвязую його. І раптом із мішка вистрибує їжак і тікає.

Відомо, що їжаки влаштовують із листя гнізда, ховаються в них і сплять до весни. Ось їжак і зробив собі таку постіль. А я його потривожив.

Бесіда за текстом

Куди вирушив чоловік?

Що він збирав у лісі? На що звернув увагу?

Кого побачив чоловік у мішку?

Чому їжак потрапив до мішка?

Колективне складання плану

1. Мішок сухого листя.

2. Дивні звуки.

3. Їжачок.

I варіант

Напиши переказ за складеним планом. Дай імя людині.

II варіант

Напиши переказ за складеним планом та словничком. Дай імя людині.

Словник: гущавина, раптом, начебто, фиркає, дивна ноша, влаштовують, потривожив.

III варіант

Напиши переказ за складеним планом та опорними словами. Дай імя людині.

Опорні слова: гущавині лісу, повний мішок, милуюся погодою, свіжим повітрям, раптом, листки шелестять, тріщать, фиркає, сопе, цікавість взяла, дивна ноша, вистрибує їжак, влаштовують, із листя гнізда, постіль, потривожив.

Редагування

I варіант

1. Прочитай. Скажи, які недоліки є в побудові тексту. Розташуй абзаци у відповідному порядку: зачин, основна частина, кінцівка. Добери заголовок.

Над акацією літає барвистий метелик.

Ой, як же метеликові не страшно літати! Налетить метелик на колючкущо ж тоді буде?

Підійшла Оля до акації. Зламала Оля одну колючку, другу, третю.

Дівчинка Оля гуляла в саду. Оля підійшла до акації. На акації гострі-прегострі колючки.

Мама побачила й питає Олю:

Що ти робиш, Олю! Навіщо колючки зламуєш?

Щоб метелик не наколовся,— відповіла Оля.

2. Знайди слова, що повторюються невиправдано. Заміни їх іншими на зразок: Олядівчинка, вона, її, у неї, доньку; метеликвін, комаха, йому.

Запиши відредагований текст.

II варіант

Прочитай текст. Знайди слова, що повторюються невиправдано. Заміни їх іншими на зразок: Олядівчинка, вона, її, у неї, доньку; метеликвін, комаха, йому; акаціядерево, на ній.

Запиши відредагований текст.

Дівчинка Оля гуляла в саду. Оля підійшла до акації. На акації гострі-прегострі колючки.

Над акацією літає барвистий метелик.

Ой, як же метеликові не страшно літати! Налетить метелик на колючкущо ж тоді буде?

Підійшла Оля до акації. Зламала Оля одну колючку, другу, третю.

Мама побачила й питає Олю:

Що ти робиш, Олю! Навіщо колючки зламуєш?

Щоб метелик не наколовся,— відповіла Оля.

Переказ «Ледача подушка»

Маленькій Яринці треба рано прокидатися, щоб до школи йти. А не хочеться, ой як не хочеться! Яринка запитала дідуся, чому вранці прокидатися не хочеться. Дідусь сказав, що в Яринки дуже ледача подушка, але він знає, як зробити, щоб подушка не була ледачою.

Ото саме тоді, коли не хочеться прокидатися, візьми подушку і винеси на свіже повітря. Добре вибий їїнехай не буде ледачою.

Наступного дня, рано-раненько, знову не хочеться прокидатися Яринці. Але ж треба подушку провчити, лінощі з неї вибити!

Схопилася Яринка, швиденько одяглася, взяла подушку, винесла на подвірята кулачками її, кулачками!

А дідусь у вуса посміхається (За В. Сухомлинським).

Бесіда за текстом

Про кого йдеться в оповіданні?

З яким запитанням звернулася Яринка до дідуся?

Як ви вважаєте, хто був ледачим,— Яринка чи подушка?

Словник: Яринка, не хочеться, нехай, рано-раненько, наступного, вранці.

I варіант

Напиши вибірковий переказ, користуючись словником.

ІІ варіант

Напиши вибірковий переказ за темою «Як Яринка провчила подушку», користуючись словничком і допоміжними питаннями:

1. З якими труднощами мала справу щоранку Яринка?

2. Що порадив дідусь?

3. Як Яринка провчила подушку?

III варіант

Напиши вибірковий переказ на тему «Як Яринка провчила подушку» за допоміжними питаннями й опорними словами.

1. З якими труднощами мала справу щоранку Яринка? (Рано прокидатися, хочеться спати, йти до школи)

2. Що порадив дідусь? (Винести подушку, свіже повітря, бити кулачками)

3. Як Яринка провчила подушку? (Наступного дня, треба провчити, лінощі вибити, швиденько одяглася, на подвіря)

Робота над деформованими текстами

I варіант

Правильно побудуй кожне речення. Запиши їх у такій послідовності, щоб отримати текст. Добери до нього заголовок.

Бджілки, від, прокинутись, сон, зимовий.

Весна, настати.

По, дорога, фіалка, побачити.

Полетіти, поле, на, вони.

Бджілки, соку, напитись, додому, й, прилетіти.

II варіант

Запиши речення в такому порядку, щоб отримати звязну розповідь. Добери заголовок.

Василько і Петрусь ходили в ліс. У мами сьогодні день народження. Мама дуже зраділа. Вони нарвали квітів і подарували їх мамі. Вона похвалила синів.

Робота над синонімами

I варіант

Прочитай вірш. У стовпчик випиши синоніми до слова говорити, а поруч запиши вибрані з довідки значення кожного із синонімів.

ХТО КРИЧАВ?

Йшов з лікарні Гнат селом,

А дружки й спитали:

Що брат, боляче було,

Коли зуба рвали?

Ні,— хлопчина їм сказав,—

Не дуже боліло...

А чого ж то ти горлав

В лікаря щосили?

Та то ж лікар заволав,

Бо я став брикаться,

Йому щипці поламав

І... вкусив за пальця!

Довідка: голосно кричати, голосно покликати, звертатись до когось із запитанням, передавати словами думки.

II варіант

Прочитай речення. З поданих у дужках синонімів обери потрібне слово. Запиши з ним речення. Який із синонімів не можна використовувати?

Машина легко (повзла, бігла, мчала) по автостраді.

(Спить, куняє, дрімає) земля під глибоким снігом.

Дівчина хитро (посміхається, регоче, сміється).

III варіант

Прочитай і запиши прислівя. Підкресли синоніми.

Праця робить людину розумною. Пташку пізнають у польоті, а людинув роботі. Посій труд, а слава вродить.

Твір-опис за початком
«Моє маленьке кошеня»

I варіант

Склади текст за поданим початком і планом, добери заголовок.

Сергієві (Наталці) на день народження подарували маленьке кошенятко. Воно було...

План

1. Опис зовнішнього вигляду кошеняти.

2. Поведінка кошеняти.

3. Випадок із котиком.

II варіант

Уважно розглянь малюнок. За опорними словами і малюнком склади розповідь «Моє маленьке кошеня».

Опорні слова: у мене є..., його звати..., пухнастий, смугасті спинка і хвостик, лагідний, веселий, хитрий, гострі кігтики, хитрі очі, полюбляє..., спить мій котик..., дуже люблю своє кошеня.

III варіант

Прочитай текст. Які слова у ньому часто повторюються? Відредагуй текст та запиши його.

Васько був чорний, пухнастий, а лапки у Васька були білі, як сніг. Хвіст у Васька на кінчику теж був біленький, наче крейдою забруднений. Очі у Васька були зелені.

Твір-опис «Моя матуся»

I варіант

За власними спостереженнями напиши твір-опис «Моя матуся».

II варіант

Підготуйся до написання твору-опису «Моя матуся». Продовж ланцюжки слів (усно).

Мамаматуся, ненька, матінка,...

Очіпроменисті, замріяні,...

Волоссярусяве, пишне, золотаве,...

Голостеплий, мелодійний, як дзвіночок,...

Рукиласкаві,...

Серцещире,...

З ким (чим) можна порівняти маму?

З голубкою, з сонечком,...

Користуючись робочими матеріалами та власними спостереженнями, напиши твір-опис «Моя матуся».

III варіант

Прочитай оповідання. Чи можна за словами дівчинки відшукати її маму?

Маленька дівчинка приїхала з мамою до великого міста. Мама тримала доньку за руку. Дівчинка побачила стільки цікавого, що від радості заплескала у долоні і... загубилась у натовпі. Загубилась і заплакала.

Мамо! Де моя мама?

Люди обступили дівчинку і питають:

Як тебе звати, дівчинко?

Оленкою.

А як маму кличуть? Скажи, ми її зразу же знайдемо.

Маму кличуть... мамою... мамусею...

Люди всміхались, заспокоювали дів­чинку і знову питали:

Скажи, які у твоєї мами очікарі, блакитні?

Очі у неї... найдобріші...

А коси? Яке волосся у мамичорне, русяве?

Волосся найкрасивіше...

Знову всміхнулися люди. Питають:

Скажи, які в неї руки... Може, якась родимка у неї на руці, згадай.

Руки в неї найласкавіші...

Користуючись спостереженнями, робочими матеріалами та планом, напиши твір-опис «Моя матуся».

Робочі матеріали

Мамаматуся, ненька, матінка,...

Очіпроменисті, замріяні,...

Волоссярусяве, пишне, золотаве,...

Голостеплий, мелодійний, як дзвіночок,...

Рукиласкаві,...

Серцещире,...

З чим можна порівняти маму?

З голубкою, з сонечком,...

План

1. Опис зовнішності матусі (очі, руки, волосся, голос).

2. Професія моєї мами.

3. За що я люблю свою матусю?

Твір «Наша сім’я»

I варіант

За поданими питаннями склади оповідання. Добери заголовок. Запиши оповідання.

1. Де ти живеш?

2. Якою є ваша сімя?

3. Хто твої батьки?

4. Як звуть маму, тата (імя і по батькові)?

5. Як допомагаєш своїм батькам?

6. Що любиш робити вдома? Чому?

II варіант

За поданими питаннями склади і запиши оповідання. Добери заголовок.

1. Де ти живеш? (Місто, село)

2. Якою є ваша сімя? (Зі скількох осіб складається? Чи вона дружна, весела?)

3. Хто твої батьки? (Місце роботи, професія)

4. Як звуть маму, тата (імя і по батькові)?

5. Як допомагаєш своїм батькам? (Що любиш робити вдома? Чому?)

III варіант

За поданими питаннями (див. II варіант) і зразком уклади та запиши оповідання про свою сімю.

НАША СІМЯ

Наша сімя велика і дружна. Тато і мама працюють на швейній фабриці. Вони шиють пальта і плаття. Брати працюють на заводі.

Я навчаюся в другому класі. Удома я люблю допомагати мамі по господарству: мити посуд, виносити сміття. Я дуже люблю свою родину!

Твір-опис «Берізка»

Учитель демонструє малюнок із зображенням берізки.

Бесіда за малюнком

Яка пора року зображена?

Якою ви бачите берізку?

Який у неї стовбур? Які віти?

Які у берізки листочки?

Прослухайте зразок опису берізки восени.

Біля школи росте кучерява берізка. Стовбур у неї прямий і стрункий. Він біліє, наче сніг. Ніби казкове дерево, вся у золоті, берізка гарно вимальовується на тлі блакитного неба.

У її коси вплелися золотисті стрічки, а листочкинемов золотаві монети.

Що у тексті, на вашу думку, не відповідає зображеному на малюнку?

Колективне складання «павутинки» зі слів.

I варіант

За малюнком, «павутинкою», зразком опису берізки восени та планом написати твір-опис «Берізка».

II варіант

За робочими матеріалами та опор­ними словами з «павутинки» написати твір-опис «Берізка».

Берізка

красуня

стовбур

листочки

сережки

вбрання

віти

струнка

білокора

прямий

ніжний

витончена

ніжно-зелене

розкішні

росте

стоїть

біліє

тріпотять

прикрашається

одягає

шумить

 

Відгуки читачів