Добро починається з тебе

 

Година спілкування для старшокласників

С. Л. Бабенко, Білоусівська ЗОШ, Миколаївська обл.

Мета: продовжувати формувати в учнів старших класів свідоме ставлення до людських чеснот; довести на практичних прикладах, що добро й милосердя проявляються безкорисливо; навчати аргументовано обстоювати власну думку; викликати в дітей бажання творити добро, бути милосердними й уникати злих учинків; розвивати мислення, культуру спілкування; виховувати почуття милосердя, доброзичливості.


 

Обладнання: фломастери, чисті аркуші паперу, матеріал для проведення тренінгу; запис пісні Теодора Кукурудзи «Світ не без добрих людей»; «Дерево мудрості», на гілках якого написано мудрі вислови: «Добре імя краще від багатства», «Нічого так дешево не дається і так дорого не цінується, як увічливість», «Хто людям добра бажає, той і собі має», «Життя дано людині на добрі справи», «Світ не без добрих людей», «Усе добре памятай, а зла уникай», «Посієш учинок, а виросте звичка», «За добро добром платять», «З добром дружись, а лихихстережись».

 

Коментар: для проведення заходу вчитель заздалегідь пропонує старшокласникам усно підготувати інформацію з теми «Мої добрі вчинки». До проведення заходу вчитель залучає учнів-читцівхвилинка поезії»). На власний розсуд учитель використовує музичний запис.

 

Сказав мудрець:

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи й звіра.

Хай оживає істина стара

Людина починається з добра.

 

Хід заняття

1. Вправа на створення емоційного комфорту

Діти по черзі звертаються одне з одним, посміхаються, і промовляють слова: «Ятвій товариш, тимій товариш. Разомми друзі».

 

2. Слово вчителя

Милосердя й добротаяк два крила, на яких тримається людство. Як же могло так статися, що милосердя втратило сьогодні свою цінність, а його зміст звівся в основному до милостині? Невже для того, щоб виіскрити доброту з наших сердець, потрібен землетрус чи Чорнобиль? Хіба без них не можна бути милосердними? Хіба у звичайному плині немає людей, які потребують допомоги?

Ще з часів давньоруських благодійність була в традиціях нашого народу. Цілком природним і закономірним уважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість і немічність, порятувати хворого чи каліку, захистити скривдженого.

 

3. Творче завдання «Добро власними руками»

Учитель просить учнів згадати добрі вчинки (з власного досвіду) і записати ті з них, які діти можуть здійснити для своїх товаришів. (На дошці прикріплений плакат, на якому зображено «серце доброти», учні виходять і записують свої добрі вчинки.)

 

4. Хвилинка поезії

Не нарікай на глухість душ людських

І не гостри в злобі на них зубів.

А ти що людям доброго зробив,

Що вимагаєш доброти від них?

Чого мовчиш? Подумай і збагни,

Але уже з низької висоти,

І зваж, і переважа хто є ти?

І зваживши, нікого не вини,

А сам в своє більмо душі заглянь,

Чи там хоч раз добром світила рань

І променем зорилася святим?

І ти збагнеш, що до твоїх страждань

Не відгукнеться власна глухомань,

А ти шукаєш в людях доброти...

5. Позиційна дискусія з теми «Що таке доброта?»

Учні діляться на три групи по декілька осіб. Створюються групи: «Позитив», «Негатив» та група «Екс­перти».

Обрано тему. Група «Негатив» висуває свої аргументи стосовно цієї теми, група «Позитив» протягом декількох хвилин шукає свої докази-заперечення. «Експерти» дають свою оцінку. Наприклад:

Група «Негатив»: «Люди не можуть страждати від того, що не чують добрих, лагідних слів. Лікування добротою потребують тільки хворі й самотні...».

Група «Позитив»: «Люди можуть страждати, коли не чують украй необхідних «добрий день!», «доброго ранку!». Це налаштовує людей на позитивні емоції...».

Група «Експерти» дає оцінку двом виступам, указує, чий виступ був більш переконливим.

 

 

Треба, щоб за дверима кожної задоволеної, щасливої людини стояв хто-небудь із молоточком і постійно нагадував би стуком, що є й нещасні...

А. П. Чехов

 

 

 

6. Хвилинка поезії

Для зла й неправди

Планета замала!

Творіть добро, добро плекайте, люди!

Садіть сади, нехай для внуків буде,

В плодах частинка вашого тепла.

Ростіть дітей,

Бо то одниніти!

В обличчі іншімми у іншій долі.

Хай не зроблять їм наші з вами болі,

Хай діти будуть справжніми людьми.

Творіть добро для тих, хто поруч йде,

Хто ділить хліб із вами чеснонавпіл,

Єдиного навчітьвіддавати,

Не бійтесьніщо не пропаде,

Ніщо не піде в тлін, в траву

Повернеться, умножене стократно.

На те воно й добро, щоб проростати,

Тому й людське, що люди ним живуть,

І може, тому розквітають квіти,

Перед якими відступає зло.

Творіть добро! Творіть, творіть добро!

На те ми й люди, щоб добро творити!

 

7. Слово вчителя

Земле моя! У біло-рожевому вінку з весняних квітів, у смарагдовій накидці з літа, у золотавому багрянці щедрої осеніти завжди прекрасна!

Земля моя ріднаце моя рідна Україна! Разом із тобою, Україно, ми вступили в нове століття. Бути свідками, учасниками подій, які відбувалися протягом минулого століття, і розповідати нащадкамце велика відповідальність, час розкидати каміння минув. Настав час збирати його. Тож не пошкодуймо для цього ні сил, ні душевних щедрот.

Памятаймо, що відродження народної духовності є однією з найважливіших умов становлення України як нації. Вічний символ українствазолотий колос пшениці, що тягнеться до чистого блакитного неба, — сьогодні повинен бути символом миру, доброти, милосердя, людяності. У цьому буде вся сила, святість, цінність нашої духовності.

«У наш час ми бачимо дуже багато поганого і на цьому фоні чиєсь співпереживання здається нам оазисом самого себе» — говорить одна з головних заповідей народної моралі. У цьому випадку любов виражає прихильне, щире, доброзичливе ставлення до людей.

 

8. Проведення міні-тренінгу «Життєві цінності»

Кожному учаснику дають аркуш з переліком цінностей. З цього переліку слід:

вибрати десять, які є особистими цінностями;

з вибраних десяти виділити пять найважливіших;

проранжувати за ступенем важливості пять цінностей, які вибрані як головні.

Цінності:

свобода                     наполегливість

відвертість                 скромність

здатність розуміти інших       самоповага

довіра                       терпимість

сила                         вірність

любов                       ніжність

щирість                     здоровий глузд

життєрадісність          зосередженість

надія                         акуратність

уява                         винахідливість

честь                        достоїнство

принциповість            самодисципліна

незалежність              рішучість

прагнення до знань     логічність

практичність              здатність оцінювати

здатність мислити       інформованість

розум                        досконалість

уміння спілкуватись    совість

гнучкість                   доскіпливість

старанність                ґрунтовність

уважність                  дипломатичність

допитливість              стриманість

неординарність           дружба

чесність                    стабільність

здоровя                    користь

гармонія в сімї           ретельність

воля                         ризик

пильність                   краса

віра                          доброта

багатство                  гуманізм

релігія                       визнання

добробут                   відповідальність

досягнення мети         освіта

комфорт                    терплячість

 

 

Після презентації власних цінностей учасники проводять обговорення.

 

Висновок. У кожної людини є особиста позиція, яка ґрунтується на її переконаннях і поглядах. Лише усвідомивши вагомість власних цінностей, можна зробити правильний вибір, прийняти вірне рішення.

 

9. Творче завдання «Дерево мудрості»

Заздалегідь на дошці малюється або виготовляється з паперу дерево, на гілках якого висять написи мудрих висловів (незакінчені).

Учням пропонується доповнити (закінчити) їх:

«Добре ім’я краще від...» (багатства)

«Нічого так дешево не дається і так дорого не цінується, як...» (ввічливість)

«Хто людям добра бажає, той і...» (собі має)

«Світ не без...» (добрих людей)

«Усе добре пам’ятай, а...» (зла уникай)

«За добро...» (добром платять)

(Кількість висловів відповідає кількості учнів у класі.)

 

10. Заключне слово вчителя

Робити добро треба, бо людина, яка не відчуває приязні до інших людей, руйнує себе як особистість. На злі далеко не заїдеш. Зла людина ніби постійно обкрадає себе, не вміє по-справжньому радіти, сміятись, любити.

 

 

Якщо з юних літ не привчити себе тамувати в собі роздратування, недовіру, злість, то душа людська обростає ненавистю, поїдає саму себе, а потім дивисьі висохло в душі живильне джерельце, що допомагало жити, вірити, рухатися вперед. Отже, доброне наука, вонодія.

Прикладів тому безліч у нашому житті, вони на кожному кроці.

Високу моральну цінність добра, яке ми робимо сторонній людині, розуміли ще за сивої давнини. У Вавилоні був такий звичай: недужих виносили на майдан чи дорогу. Кожен, хто йшов повз нього, підходив, розпитував, коли знав якийсь засіб, радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив. Такий звичай побутував і в ассирійців, і в єгиптян. Звичай чинити добро безкорисливо.

Колись у Сербії був такий закон: той, хто одружувався, мав посадити 75 оливкових дерев. Оливки живуть і плодоносять 400 років. Уже давно немає тих, хто саджав ці дерева. Забули їх імена, імена їхніх правнуків, а дерева, посаджені в XVII столітті, плодоносять і радують людей ще й сьогодні.

Прекрасний звичай побутує й нині на Кавказі. Високо в горах саджають плодові дерева. Випадковий мандрівник, угамувавши голод чи спрагу, не може навіть подякувати: не знає кому. Але смуга відчуження відступає. Чужі стають рідними, близькими, коли потрапляють у скруту.

Григорій Сковорода був переконаний, що досконалість людини в тому, наскільки здатна вона приносити добро і користь ближньому.

З давніх-давен дзвони крім богослужіння повсюдно використовувались як набат для сповіщення про якесь лихо, біду: на сполох під час пожежі, ворожого нашестя.

Сьогодні дзвони бють на сполох, закликаючи нас до милосердя, доброти, бо тільки доброта робить нас справжніми людьми.

Нам би про душу хоч не забути,

Нам би хоч трохи добрішими бути!

Ми лише разтак уже повелося, —

Живемо на цій грішній землі...

Старайтесь завжди прожити лиш так,

Щоб потім про вас памятали,

Про ваше прекрасне і чесне життя

Народні пісні розказали.

Для всіх людей чесних, привітних і добрих

Співають пісень і я граю,

Щоб більше людей цих було на землі

Боротись усіх закликаю!

Будемо боротись за світлий той час,

Коли будуть чесні лиш люди,

А тих, що щасливо нам жить заважають,

Повік на землі хай не буде!

 

Література

1. Безпалько О. В., Савич Ж. В. Твоє життятвій вибір: Навч.-метод. посібник.— К.: Навч. книга, 2002.

2. Гавриленко Л. А. Джерело: Посібник з народознавства.— Запоріжжя: Просвіта, 2001.

3. Плинер Я. Г., Бухвалов В. А. Воспитание личности в коллективе.— М.: Центр «Педагогический поиск», 2000.

4.Безпалько О. В., Савич Ж. В. Спілкуємось та діємо: Навч.-метод. посібник.— К.: Навч. книга, 2002.— 112 с.

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • НИЗЕНКО

    25 жовтня 2009

    цікавий захід.