Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Як навчати письма ліворуких дітей?

 

І. В. Цепова, кандидат педагогічних наук, доцент Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди


 

Ліворукістьявище рідкісне й розповсюджене одночасно. Записуючи дітей до першого класу, досвідчені вчителі відмічають, що з кожним роком кількість ліворуких учнів у класах збільшується. Така тенденція свідчить про відмову батьків і педагогів від насильницького переучування й терпиме ставлення до проявів ліворукості у дітей. Адже доведено: переучування ліворуких школярів писати правою рукою спричиняє посилення в них дратівливості й нестриманості, погіршення сну, в окремих випадках навіть спостерігається заїкання. У письмі ліворукі, що проходять «перекваліфікування», ніколи не досягають тієї досконалості, як під час письма домінуючою лівою рукою.

Однак відмова від переучування не вирішує всіх проблем, як це здається на перший погляд, а навпакипороджує цілий ряд нових запитань. Як формувати навичку письма в ліворуких учнів? Які особливості розвитку таких дітей необхідно знати й ураховувати, щоб запобігти виникненню у них труднощів у процесі навчання? Чи існує спеціальна методика навчання письма з урахуванням особливостей мозкової організації рухових операцій ліворуких дітей?

Загальновідомо, що для опанування охайного, розбірливого каліграфічного письма учні мають оволодіти технічними та графічними навичками. Для того щоб у майбутньому в ліворукого школяра не виникали проблеми при навчанні письма, потрібно на самих перших уроках пояснити, як правильно сидіти за партою чи за столом, тримати ручку й класти зошит. При цьому необхідно памятати, що названі технічні вміння в ліворуких дітей мають свою специфіку.

У першу чергу вчитель повинен ознайомити ліворуких дітей із поставою під час письма. Обовязковість і важливість уваги щодо цього зумовлені особливостями розвитку організму дитини й необхідністю запобігання викривленню хребта.

За партою ліворукі діти сидять так само, як і праворукі, тобто прямо, не спираючись грудьми на парту. Плечі мають бути на одному рівні, а от голову треба трохи нахилити вперед і праворуч, а не ліворуч, щоб можна було вільно читати написане. Лікті, як і у правшів, трохи звисають з парти, тільки ліва рука вільно рухається в рядку, а права притримує зошит.

Нагадаємо, що в класі ліворукі діти мають сидіти ближче до вікна, щоб від руки на зошит падала світліша тінь. Якщо за партою сидять двоє дітей, то лікоть руки, якою пише лівша, повинен розташовуватися з краю стола, а не в середині. Так учні не будуть заважати одне одному писати. За наявності кількох ліворуких дітей у класі бажано саджати їх парами.

У домашніх умовах письмовий стіл (парту), за яким читає, пише або малює ліворука дитина, необхідно поставити біля вікна так, щоб світло падало з правого боку. Так само праворуч від лівші слід поставити і настільну лампу.

Школярам, що пишуть лівою рукою, найскладніше навчитися правильно тримати ручку під час виконання письмових робіт.

Ліворукі учні тримають ручку, як і праворукі, трьома пальцями. Однак для зручності під час письма в рядку зошита учні можуть класти кисть руки на сторінку двома способами.

Перший спосіб. Кисть із ручкою розташовується під рядком, у якому учень пише. Опорою при цьому слугують нігтьова фаланга мізинного пальця й основа долоні. Це найзручніше положення руки. Ручку при цьому положенні тримають на відстані 2,5–3 см від кульки (кінця пера), тоді як у праворуких дітей ця відстань становить 2–2,5 см (на ширину пальця).

Зошит при цьому слід покласти похило праворуч. Його правий нижній кут спрямований на середину грудей. Під час письма дитина спрямовує основні елементи літер вертикально до нижнього краю парти. Тому зображення букв буде дещо похилим вліво. Це природний нахил для такого способу письма.

При написанні другим способом кисть із ручкою розташовується над рядком і розгортається тильним боком долоні вгору-праворуч, щоб краще було видно написане. Опора кисті припадає переважно на першідругі фаланги (з нігтьового боку) мізинного й підмізинного пальців. Кінець ручки без кульки не «дивиться» в ліве плече, а повертається в бік верхньої частини зошита.

Зошит при цьому розміщується похило ліворуч. Нахил самого письма відбувається праворуч. За цього способу учень бачить зразок і те, що пише.

Останнім часом для ліворуких школярів виготовляють спеціальну, так звану «ручку-ліворучку». В неї довший металевий кінчик стрижня, який має зігнуту форму. Це допомагає ліворукій дитині добре бачити написане, тримаючи ручку під рядком, не розвертаючи її вгору.

Під час навчання письма ліворукої дитини необхідно звертати увагу на розвиток правильних графічних рухів. Основним правилом письма є вільний рух руки, яка пише. Важливо, щоб у процесі письма згиналися й розгиналися пальці, одночасно рука має пересуватися зліва направо від початку до кінця рядка.

Формування правильної графічної навички в ліворуких учнів також має свої особливості. Це зумовлено тим, що такі діти погано сприймаютьі запамятовують літери складних конфігурацій, не уявляють в цілому зоровий образ букв. Це призводить до порушення співвідношення елементів, «дзеркального» написання букв. Діти плутають схожі за зображенням букви, пишуть зайві елементи або не дописують їх. Ліворукі учні мають нестійкий почерк, для якого характерними є нерівні штрихи, великі, розтягнуті букви різного нахилу. У таких дітей дуже повільний темп письма.

Саме тому під час опрацювання ліворукими учнями кожного графічного елемента або писемної літери необхідно дотримуватися певної послідовності дій. По-перше, треба детально пояснити, як пишеться буква, звідки починається рух, куди він спрямований, як змінюється траєкторія, де рух припиняється. По-друге, необхідно показати зразок виконання руху під час написання літери кілька разів. По-третє, написання літер ліворукими учнями має відбуватися під диктовку в уповільненому темпі. При цьому не можна відволікати увагу учнів, а після закінчення роботи треба зясувати, чи все було зроблено правильно. Завершувати вправляння в написанні літер краще за все повторенням інструкції і самостійним виконанням дії учнем із коментуванням рухів руки.

Для формування графічної навички письма ліворуких дітей у видавництві «Ранок» (м. Харків) створені спеціальні прописи з калькою*. На сторінках цих прописів зразки написання окремих літер, складів і слів наведені праворуч, у кінці рядка. Отже, ліворукі діти можуть бачити зразок у процесі письма, не закриваючи його рукою.

Під час виконання ліворукими учнями графічних завдань важливо постійно підкріплювати правильне виконання кожного елемента і, навпаки, не акцентувати уваги на неправильному написанні. Ліворукі школярі потребують особливої уваги та підходу, але не тому, що вони ліворукі, а тому, що кожна дитина унікальна й неповторна. Успіхи ліворуких дітей у навчанні письма прямо залежать від учителя — його розуміння, любові, терпіння й уміння вчасно прийти на допомогу.

Відгуки читачів