Виховні заходи з профорієнтації учнів 9–11 класів

 

Л. М. Власюк, вчитель, ЗОШ І–ІІІ ст. № 11, м. Куп’янськ, Харківська обл.

вибір професії, або Задача з багатьма невідомими

Учитель. Ніщо так не сприяє успіху, як успіх. Для розвитку особистості необхідні деякі досягнення. Тільки вони вселяють віру людини у свої можливості, у те, що вона може закінчити необхідну справу.

Подолавши ряд простих, людина ставить перед собою більш складну задачу. Як результат руху від одного досягнення до іншого у нас зявляється впевненість у своїх силах, віра у потенційні можливості виконувати намічене, контролювати хід справ, бути господарями власної долі.

У сучасному суспільстві головною умовою для успішного застосування своїх сил, здібностей, можливостей є високий рівень оволодіння знаннями. Тільки у процесі їх творчого застосування людина отримує моральне задоволення, зростає духовно, живе щасливо.


 

Геніальність зовсім не такий рідкісний дар... Вона, навпаки, не виняток і становить дар кожного. (П. К. Енгельмейер)

1-й учень. Здібностівластивості особистості, що дають їй можливість навчатися, здобувати знання, уміння, навички для певного складу діяльності! Наприклад, навчання малювання, музики, мов та ін. Причому здібності проявляються не в самих знаннях, а у швидкості їх набуття. З точки зору сучасної психології найвищим ступенем здібностей є геніальність, потім ідуть талант і обдарованість.

Раніше вважалося, що творчість, винахідливість притаманні небагатьом, обраним, тобто людям, у яких з дитинства проявилися явні таланти в будь-якій сфері (музичні, художні, літературні, технічні здібності).

Є думка, що складні психологічні структури, які забезпечують творчі здібності, передаються у спадок. Існує багато прикладів, що підтверджують це. Так, наприклад, прабабусі О. С. Пушкіна і Л. М. Толстого були рідними сестрами. У пятьох поколіннях родини Баха нараховувалося 16 композиторів. Ми знаємо видатних письменників і композиторів: Дюма батько і син, Штраусбатько і син. А сучасні артисти? Андрій Миронов, Олександр Ширвінт, Дмитро Маліков.

Але дослідження вчених показали, що видатні і геніальні люди можуть народитися в будь-якій звичайній сімї.

Прикладом талановитих знаменитостей, що народилися у селянських сімях є М. В. Ломоносов, І. П. Кулібін та багато інших.

Якщо визначити психологічним терміном, що ж є рухомою пружиною технічного прогресу, то нею є винахідливість. (А. В. Луначарський)

2-й учень. З давніх часів людство прагнуло винаходів. Через них ми дійшли до сучасних благ цивілізації. Життєво необхідні потреби людейдобування їжі, збереження вогню, створення житла, висували задачі виготовлення і постійного удосконалення знарядь праці і засобів для полювання.

З давніх часів було зроблено мільйони відкриттів. І що дивно: при ускладненні задач винахідника методи їх розвязання майже не змінювалися. Винахідники йшли до мети знайомим шляхом «випробувань і помилок».

Сьогодні з висот досягнення цивілізації не можна не дивуватися винахідливості наших пращурів.

Не кожному допомагає випадок, доля обдаровує тільки підготовлені уми. (Л. Пастер)

3-й учень. Шляхом «спроб і помилок» наполегливо працювали вчені над проблемами, які охоплювали все їхнє єство. Сучасники Т. Едісона жартували: якщо перед винахідником поставити завдання знайти голку у сіні, то він, не втрачаючи і секунди, почне пошуки, перекладаючи соломинку за соломинкою. У цьому жарті є доля істини. Так, наприклад

  свій лужний акумулятор Едісон отримав, провівши 50 000 дослідів;

  Ф. Лебон випадково кинув пригоршню деревяної тирси у скляний посуд, що стояв на вікні, і винайшов лампу газового освітлення;

  хімік Е. Бенедиктус випадково впустив скляну колбу, забруднену розчином колодія, і побачив, що вона не розбилася. Це стало початком до винаходу скла, що не бється;

  А. Флемінг, господар хімічної лабораторії, не вирізнявся охайністю і у лабораторній чашці, що запліснявіла і яку потрібно було давно викинути у сміття, був випадково побачений жовтий порошок. Так було відкрито пеніцилін;

  французький фізик А. Беккерель випадково засвітив фотопластинки, які були загорнуті у чорний папір. У результаті він зясував, що солі урану випромінюють якісь невидимі промені. Так було відкрито явище радіоактивності;

  російський хімік К. Фальберт після роботи у лабораторії припустився неохайності: щоб утамувати голод, сів за стіл з невимитими руками. Під час обіду у нього всі страви мали солодкий присмак. Зацікавившись цим, видатний хімік відкрив речовину в 500 разів солодшу від цукрусахарин.

Коли Ньютона питали, як він зробив свої відкриття, він відповідав: «Я постійно думаю про них. Я постійно тримаю в голові річ свого дослідження і терпляче чекаю, поки перший відблиск поступово не перетвориться на повне і блискуче світло». Над розробкою свого відкриття Ньютон працював 20 років і навіть захворів від перевтоми. Тоді де ж тут його величність випадок?

Правда, наполегливість, цілеспрямованість, самовідданістьтака мета і причина відкриття!

4-й учень. Те, що природа наділила людину незвичайними здібностями, доводиться фактичними матеріалами. Так, наприклад, індійська жінка Шакунтала Деві виграла змагання з компютером з дуже складних розрахунків, вона випереджала дії компютера на десятки секунд.

Олександр Македонський, Наполеон, інші видатні полководці памятали своїх солдатів в обличчя, а деяких і на імя. Тут немає нічого неможливого. Такі вимоги професії.

Можна стверджувати, що й більшість людей постійно проявляють винахідливість у повсякденному житті і у сфері людських взаємовідносин.

Учитель. Здібності необхідно реалізувати. Як говорили древні, якщо ангела не випустити на волю, то він перетвориться на диявола. У людей, які не змогли реалізувати свої потенційні можливості у продуктивній діяльності, часто внутрішнє незадоволення виливається у неврози, психосоматичні захворювання, конфліктність

Сподіваюсь, що інформація, яку ви почули сьогодні, примусить вас задуматися, допоможе зробити правильні висновки. Будьте наполегливими, спостережливими і зацікавленими.

Формула професії

Учитель. Негативні наслідки неправильно обраної професії зачіпають як саму людину, так і все суспільство. За розрахунками американських учених, правильний вибір професії у 2–2,5 раза зменшує плин кадрів, на 10–15 % збільшує продуктивність праці і у 1,5–2 рази зменшує витрати на навчання кадрів.

1-й учень. Обрати професіюце не стільки обрати собі роботу, скільки бути прийнятим у певну групу, прийняти її етичні норми, правила, принципи, цінності, спосіб життя. Скільки ж усього існує професій? Їх нараховується більше шести тисяч, і кожна ставить певні вимоги до людини. Одні вимагають сили і кмітливості, інші розуму і охайності або уміння спілкуватися і стриманості.

2-й учень. Для оцінювання професійного типу застосовують методику Джона Голланда, який виділив 6 типів соціальної направленості особистості.

1.  Реалістичніш типнесоціальний, орієнтований на теперішній час, емоційно стабільний, займається конкретннми обєктами (речами, інструментами, машинами), віддає перевагу заняттям, що потребують моторної кмітливості, конкретності. Розвинуті математичні, невербальні здібності.

2.  Інтелектуальний типнесоціальний тип, має аналітичні здібності, раціональний. незалежний, оригінальний. Переважають теоретичні цінності, любить розвязувати задачі, що вимагають абстрактного мислення, інтелектуал. Гармонійно розвинуті вербальні і невербальні здібності. Рекомендуються професії наукового характеру: агроном, математик, фізик і т. д.

3.  Соціальний типмає соціальні уміння, потребує контактів. Його риси характеру: бажання повчати і виховувати, психологічний настрій на людину, гуманність. Представник даного типу старається триматися осторонь від інтелектуальних проблем; активний, але часто залежить від думки групи людей. Проблеми розвязує спираючись на емоції, почуття, уміння спілкуватися. Має вербальні здібності. Рекомендуються професії: лікар, учитель, психолог.

4.  Конвенціальний типвіддає перевагу чітко структурованій діяльності. Характер стереотипний, конкретний, практичний. Не проявляє критичності, оригінальності, консервативний у поглядах, залежний, не любить змін у діяльності. Не дуже розвинені організаторські, переважають математичні здібності. Рекомендуються професії, повязані з канцелярією і розрахунками.

5.  Підприємницький типметою є діяльність, яка дозволяє проявляти енергію, ентузіазм, інтелектуальність, любить пригоди. Представник даного типу домінантний, любить визнання, керувати, йому не подобається практична робота, а також заняття, які потребують інтелектуальних зусиль, посидючості. Добре розвязує завдання, повязані з керівництвом, статусом і владою, має вербальні здібності.

6.  Артистичний типспирається на емоції, уяву, інтуїцію. Має складний погляд на життя. У розвязуванні проблем оригінальний, не залежить від чужих думок. Високо розвинуті моторні і вербальні здібності. Для представників даного типу характерним є високий життєвий ідеал з затвердженням свого «Я». Він не дотримується умовностей суспільства. Рекомендуються творчі заняття: музика, малювання, літературна творчість і т. д.

3-й учень. Тож перш ніж зробити вибір, непогано було б зясувати, чому б ви хотіли обрати ту чи іншу професію, які вимоги до неї ставите.

Дайте чесні відповіді самому собі на такі питання:

  Чи хотіли б ви, щоб ваша професія була престижною, визнаною у суспільстві?

  Чи хочеться вам отримати будь-яку професію, аби вона добре оплачувалася?

  Вам хотілося б, щоб ваша професія була цікавою?

  Ви обираєте професію, яку здобути найлегше?

  Ви шукаєте професію, яка характеризується добрими умовами праці?

  Ви збираєтесь повязати свою долю з професією за порадою або прикладом інших людей?

4-й учень. Питань багато.

  А чи задумувалися ви над можливістю працевлаштування після здобуття професії?

  Чи не ризикуєте ви, закінчивши навчальний заклад і отримавши диплом, залишитися без роботи, так і не пропрацювавши жодного дня за цією спеціальністю?

  Чи відповідає обрана професія вашим можливостям?

Професійна відповідністьце вимоги до стану здоровя людини, вимоги до професійнох здібностей. Здоровя, кваліфікація і здібності людини є її професійно важливими якостями. Якщо рівень їх розвитку перевищує той, який необхідний для оволодіння професією, людину можна вважати професійно відповідною. Для психологів найбільшу зацікавленість представляють здібності. Коли вони є, а також є здоровя, то кваліфікацію завжди можна отримати, як і досвід, знання і навички.

1-й учень. Отже, для того щоб правильно обрати собі професію, вам необхідно зорієтуватися у трьох речах;

  Визначити, які ваші професійні інтереси і здібності, тобто бажання, мотивація, потреби у визначеному виді діяльності, бажання не тільки отримати результат, а й брати участь, у самому процесі. Від здібностей залежить зацікавленість у роботи. Здібності умовно означають вираз «Я хочу».

  Оцінити здібності, тобто такі індивідуальні якості людини, від яких залежить можливість успішного здійснення діяльності (наприклад темперамент). Такі здібності умовно виражають словами «Я можу».

  Дізнатися, які професії користуються попитом у роботодавців, з якими професіями можна знайти собі роботу. Іншими словами, зясувати, що на сьогодні «Потрібно».

У випадку, якщо ви зможете сумістити «Хочу», «Можу» і «Потрібно»,  ваш професійний вибір буде вдалим. Отже, ваша задача полягає в тому, щоб знайти професію, яка є цікавою і привабливою для вас, відповідає вашим здібностям, має попит на ринку праці.

Учитель. Існує багато класифікацій професійної діяльності людини. Однією з них є визначення «формули професії», яка включає виділення типу, класу, відділу і групи професій. Відокемивши для себе пі групи, ви зможете скласти свою «формулу» і проаналізувати професії, що їй відповідають.

Учитель роздає учням аркуші з роздруком класифікацій професій.

Типи професій

1.  «Людинажива природа» (П)

     Представники цього типу мають справу з рослинами і тваринними організмами, мікроорганізмами і умовами їх існування (агроном, зоотехнік, ветеринар, мікробіолог).

2.  «Людинатехніка і нежива природа» (Т)

     Працівники мають справу з неживими технічними обєктами праці (слюсар, інженер-механік, електрослюсар, технік-технолог закладів харчування).

3. «Людиналюдина» (Л)

     Предметом зацікавленості є соціальні системи, групи населення, люди різного віку, які працюють у сфері обслуговування, освіти (продавець, лікар, учитель).

4.  «Людиназнакова система» (З)

     Представники професій цієї системи займаються природними і штучними мовами, умовними знаками, символами, цифрами, формулами (програміст, математик, кресляр-картограф, редактор видавництва, мовознавець).

5.  «Людинахудожній образ» (X)

     Основними обєктами діяльності є факти художнього вираження дійсності (художник-декоратор, налагоджувач музичних інструментів, концертний виконавець, артист балету, актор театру).

Потрібно памятати, що професія може охарактеризовуватися одночасно ознаками різних типів. Наприклад, диригент хоруце і музикант, і організатор групи людей.

Класи професій

1.  Гностичні професії (Г) (з давньогрецької — «знання»)

Приклади за типом:

   «Людинаприрода» — дегустатор чаю, контролер-приймальник фруктів.

   «Людинатехніка» — контролер готової продукції у машинобудуванні.

   «Людиналюдина» — психолог, соціолог.

   «Людиназнак» — коректор, бухгалтер, картограф.

   «Людинахудожній образ» — театрознавець, культурознавець.

2.  Перетворюючі професії (П)

Приклади за типом:

   «Людинаприрода» — зоотехнік, працівник тваринництва, агроном.

   «Людинатехніка» — слюсар-ремомтник, токар.

   «Людиналюдина» — учитель, тренер, практик-психолог, екскурсовод.

   «Людиназнак» — друкарка, стенографістка, кресляр-картограф, бухгалтер.

   «Людинахудожній образ» — художник-оформлювач, флорист-дизайнер.

3.  Відшукуючі професії (В)

Приклади за типом:

   «Людинаприрода» — еколог, біолог-дослідник.

   «Людинатехніка» — розкладач лекал, інженер-конструктор.

   «Людиналюдина» — вихователь, організатор виробництва, торговлі, агент з постачання.

   «Людиназнак» — програміст, математик.

   «Людинахудожній образ» — дизайнер, композитор, художник.

Відділи професій

1.  Професії ручної праці (Р)

Наприклад:

    у класі гностичних професій лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу, фельдшер-лаборант;

   у класі перетворюючих професійветеринар-фельдшер, слюсар, картограф;

   у класі відшукуючих професійв даному випадку ручні засоби праці можуть бути тільки допоміжними (олівець і папір у руках конструктора).

2.  Професії машинно-ручної праці (М)

     Типовими професіями у цьому підрозділі будуть машиніст екскаватора, токар, водій автомобіля, тобто люди, які користуються машинами з ручним керуванням.

3.  Професії, повязані з застосуванням автоматизованих і автоматичних систем (А)

     Оператор верстатів з програмним забезпеченням, оператор магнітного запису.

4.  Професії, повязані з перевагою функуціональних засобів праці

     У даному випадку людина використовує не деякі визначені засоби праці, а виконує функції.

Групи професій

1. Робота в умовах мікроклімату, наближених до побутових, кімнатних (Б).

     Лаборанти, бухгалтери, програмісти.

2.  Робота повязана з перебуванням на відкритому повітрі у будь-яку пору року (В).

     Агроном, інспектор ДАІ.

3.  Робота у незвичайних умовах (Н).

     На висоті, під землеюводолаз, пожежник, шахтар.

     Робота в умовах підвищеної моральної відповідальності за життя, здоровя людей, матеріальні цінності (М).

     Вихователь у дитячому садку, учитель, слідчий.

Формула професії

Для того щоб визначити формулу своєї професії, слід обрати варіанти з кожної класифікації: тип, клас, відділ, групу, а потім підібрати таку професію, яка буде відповідати всім обраним ознакам.

Наприклад, ви б хотіли працювати з символічними обєктами, повязати роботу з перетворенням знаків, символів і використанням автоматичної техніки; умови праці ви хотіли б бачити наближеними до побутових. Тоді формула професії є ЗПАБ. Найбільше до неї підходять такі професії, як оператор обчислювальної техніки, телеграфіст і т. д.

Спробуйте, подумайтеі ви самостійно зможете знайти професію, яка вам до душі.

Перевірка професійної відповідності

Якщо корабель не знає, до якого причалу він тримає курс, то ніякий вітер не буде йому супутнім. (Сенека)

Учитель. Серед десятків, сотень, тисяч рішень, які приймає людина, жодне не зрівняється за своїм значенням і впливом на долю з рішенням про вибір професії.

Стихійність цього вибору дуже часто призводить до незадоволення людини власним існуванням, робота стає обтяжливою, це призводить інколи до професійного захворювання, депресії, стресового стану або до нервових захворювань.

Тож спробуємо серйозно обговорити проблему вибору майбутньої професії. Для початку знайдіть свою відповідність відповідно до професійної шкали, яка розроблена академіком C. А. Клімовим, а подані нижче питаннямодифікований варіант Д. М. Кабардової.

Тест за шкалою Є. А. Клімова на перевірку професійної відповідності

 

Правила роботи з тестом. Уважно прочитай питання. Ви повинні дати чотири відповіді, які потім оцінити за бальною шкалою: 0, 1, 2. І оцінити себе у відповідності з питанням.

Стовпчик 1. «Уміння» (У)

Наскільки ви добре умієте це робити?

а) Роблю, як правило, добре  2 бали;

б) роблю посередньо1 бал;

в) роблю погано (зовсім не вмію) — 0 балів.

Стовпчик 2. «Відношення» (В)

Чи подобається вам це робити?

а) Подобається, приємно, легко 2 бали;

б) нейтрально (все одно) — 1 бал;

в) не подобається (неприємно, нецікаво, важко) — 0 балів.

Стовпчик 3. «Бажання» (Б)

Чи хотіли б ви, щоб описана в питаннях дія була включена у вашу майбутню роботу?

а)  Так — 2 бали;

б)  все одно —1 бал;

в)  ні — 0 балів.

Стовпчик 4. «Досконалість» (Д)

Хотіли б ви удосконалиться в цих діях?

а)  Так — 2 бали;

б)  все одно —1 бал;

в)  ні — 0 балів.

Свої бали занесіть у таблицю:

І

ІІ

ІІІ

IV

V

 

У

В

Б

Д

 

У

В

Б

Д

 

У

В

Б

Д

 

У

В

Б

Д

 

У

В

Б

Д

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

11

 

 

 

 

12

 

 

 

 

13

 

 

 

 

14

 

 

 

 

15

 

 

 

 

16

 

 

 

 

17

 

 

 

 

18

 

 

 

 

19

 

 

 

 

20

 

 

 

 

21

 

 

 

 

22

 

 

 

 

23

 

 

 

 

24

 

 

 

 

25

 

 

 

 

26

 

 

 

 

27

 

 

 

 

28

 

 

 

 

29

 

 

 

 

30

 

 

 

 

31

 

 

 

 

32

 

 

 

 

33

 

 

 

 

34

 

 

 

 

35

 

 

 

 

36

 

 

 

 

37

 

 

 

 

38

 

 

 

 

39

 

 

 

 

40

 

 

 

 

41

 

 

 

 

42

 

 

 

 

43

 

 

 

 

44

 

 

 

 

45

 

 

 

 

46

 

 

 

 

47

 

 

 

 

48

 

 

 

 

49

 

 

 

 

50

 

 

 

 

 

1.  Робити виписки, вирізки з різних текстів і групувати їх за певними ознаками.

2.  Виконувати лабораторні роботи з фізики (складати і збирати схеми, розбиратися у принципі дії прибору; ремонтувати поломки).

3.  Тривалий час (більше одного року) самостійно, терпляче виконувати всі роботи, які сприяють росту і розвитку рослин (поливати, удобрювати, пересаджувати).

4.  Складати вірші, оповідання, писати твори, які багатьом видаються цікавими, на які потрібно звернути увагу.

5.  Стримувати себе, не «виливати» на оточуючих своє роздратуванні, гнів, образи, поганий настрій.

6.  Виділяти з текстів їх головні думки і складати на їхній основі короткий конспект, план, новий текст.

7.  Розібратися у фізичних процесах і закономірностях, розвязувати задачі з фізики.

8.  Вести регулярне спостереження за рослинами і записувати дані у спеціальний щоденник.

9.  Майструвати красиві вироби власними руками: з дерева, металу, засушених рослин.

10. Терпляче пояснювати будь-кому, що він хоче дізнатися, навіть якщо потрібно повторювати декілька разів.

11. У письмових роботах з української мови, літератури легко знаходити помилки.

12. Вивчати хімічні процеси, розвязувати задачі з хімії.

13. Розбиратися в особливостях розвитку і зовнішніх відмінних ознаках різних видів рослин.

14. Створювати роботи з графіки, живопису, скульптури.

15. Багато і часто спілкуватися з різними людьми, не втомлюючись від цього.

16. На уроках іноземної мови відповідати на питання і ставити їх, переказувати тексти і складати розповіді з даної теми.

17. Налагоджувати будь-які механізми (велосипед, мотоцикл), ремонтувати електроприлади (праску).

18. Свій вільний час переважно витрачати на догляд і спостереження за якоюсь твариною.

19. Складати музику, пісні, що мають успіх у ровесників і дорослих.

20. Уважно, не перебиваючи, вислуховувати людей.

21. Під час виконання завдань з іноземної мови без особливих зусиль працювати з текстом.

22. Налагоджувати і ремонтувати електронну апаратуру (приймач, магнітофон, телевізор, апаратуру для дискотек).

23. Регулярно, без нагадувань дорослих, виконувати необхідні для догляду за тваринами роботи: годувати, вичищати клітку, лікувати, навчати.

24. Публічно для багатьох глядачів розігрувати ролі, імітувати, зображати когось, декламувати вірші, прозу.

25. Заохочувати ділом, грою, розповіддю дітей молодшого віку.

26. Виконувати завдання з математики, хімії, в яких потрібно скласти логічний ланцюжок дій, використовуючи при цьому різні формули, закони, теореми.

27. Ремонтувати замки, крани, меблі, іграшки.

28. Розбиратися у породах і видах коней, птахів, риб, комах, знати їхні характерні ознаки, поведінку.

29. Завжди чітко бачити, що зроблено письменником, драматургом, художником, актором талановито, а що ні, і уміти це усно або письмово обгрунтувати.

30. Оганізувати людей на будь-які справи, заходи.

31. Виконувати завдання з математики, які потребують знання формул, законів і уміння їх правильно застосовувати при розвязуванні.

32. Виконувати дії, які потребують координації рухів, вправності рук: працювати на верстаті, на електричній швейній машинці, проводити монтаж і збирання виробів з дрібних деталей.

33. Відразу помічати найменші зміни у поведінці і зовнішньому вигляді тварин або рослин.

34. Грати на музичних інструментах, публічно виконувати пісні, танцювальні номери.

35. Виконувати роботу, яка потребує обовязкових контактів з великою кількістю різних людей,

36. Виконувати кількісні підрахунки даних за формулами і без них, виводити на їхній основі різні закономірності, наслідки, узагальнення.

37. З типових деталей, що можуть бути використані для певних моделей виробів, конструювати нові, які ви придумали самостійно.

38. Займатися поглибленим вивченням біології, анатомії, ботаніки, зоологіїчитати науково-популярну літературу, слухати лекції, наукові доповіді.

39. Створювати ескізи і виготовляти нові, цікаві моделі одягу, зачісок, прикрас, інтерєрів приміщень, конструкторські новинки.

40. Впливати на людей, переконувати їх, попереджувати конфлікти, згладжувати суперечки, розвязувати суперечливі питання.

41. Працювати з умовно-знаковою інформацієюскладати і малювати карти, схеми, креслення.

42. Виконувати завдання, в яких потрібно подумки уявити розміщення фігур, предметів у просторі (креслення, стереометрія, геометрія).

43. Потягом тривалого часу займатися дослідницькими роботами в біологічних гуртках, на біостанціях, в зоогуртках.

44. Швидше і частіше за інших помічати у звичайному незвичайне, дивне, прекрасне.

45. Співчувати людям (навіть не дуже близьким), розуміти їхні проблеми, надавати можливу допомогу.

46. Охайно і безпомилково виконувати «паперову» роботу: писати, виписувати, перевіряти, підраховувати, обчислювати.

47. Обирати найраціональніший підхід (простий, найкоротший) спосіб розвязування задач: технічних, логічних, математичних.

48. Під час догляду за рослинами чи тваринами із задоволенням займатися фізичною працею, з легкістю зносити несприятливі погодні умови, специфічний запах тварин.

49. Наполегливо, терпляче добиватися досконалості у створеному в будь-якій області творчості.

50. Повідомляти про будь-що, викладати свої думки вголос.

Опрацювання результатів

Кожна відповідь має чотири позиції:

  Якщо перша позиція «У» оцінена в 0 балів, то наступні оцінки щодо цього твердження анулюються. Найважливіша позиція «У» — перша.

  Далі порівнюються співвідношення за позиціями «У», «В», «Б», «Д» за кожною шкалою (І–V) і знаходиться їхня сума.

  Ви відповідаєте тому типу професії, для якого отримана найбільша сума балів.

  Потрібно мати на увазі, що максимальна сума повинна бути не менша 50 балів.

  Якщо сума менша 50 балів, то ви за своїми даними не маєте чіткої відповідності тій чи іншій професії.

  За номером шкали ви дізнаєтеся про відповідність своїх особистих якостей певній професії.

Кожна шкала характеризує відповідність особистості відповідному типу професії.

I шкалапрофесії типу «людиназнакова система» (математик, оператор, друкарка та ін.)

II шкалапрофесії типу «людинатехніка» (інженер, водій)

III шкалапрофесії типу «людинаприрода» (біолог, агроном)

ІV шкалапрофесії типу «людинахудожній образ» (художник, письменник, музикант)

V шкалапрофесії типу «людиналюдина» (лікар, учитель, юрист)

 

Учитель. Робота, яку ми з вами провели впродовж цих занять, і отримані попередні результати останнього тестування покажуть ваші нахили і здібності при обранні майбутньої професії. Але якщо у вас досі немає чітких критеріїв і готовності віднести себе до представлених категорій професій, не варто засмучуватися. Подані варіанти умовні, багато спеціалістів користуються даною шкалою, та життя набагато складніше і різноманітніше. Людина, яка творчо ставиться до будь-якої, навіть до не дуже улюбленої спочатку справи, знаходить у ній позитивний бік, інтерес і досягає значних успіхів.

Тож бажаю вам не помилятися і зробити вдалим один із найголовніших виборів у життівибір професії. А далідоля посміхнеться і все складеться якнайкраще.

 

   

Відгуки читачів

Світлана 15.03.2010
Очень и очень!

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 6502
 
Догори