Вчимося бути толерантними (тренінг)

 

Р. Л. Пудак, учитель, ЗОШ I–III ст. № 8, м. Донецьк


 

Зрозумій! Допоможи! Підтримай!

Цілі і завдання: акцентувати увагу учнів на значенні толерантної поведінки під час спілкування з людьми, які оточують їх; учити розуміти і поважати одне одного; виховувати толерантне ставлення до ВІЛ-позитивних людей та людей, хворих на СНІД.

Обладнання: плакати, картки, книжка-будиночок буклет «Зрозумій! Допоможи! Підтримай!», цифри, факти, вислови та інша наочність; столи, стільці, розставлені по колу; окремо підготовлені столи для роботи в малих групах зі всім необхідним: папір, олівці, фломастери, скотч, ножиці.

Учитель (педагог-інструктор). Діти! Сьогодні ми зібралися з вами обговорити проблему толерантності, навчитися бути толерантними, поводитися толерантно, але про це трохи пізніше. Спочатку давайте познайомимося і представимося. Зробимо ми цю самопрезентацію у вигляді гри «Чарівний талісман».

Самопрезентація. Гра «Чарівний талісман»

Мета: встановлення контактів, знайомство, зняття емоційної напруги, активізація роботи учнів у колективі, малих групах.

Ведучий (інструктор) затискає в долоньках камінчик або намистинку і говорить: «Мене звуть... Я не люблю хвалитися, але я люблю...» і передає камінчик (намистинку) наступному учасникові. Той представляє себе і передає «Чарівний талісман» по колу.

Педагог-інструктор. Ось ми й познайомилися. А зараз хвилинка розрядки «Потепління». Покладемо праву руку другу справа на плече і передамо своє тепло через долоньки по колу. A тепер витягнули руки вперед і сказали всі разом, плескаючи в долоні: «Раз! Два! Раз! Два! Три! Ми тут, ми разом!».

Лише в людях себе здатна пізнати людина. (Гете)

Учитель (інструктор). Тема нашого заходуна дошці. Давайте прочитаємо разом: «Вчимося бути толерантними». А що ж таке толерантність? Послухайте. Вам ця інформація допоможе виконати завдання в малих групах.

Поняття толерантності зустрічається ще у XVIII столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» відомий французький філософ Вольтер писав, що «божевілляє переконання, що всі люди повинні думати однаково про певні предмети». Розуміння толерантності в різних культурах неоднакове, оскільки залежить від історичного досвіду народів:

    У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту вислухати особу.

    У французівяк певну свободу іншого, його думки, прагнення, політичних і релігійних поглядів.

    У китайців бути толерантнимпроявляти великодушність по відношенню до інших.

    В арабському світі толерантністьпрощення, терпимість, співчуття іншому.

    А у персидськомуще і готовність до примирення.

Зараз толерантність розуміють як пошану і визнання рівності, відмову від домінування і насильства, визнання думки інших відповідно до своїх думок і поглядів.

Отже, толерантність перш за все ставить за мету сприймання людей такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

Розділення людей на толерантних і нетолерантних є просто умовним. Кожна людина у своєму житті здійснює як толерантні, так і нетолерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати особливою рисою і таким чином допоможе забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки і переваги. Вони критично ставляться до себе і не бажають у всіх бідах звинувачувати інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантні люди не поділяють світ на два кольори: чорний і білий. Вони не акцентують увагу на різниці між «своїми» і «чужими», а тому готові вислуховувати і розуміти іншу точку зору.

Відчуття гумору і здатність посміятися над собоюце особлива риса толерантної людини.

Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і добродушним ставленням до інших.

А зараз давайте зіграємо в дитячу гру «Птахи. Риби. Звірі» і обєднаємося в три групи для виконання завдання.

Асоціативний ряд на слово «толерантність»

Учасникам роздають листи, і пропонується за 5 хв у малих групах знайти і записати якомога більше синонімів до слів: «толерантність», «толерантний» (1 варіантдві групи працюють окремо).

Третя групана листочках записано слово «толерантність» по вертикалі, підібрати на кожну букву слова, вирази, які асоціюються зі словом «толерантність».

Ттерплячий, товариський, тактовний.

Ообережний, обєктивний, оригінальний, особливий.

Л лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Еенергійний, елегантний, ефективний.

Ррівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

Аактивний, акуратний, авторитетний.

Ннадійний, найдорожчий.

Ттерплячий, толерантний.

Н необхідний людям, ніжний, незалежний.

Iінтелігентний, ідеальний, ідейний.

Cспівпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Ттактовний, товариський.

Ь

У групах вибирають одного учасника, і він презентує роботу групи.

Педагог-інструктор. Отже, ви вже знаєте, що таке толерантність і які риси характеру притаманні толерантній людині (добра, терпляча, така, що розуміє, допомагає, співпереживає, співчуває, рівна, тактовна, лояльна, така, що підтримує, довіряє...)

А зараз проведемо практичне заняття — «Рольову гру».

Для цього нам потрібно чотири дійові особи. Хто бажає?

Учасникам пропонуються листочки з ролями:

1. Мати.

2. Батько.

3. Син-школяр, 9 клас.

4. Дочка, 5 клас.

Програти сценку з життя.

Ситуація: син повернувся з дискотеки пізно, пізніше, ніж обіцяв.

Після сценки йде обговорення з глядачами і учасниками: «Чи всі члени сімї були толерантні по відношенню до хлопця? Хто був нетолерантнимГлядачі поправляють виконавців дійових осіб, замінюють їх репліки толерантними виразами.

Педагог-інструктор. Ще раз поговоримо про толерантне ставлення до людей, яким часом доводиться не дуже легко в житті. Я хочу поговорити з вами про людей, що живуть з ВІЛ-інфекцією, та хворих на СНІД. Про СНІД та ВІЛ-інфекцію ви говорили на уроках ОБЖ і на годинах спілкування з класними керівниками. А сьогодні ми поговоримо про наше ставлення до цих людей.

Давайте відпочинемо.

Рухома гра «Пори року».

    Хто народився взимку і літом? Встаньте і поміняйтеся місцями.

    Хто народився восени і весною? Поміняйтеся місцями.

Продовжимо роботу.

Обєднаймося у дві групи «Зима-Літо» та «Осінь-Весна». Давайте знайдемо визначення двом поняттямВІЛ і СНІД.

Перемішати і роздати картки:

Група 1

ВІЛ

Це

Вірус

Який

Пригнічує

Імунну

Систему

Людини

 

Група 2

СНІД

Це

Комплекс

Захворювань

Які

Виникають

У

Людини

З

ВІЛ

На

Фоні

Низького

Імунітету

           

 

Отже, ВІЛце вірус. СНІДце хвороба.

А які ще хвороби, викликані вірусами, інфекцією, ви знаєте? Майже всі люди проходять через ці хвороби, найчастіше в дитинстві. Цекір, краснуха, скарлатина, дифтерія, грип, дизентерія, гепатит (хвороба Боткіна), малярія, віспа, тиф та ін.

Як ми ставимося до таких хворих? Дбайливо, зі співчуттям, розумінням.

А як ставитеся ви, ваші однолітки, дорослі до людей з ВІЛ-інфекцією або хворих на СНІД? А як не можна? Давайте заповнимо таблицю.

Як не можна ставитися

Як потрібно ставитися

Не хочу дружити, спілкуватися

Я не залишу тебе

Не наближайся до мене

Давай дружити

Ти заразний

Ти ВІЛ-позитивний, ну то й що ж?

Ти спідозний

Я поважаю твої думки

Наркоман

Ти можеш розраховувати на мою допомогу

Покидьок суспільства

Я підтримаю тебе в скрутну хвилину

Не хочу жити поряд

Давай товаришувати

Не підходь до мене

Я подаю тобі свою руку

 

Учитель. Ви повинні завжди памятати, що ВІЛ не передається через рукостискання, обійми і поцілунки, під час сумісних заняттях спортом або користування громадським транспортом і побутовими приладами.

Давайте скажемо всі разом: «Давайте разом жити і дружити, давайте будемо толерантними

   

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 8258
 
Догори