Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Вчимося бути толерантними (тренінг)

 

Р. Л. Пудак, учитель, ЗОШ I–III ст. № 8, м. Донецьк


 

Зрозумій! Допоможи! Підтримай!

Цілі і завдання: акцентувати увагу учнів на значенні толерантної поведінки під час спілкування з людьми, які оточують їх; учити розуміти і поважати одне одного; виховувати толерантне ставлення до ВІЛ-позитивних людей та людей, хворих на СНІД.

Обладнання: плакати, картки, книжка-будиночок буклет «Зрозумій! Допоможи! Підтримай!», цифри, факти, вислови та інша наочність; столи, стільці, розставлені по колу; окремо підготовлені столи для роботи в малих групах зі всім необхідним: папір, олівці, фломастери, скотч, ножиці.

Учитель (педагог-інструктор). Діти! Сьогодні ми зібралися з вами обговорити проблему толерантності, навчитися бути толерантними, поводитися толерантно, але про це трохи пізніше. Спочатку давайте познайомимося і представимося. Зробимо ми цю самопрезентацію у вигляді гри «Чарівний талісман».

Самопрезентація. Гра «Чарівний талісман»

Мета: встановлення контактів, знайомство, зняття емоційної напруги, активізація роботи учнів у колективі, малих групах.

Ведучий (інструктор) затискає в долоньках камінчик або намистинку і говорить: «Мене звуть... Я не люблю хвалитися, але я люблю...» і передає камінчик (намистинку) наступному учасникові. Той представляє себе і передає «Чарівний талісман» по колу.

Педагог-інструктор. Ось ми й познайомилися. А зараз хвилинка розрядки «Потепління». Покладемо праву руку другу справа на плече і передамо своє тепло через долоньки по колу. A тепер витягнули руки вперед і сказали всі разом, плескаючи в долоні: «Раз! Два! Раз! Два! Три! Ми тут, ми разом!».

Лише в людях себе здатна пізнати людина. (Гете)

Учитель (інструктор). Тема нашого заходуна дошці. Давайте прочитаємо разом: «Вчимося бути толерантними». А що ж таке толерантність? Послухайте. Вам ця інформація допоможе виконати завдання в малих групах.

Поняття толерантності зустрічається ще у XVIII столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» відомий французький філософ Вольтер писав, що «божевілляє переконання, що всі люди повинні думати однаково про певні предмети». Розуміння толерантності в різних культурах неоднакове, оскільки залежить від історичного досвіду народів:

    У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту вислухати особу.

    У французівяк певну свободу іншого, його думки, прагнення, політичних і релігійних поглядів.

    У китайців бути толерантнимпроявляти великодушність по відношенню до інших.

    В арабському світі толерантністьпрощення, терпимість, співчуття іншому.

    А у персидськомуще і готовність до примирення.

Зараз толерантність розуміють як пошану і визнання рівності, відмову від домінування і насильства, визнання думки інших відповідно до своїх думок і поглядів.

Отже, толерантність перш за все ставить за мету сприймання людей такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

Розділення людей на толерантних і нетолерантних є просто умовним. Кожна людина у своєму житті здійснює як толерантні, так і нетолерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати особливою рисою і таким чином допоможе забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки і переваги. Вони критично ставляться до себе і не бажають у всіх бідах звинувачувати інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантні люди не поділяють світ на два кольори: чорний і білий. Вони не акцентують увагу на різниці між «своїми» і «чужими», а тому готові вислуховувати і розуміти іншу точку зору.

Відчуття гумору і здатність посміятися над собоюце особлива риса толерантної людини.

Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і добродушним ставленням до інших.

А зараз давайте зіграємо в дитячу гру «Птахи. Риби. Звірі» і обєднаємося в три групи для виконання завдання.

Асоціативний ряд на слово «толерантність»

Учасникам роздають листи, і пропонується за 5 хв у малих групах знайти і записати якомога більше синонімів до слів: «толерантність», «толерантний» (1 варіантдві групи працюють окремо).

Третя групана листочках записано слово «толерантність» по вертикалі, підібрати на кожну букву слова, вирази, які асоціюються зі словом «толерантність».

Ттерплячий, товариський, тактовний.

Ообережний, обєктивний, оригінальний, особливий.

Л лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Еенергійний, елегантний, ефективний.

Ррівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

Аактивний, акуратний, авторитетний.

Ннадійний, найдорожчий.

Ттерплячий, толерантний.

Н необхідний людям, ніжний, незалежний.

Iінтелігентний, ідеальний, ідейний.

Cспівпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Ттактовний, товариський.

Ь

У групах вибирають одного учасника, і він презентує роботу групи.

Педагог-інструктор. Отже, ви вже знаєте, що таке толерантність і які риси характеру притаманні толерантній людині (добра, терпляча, така, що розуміє, допомагає, співпереживає, співчуває, рівна, тактовна, лояльна, така, що підтримує, довіряє...)

А зараз проведемо практичне заняття — «Рольову гру».

Для цього нам потрібно чотири дійові особи. Хто бажає?

Учасникам пропонуються листочки з ролями:

1. Мати.

2. Батько.

3. Син-школяр, 9 клас.

4. Дочка, 5 клас.

Програти сценку з життя.

Ситуація: син повернувся з дискотеки пізно, пізніше, ніж обіцяв.

Після сценки йде обговорення з глядачами і учасниками: «Чи всі члени сімї були толерантні по відношенню до хлопця? Хто був нетолерантнимГлядачі поправляють виконавців дійових осіб, замінюють їх репліки толерантними виразами.

Педагог-інструктор. Ще раз поговоримо про толерантне ставлення до людей, яким часом доводиться не дуже легко в житті. Я хочу поговорити з вами про людей, що живуть з ВІЛ-інфекцією, та хворих на СНІД. Про СНІД та ВІЛ-інфекцію ви говорили на уроках ОБЖ і на годинах спілкування з класними керівниками. А сьогодні ми поговоримо про наше ставлення до цих людей.

Давайте відпочинемо.

Рухома гра «Пори року».

    Хто народився взимку і літом? Встаньте і поміняйтеся місцями.

    Хто народився восени і весною? Поміняйтеся місцями.

Продовжимо роботу.

Обєднаймося у дві групи «Зима-Літо» та «Осінь-Весна». Давайте знайдемо визначення двом поняттямВІЛ і СНІД.

Перемішати і роздати картки:

Група 1

ВІЛ

Це

Вірус

Який

Пригнічує

Імунну

Систему

Людини

 

Група 2

СНІД

Це

Комплекс

Захворювань

Які

Виникають

У

Людини

З

ВІЛ

На

Фоні

Низького

Імунітету

           

 

Отже, ВІЛце вірус. СНІДце хвороба.

А які ще хвороби, викликані вірусами, інфекцією, ви знаєте? Майже всі люди проходять через ці хвороби, найчастіше в дитинстві. Цекір, краснуха, скарлатина, дифтерія, грип, дизентерія, гепатит (хвороба Боткіна), малярія, віспа, тиф та ін.

Як ми ставимося до таких хворих? Дбайливо, зі співчуттям, розумінням.

А як ставитеся ви, ваші однолітки, дорослі до людей з ВІЛ-інфекцією або хворих на СНІД? А як не можна? Давайте заповнимо таблицю.

Як не можна ставитися

Як потрібно ставитися

Не хочу дружити, спілкуватися

Я не залишу тебе

Не наближайся до мене

Давай дружити

Ти заразний

Ти ВІЛ-позитивний, ну то й що ж?

Ти спідозний

Я поважаю твої думки

Наркоман

Ти можеш розраховувати на мою допомогу

Покидьок суспільства

Я підтримаю тебе в скрутну хвилину

Не хочу жити поряд

Давай товаришувати

Не підходь до мене

Я подаю тобі свою руку

 

Учитель. Ви повинні завжди памятати, що ВІЛ не передається через рукостискання, обійми і поцілунки, під час сумісних заняттях спортом або користування громадським транспортом і побутовими приладами.

Давайте скажемо всі разом: «Давайте разом жити і дружити, давайте будемо толерантними

Відгуки читачів