Формування професійних компетентностей учителя

 

Л. А. Коваленко, завідувач Малинського РМК, Черкаська обл.


 

У статті представлена розробка тренінгу для заступників директорів з НВР. Система вправ, ігор спрямована на формування окремих компетентностей керівників навчального закладу.

Відкриття тренінгу

Сьогодні ми зібралися на чергове навчання методичного активу і проведемо його у формі тренінгу. Тренінг (якщо звернутися до тлумачного словника)  це комплексний метод практичного навчання, який допомагає створити умови для ефективної співпраці та краще засвоїти певну інформацію. Він орієнтований на використання активних методів групової роботи з метою розвитку компетентності у певній сфері діяльності.

Визаступники директорів з на­в­чально-виховної роботи. Разом з цим, Вивчителі. Отже, на власному досвіді не раз переконалися, що не можна людину навчити на все життя, її треба навчити вчитися все життя. Це стосується як учня, так і вчителя.

Наше життя, наші бажання і мрії у наших руках. Наші професійні надбання, вміння їх дієво й ефективно використовуватице і є вияв майстерності.

 

Оголошення мети, мотивація учасників

Мета:

    сприяти активізації творчого потенціалу кожного учасника тренінгу;

    стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень;

    сприяти формуванню комунікативних умінь та навичок методичної
діяльності.

Завдання:

    забезпечити учасників тренінгу знаннями нових освітніх методик;

    сформувати вміння командної взаємодії;

    допомогти в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти.

Мотивація:

У слів «тренінг» і «тренування» — спільний корінь, вони подібні за звучанням. Кажуть, футболіст тренує ноги й навички командної взаємодії, щоб швидше бігати й краще розуміти колег по команді. Піаніст тренує пальці, музичну память і творчу уяву. Йому, крім «техніки пальців», украй необхідна «музична техніка душі». Кожній людині необхідно вміти слухати й чути. Але перед тим, як учитися розуміти іншого, — дуже важливо почути, зрозуміти себе самого. І, звичайно ж, стати митецьким виконавцем своєї долі.

За символ нашого заняття ми обрали коло. Колосимвол рівності й шляхетності. Бере початок з легенд про короля Артура: саме у колі збиралися герої цих легендяк рівні. І це було свого роду втіленням моральних ідеалів рицарства. Отже, ми Вас запрошуємо на рівних взяти участь у розмові, відверто висловлювати свої думки, відстоювати свої погляди.

Будь-який тренінг має свої правила. І ми з Вами теж будемо дотримуватись певних правил (додаток 1).

Вправи

    «Коло довіри» (Що найбільше Вам подобається робити в житті?).

    «Лялька»(кожен учасник виготовляє з листка паперу ляльку; висновок:
кожен з насособистість).

Мета: визначити особливості кожного учасника тренінгу, створити відчуття особливого психологічного мікроклімату в групі, де основним принципом є довіра і повага.

Очікування: позитивний вплив на групу, прогнозування довірливого й уважного ставлення одне до одного.

    «Дерево головного болю або дерево очікуваної мети» — що б ви хотіли отримати під час роботи тренінгу? (учасники тренінгу записують цілі на кленових/дубових листочках та прикріплюють їх на символічному дереві).

Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у тренінгу, розвиток їхніх професійних прагнень.

Очікування: посилення мотивації до участі в тренінгу.

Тренінг

Мозковий штурм «Маю свою думку»

Мета: сприяти активізації розумової діяльності учасників тренінгу, мотивувати їх на пошук нової інформації.

Очікування: кожен учасник тренінгу має своє бачення проблеми; мотивація на пошук нової інформації.

Хід вправи: пропонується невелика інтелектуальна розминка. Вертикально на дошці записано словосполучення «професійна компетентність учителя».

Шляхом вільного висловлювання Ви маєте запропонувати слова, які асоціюються з цим словосполученням.

Вправа «Джерело знань»

Мета: сприяти актуалізації раніше набутих знань учасників тренінгу.

Очікування: вправа дає учасникам можливість для самовираження, формує позитивний настрій на роботу (гру).

Хід вправи: уточнимо значення використовуваних понять. Ви отримуєте контрольний лист. У ньому визначено певну проблему. Треба продовжити речення, сформулювавши власне розуміння нижченаведених понять. Для цього пропонуємо спочатку звернутися до понятійного словника. Опрацювавши необхідні Вам статті, на основі власного досвіду дайте відповіді на запитання. Час для обговорення — 2 хв. Відповідь групи на запитаннядо 1 хв.

Питання:

1 група: «Ком­петент­ність» — це ...

2 група:

«Компетенція» — це.... Компетенції є : ...

Відмінність між компетенцією і компетентністю полягає в тому, що ...

3 група:

«Компетентна людина» — це ...

4 група:

«Компетентний учитель» — це ...

Видатні українські вчені та педагоги відзначали, що ....

Вихід з вправи — гра «Я у сонячному промінні»

Мета: сприяти створенню позитивного емоційного настрою на роботу.

Очікування: гра дає учасникам можливість для самопізнання, самовираження, створює позитивний настрій.

Хід гри: кожному учаснику роздані аркуші, на яких намальоване сонечко з промінцями.

Завдання: в колі написати велику літеру «Я», а на промінцях ті найкращі професійні якості, які має учасник.

Після дається настанова: «За це вас можна поважати! За це Ви можете собою пишатись! У житті кожної людини бувають важкі моменти. Зверніться до цього «сонця», нехай воно Вас зігріє, надасть Вам упевненості й поваги до себе».

Ділова гра «Портрет професіонала»

Мета: сприяти активізації процесу мислення учасників тренінгу, розвитку навичок роботи в групах та ведення дискусії.

Очікування: розвиток в учасників тренінгу навичок дослідження інформації, її аналізу та переосмислення для подальшого використання у своїй методичній діяльності.

Мотивація: кожен з нас колись був дитиною і навчався в школі. У кожного в памяті збереглися імена тих учителів, чиї слова підтримки, уваги памятаємо дотепер.

Зараз ми спробуємо розібратися, що складає цінності і пріоритети теперішнього вчителя, якими компетентностями він має володіти.

Вправа «Лабіринт ідей»

Мета: сприяти виробленню в учасників тренінгу умінь працювати з різноманітною інформацією в умовах обмеженого часу.

Очікування: розвиток навичок дослідження, аналізу, узагальнення.

Хід вправи: кожна група отримує пакет з певною інформацією (додаток 2). Кожен учасник самостійно опрацьовує її. Після цьогоучасники групи разом аналізують дану інформацію, роблять висновки. Пізніше інформують присутніх. Час для опрацювання та обговорення — 7 хв. Відповідь групи на запитаннядо 4 хв.

Вправа «Конструктор»

Мета: сприяти активізації процесу мислення учасників тренінгу, розвитку навичок роботи в групах і єдиній команді.

Очікування: підбиття підсумків ділової гри.

Хід вправи: створення моделі компетентного вчителя. Кожна група має розробити складові певної компетентності вчителя-професіонала. Час для опрацюваннядо 3 хв. Презентаціябіля дошки.

Гра — рефлексія «Бумеранг»

Мета: заохотити учасників тренінгу для індивідуальної рефлексії; стимулювати їх для визначення нових цілей із метою підвищення свого професійного рівня.

Очікування: посилення позитивного бачення своєї особистості; підбиття підсумків тренінгу.

Вправа «Місце спокою»

Мета: сприяти зняттю психологічної напруги та втоми, укріпленню позитивного емоційного настрою.

Вправу проводить психолог (під легку притишену мелодію): Сядьте зручно. Заплющіть очі. Спокійно вдихніть і видихніть. Уявіть собі, що ви пливете на човні по морю. Ви почуваєтеся вільно. На вас не тисне відповідальність. Ви то піднімаєтеся на хвилі, то опускаєтеся. Ви відчуваєте приємне тепло сонячних променів. Ваш погляд зупиняється на маленькому острові. Вас тягне туди, Ви там шукаєте спокою, захисту, задоволення. Ваш човен наближається до острова. І ось Ви сходите на берег. Ви відчуваєте тепло піску. Ви вдихаєте пахощі квітів. Тут Ваша гавань. Насолоджуйтеся почуттям спокою, впевненості, тепла. Сюди Ви можете повернутися будь-коли. Це місце дасть Вам упевненість, силу, безпечність.

Вправа «Я хочу сказати своєму сусіду...»

Мета: укріпити дружні стосунки між учасниками тренінгу. Хід вправи: учасники говорять один одному щось приємне. Ведучий дає рекомендації учасникам тренінгу.

Вправа «Дерево підсумків»

Мета: сприяти актуалізації почуття задоволення від роботи.

Очікування: отримати зворотний звязок від учасників тренінгу.

Хід вправи: пропонується зробити аналіз сьогоднішнього заняття. Відповіді мають бути лаконічними, порадидієвими та конкретними (якщо хочеш почути відповідь, промов її вголос):

    які почуття переживалися?

    що заважало і що допомагало?

    що дивувало і що дратувало?

    які почуття викликали оточуючі?

   що вдавалося важче, а що легше?

    чому все відбулося саме так?

    що зможете використати у своїй роботі?

    що порадите іншим учасникам тренінгу, тренеру?

На початку заняття Ви записали свої сподівання. Чи справдилися вони, і які саме? (Якщо сподівання справдилися, учасник підходить до «Дерева очікуваної мети», знімає свій листочок).

Додаток 1

Правила семінарів-тренінгів

Базовим методом заняття є ділова гра. Хід тренінгу, як правило, реалізується за такою схемою:

1)  формулювання правил поведінки;

2)  створення сприятливого психологічного клімату;

3)  формулювання очікувань;

4)  реалізація (розумовий штурм, дебати, рольова гра тощо);

5)  вихідпідбиття підсумків.

До ділових ігор залучається група (16 чоловік). Вона поділяється на 4 підгрупи. У кожній групі обирається лідер, який організовує роботу згідно з установкою. Тренер керує заняттям. Лідер одержує початкову інформацію. Організовує свою групу на виконання запропонованого завдання, координує та спрямовує її діяльність. Гравці беруть активну участь у процесі виконання завдань. Підтримують свого лідера під час «захисту».

Правила роботи в групі

1. Ми поважаємо права власні й інших.

2. Ми ніколи не сміємося з чужих помилок.

3. Ми маємо право на помилку, бо ми вчимося на своїх помилках.

4. Ми ділимося матеріалами та думками.

5. Ми завжди допомагаємо членові групи, якщо він нас попросить.

6. Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші та, якщо треба, запитуємо.

7. Ми прагнемо не ставити керівникові запитань, не порадившись з іншими членами групи.

8. Ми свою частину роботи намагаємося виконати якнайкраще.

9. Ми цінуємо здобутки інших.

Правила учасника тренінгу

    ГРАсправа серйозна. Як ми граємося, так і живемо.

    Будьмо позитивними.

    Толерантністьце повага, у першу чергу, до самого себе.

    Точністьввічливість королів.

    Світ навколо вирує, а мина семінарі ТУТ і ЗАРАЗвчимося.

    Найдорогоцінніше, що у нас є, цеЧАС, використаймо його для себе найефективніше!

Додаток 2

1 група

Проаналізуйте види ключових компетентностей (за різними джерелами). Ознайомте з ними присутніх.

Види ключових компетентностей

Ключові
компетентності,
визначені в Австрії

 

Ключові

компетентності,

визначені в Бельгії

Ключові компетентності,
визначені
у Фінляндії

 

Ключові
компетентності, визначені
в
Німеччині

 

Ключові
компетентності,

визначені в Україні

Предметні

 

Соціальні

 

Пізнавальні

 

Інтелектуальні

 

Соціальні (здатність до співпраці, комунікативність, мобільність, навички взаєморозуміння тощо).

 

Особистісні

 

Комунікативні

 

Особистісні

 

Навчальні

 

Соціальні

 

Вміння

співпрацювати

Творчі

 

Методологічні

 

Методологічні (само- спрямоване навчання

 

Педагогічні та комунікативні

 

Соціальні

 

 

Здатність діяти і думати самостійно

 

Адміністративні

 

Ціннісні

 

Функціональні (лінгвістичні, технічні та наукові вміння)

 

 

Вміння критично мислити і діяти

 

Стратегічні

 

 

Використовувати джерела інформації тощо

 

 

Самокерування та саморегуляція

 

Вміння діяти паралельно в різних напрямках

 

 

 

 

2 група

Проаналізуйте професіограму вчителя, розроблену науковцями-педагогами і психологами. Ознайомте з нею присутніх.

Тип структури особистості

 

Основні пріоритети і сильні сторони

 

Головні риси

 

Комунікатор

 

Реалізується через пошук механізмів сумісності з учнем, через неформальне спілкування.

Сильні стороникомунікативна функція

Товариськість, доброта, зовнішня привабливість, емоційність, висока моральність, низька конфліктність, спрямованість на взаємодію

 

Предметник

 

Реалізується в навчальній місії, виховує засобами досліджуваного предмета, шляхом зміни сприйняття учнем наукової картини світу, поглиблення знань про предмет.

Сильні сторониконструктивна, методична, навчальна функції

Спостережливість, раціоналізм, переконаність в необхідності і значимості знань, прагнення до творчості, самореалізація, спрямованість на себе, на завдання

 

Організатор

 

Реалізується в позакласній діяльності, у сфері ділового співробітництва, колективної зацікавленості, дисципліни.

Сильні сторонивиконавча, мобілізаційна, організаторська функції

Вимогливість, сильна воля, енергійність, самодисципліна, лідерство, авторитетність, спрямованість на взаємодію

 

Інтелігент

 

Реалізується у високоінтелектуальній просвітницькій діяльності, що розвиває місію популяризації науки, мистецтва, культури.

Сильні сторонигностична, виховна, інформаційна, розвивальна, дослідницька, пропагандистська функції

Високий інтелект, висока загальна культура, висока моральність, принциповість, духовність, пріоритети волі і саморозвитку

 

 

З група

Проаналізуйте види ключових компетентностей, якими необхідно володіти сучасному вчителю. Ознайомте з ними присутніх.

Види ключових компетентностей, якими необхідно володіти сучасному вчителю

 

Назва компетентності

 

Складові

 

1

 

Соціальна

 

Здібності вчителя визначати своє місце в суспільстві, проектувати стратегії власної діяльності, продуктивно працювати з адміністрацією, колегами, учнями, батьками, проявляти самостійність і ініціативу, вміння емоційно налаштовуватися на спілкування тощо

 

2

 

Професійна

 

Особливості, навички щодо визначення та постановки педагогічних цілей виховання та навчання, способів операційного контролю, оцінки результатів, розуміння та впровадження інноваційних технологій тощо

 

3

 

Здоровязберігаюча

 

Особливості, які спрямовані на збереження фізичного, соціального, психічного та духовного здоровясвого та оточуючих. А також сприяння збереженню, укріпленню здоровя учнів

 

4

 

Загально­культурна

 

Культура міжособистісних взаємин учителя та учня, рівень володіння вчителем національною та світовою культурною спадщиною, вміння дотримуватися принципів толерантності, дотримання норм мовної культури тощо

 

5

 

Громадянська

 

Здібності орієнтуватися в проблемах сучасного суспільно-політичного життя, виконувати громадянські обовязки, використовувати засоби та моделі поведінки, які відповідають законодавству України

 

6

 

Інформаційна

 

Здібність учителя орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти та оперувати інформацією відповідно до своєї професійної підготовки

 

 

4 група

Які форми методичної роботи сприяють становленню ключових компетентностей учителя?

У даний час актуальним є пошук нових технологій, форм методичної роботи, які максимально сприятимуть становленню та розвитку професійних компетентностей учителів, а саме, оволодіння:

    основами педагогічної і творчої діяльності;

    вміннями самопроектування, самореалізації і рефлексії; комунікативними навичками;

    навичками дослідницької діяльності;

    способами складання проектів і програм;

    інформаційними технологіями;

    вмінням використовувати прогресивні ідеї психолого-педагогічної науки, передового педагогічного досвіду.

Отже, на сучасному етапі розвитку школи особлива увага приділяється удосконаленню всіх ланок підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, зокрема, внутрішньошкільній методичній роботі, оскільки саме вона забезпечує підтримку належної професійної форми кожного з педагогів, сприяє її розвитку.

Формуванню якісних професійних компетентностей вчителів сприятимуть такі форми методичної роботи:

    систематичне консультування з питань організації самоосвіти (важливою умовою для творчого зросту особистості є глибоке усвідомлення ним потреби у самовдосконаленні!);

    моніторингові дослідження (з метою визначення сильних і слабких позицій учителя та визначення шляхів подолання труднощів);

    постійне інформування педагогів про ППД;

    підготовка і надання методичних рекомендацій щодо актуальних проблем теорії і практики;

    курсова перепідготовка;

         (продовжіть перелік, скориставшись моделлю росту професійної майстерності вчителя; проілюструйте прикладами з досвіду роботи Ваших навчальних закладів).

Відгуки читачів